Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 891
Jeg jobber på ett firma som selger ferdig kassasystemer til bedrifter.Vi får pcene ferdig med windows Wipo's (en forenklet utgave av Windows) men flere av kundene våre vil ha Windows Xp.
Derfor har vi snakket om og skaffe oss ett program/system som kan distubutere ett ferdig image (OS) over nettverk til flere pcer samtidig.Kjøpe en ferdig løsning hadde vært perfekt.Pris (nesten) ingen hindring.

Noen som har en ideet eller erfaring på dette?
Du kan bruke Ghost (det er det vi på jobben bruker til og kjøre opp maskiner, fungerer knall) ellers så har Windows server 2008 en slik løsning om jeg ikke huser helt feil...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ghost \ altiris \ acronis.

Take your pick and go wild.

Veldige enkle å bruke \ administrere \ vedlikeholde og har mange gode forums og støttegrupper.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Har dere en Win2k8 server kan dette brukes så lenge det er Standard Edition(?) hvis jeg ikke husker rett. Er dermed ingen ekstra kostnad.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg har gode erfaringer med Altiris (Kjøpte lisens til 40 maskiner for rundt 15.000, så det er billig) som AtXbYeA har nevnt. Men dersom dere vil gjøre dette gratis så finnes det en rekke muligheter her også. Fellesnevneren er vel gjerne at dere bør kjøre sysprep eller lignende på maskinen før det deployes.

Har selv lekt med gratismulighetene Linux tilbyr for å gjøre dette, med stor suksess. Har lest av et image av disken og distribuert dette med udpcast. Netcat i samarbeid med dd er også et alternativ. Dersom du bruker udp, bør du huske på at dersom du har subnettet vil du kunne oppleve problemer med å spre fra et subnett til et annet med mindre du f.eks har laget deg en peker for broadcast fra det ene til det andre nettet.
Sist endret av m0b; 27. mai 2008 kl. 22:05.
PING er også å anbefale, og det er gratis.
Sikkerhetsklarert
Vær obs på at om disse maskinen skal kobles opp mot et domene så vil de ved å bruke samme ghost image ende opp med samme maskinnavn og samme SID, dette liker ikke domenekontrollere.
Så her må du kjøre sysprep på den maskinen du tar imaget fra.
frgz's Avatar
Trådstarter
Takk for flere bra tips. Sysprep er en selvfølge når folk setter opp nettverk innstillingene sine selv. Har tatt en titt på Acronis og tror muligens det blir en mulighet.