Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvor mange, tror du, kommer til å spille AoC 1. mnd etter utgivelsen?
Under 100.000 5 3,40%
100.000 - 200.000 13 8,84%
200.000 - 300.000 19 12,93%
300.000 - 500.000 24 16,33%
500.000 - 1mill 42 28,57%
Over 1mill 44 29,93%
Stemmegivere: 147. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  41 2215
Jeg har lest veldig mye om AoC de siste årene og sett hundrevis av filmer. Men jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg om AoC blir en suksess eller ikke.

Grafikken er mye bedre, men det fører jo til at man må ha en over gjennomsnittet datamaskin for å kjøre det smertefritt = markedet blir mindre. Det nye kampsystemet ser veldig lovende ut, man deltar mer aktivt i kampene, men jeg kan tenke meg at "lag" kan ødelegge absolutt hele spillopplevelsen fordi posisjonering og reflekser (flytting av skjold osv) er såpass viktig. Alle som har spilt WoW eller andre MMO's vet at lag forekommer titt og ofte. AoC kommer ikke til å være noe unntak.

Jeg definerer suksess som over 200 000 subscribers, sammenligner absolutt ikke AoC's spillermasse med WoW sin. Så hva tror dere?

(Denne topic skal ikke bli en "Hvilke MMO er best" topic. En slik topic kan du finne her: http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=99622 . Jeg spørr mer om hva dere tror om suksess og antall spillere)
Sist endret av Camv; 11. mai 2008 kl. 13:46.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Camv
Jeg syns det rett og slett er for likt WoW.
Vis hele sitatet...
Du avslører egentlig veldig raskt at du ikke har lang erfaring med mumorpegs utover WoW.
WoW er en blåkopi av tidligere mumorpegs så det er ikke akkurat noe nytt under solen at det kommer enda et identisk (dog med annen historie) mumorpeg.
Veit ikke hva systemkravene er, men skal ikke mye til å dra et spill som har noe bedre grafikk enn WoW.

Ta Guildwars for eksempel, det kjører smertefritt på min gammle laptop, med grafikk og prosessor som for lengst ble slutta å lage.

Guildwars har ganske grei grafikk det også.

Så jeg torr det vil bli en stor suksess. Det er hva jeg tror og mener.
Selv tror jeg nok ikke det vil ta igjen WoW, men at wow mister noen folk veit jeg.
Trådstarter
Sitat av nso
Du avslører egentlig veldig raskt at du ikke har lang erfaring med mumorpegs utover WoW.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, det har jeg ikke. Har kun spilt WoW, prøver på ingen måte og legge skjul på det
Sist endret av Camv; 11. mai 2008 kl. 13:45.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Camv
. Jeg syns det rett og slett er for likt WoW.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det det ikke blir!
Trådstarter
Sitat av Synderen
Det er jo akkurat det det ikke blir!
Vis hele sitatet...
Fjernet setningen fra første post slik at ikke topic'et kun handler om det utsagnet.

Suksess eller ikke, og hvor populært kommer AoC til å bli er spørsmålene jeg prøver å få fram. Forklaringer på hvorfor man tror det blir som det blir er hjertelig velkomne; en setning om at sånn blir det (-ikke) fører ikke akkurat frem til en konstruktiv diskusjon.
Sist endret av Camv; 11. mai 2008 kl. 13:54.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Vel, I og med at jeg har fått høre at det er blitt solgt 500 000 kopier allerede, tror jeg at det kansje kommer til å være 1 mill+ spiller etter 1-2måneder.
Jeg vil tørre å påstå at det er større kontrast mellom World of Warcraft og Age of Conan enn det er mellom World of Warcraft og de fleste andre mmorpgs.
Jeg har vært innom de fleste, og har de siste årene rota meg inn i en forferdelig vond knute endgame hardcore WoW-raiding.
Jeg ser frem til AoC presis for å få forandring fra World of Warcraft. For meg virker AoC som GW på en større skala, med en dæsj DaoC og EQ. Det virker å ha en eldre målgruppe enn WoW, noe som forhåpentligvis vil gjøre spilletiden mer behagelig.
1.10 What sort of PC is required to play Age of Conan?

Minimum configuration:
(1024x768, detail reduced)

*
OS: Windows XP Service Pack 2 or Windows Vista
*
Processor: Intel Pentium 4 3Ghz or equivalent
*
RAM: 1GB
*
Video card: NVIDIA GeForce 6600 or better
*
Video memory: 128MB
*
DVD-ROM: Quad-speed (4x) DVD-ROM drive
*
HARD DRIVE SPACE: 30GB

Recommended configuration:
(Up to 1280X960, most features on)

*
OS: Windows XP SP 2 or Windows Vista
*
Processor: Intel Core 2 Duo 2.4GHz or equivalent
*
RAM: 2048MB Dual Channel DDR2
*
Video card: NVIDIA GeForce 7900 GTX or equivalent
*
Video memory: 512MB
*
DVD-ROM: Quad-speed (4x) DVD-ROM drive
*
HARD DRIVE SPACE: 30GB

har store forventninger til AoC har spilt WoW nesten siden release og merker at jeg begyner og gå lei. etter det jeg har sett så ser det sinsykt tøft ut kamp systemet osv. om dette blir det nye store mmorpg ute på markede ser jeg ikke bort ifra. når det kommer til system Req så trur jeg kansje dette kan være et lite minus, tingen med wow er at det ikke krever så mye og at du ikke nødvending vis må kjøpe en ny PC bare for og få spille. jeg personlig kjøpte nytt utstyr i påsken kun fordi jeg skal spille Conan når det kommer. det jeg syntes er extra kult og som gjør toppen av kaka er at det faktisk er et Norsk firma som har utviklet det, ikke at det kommer til og trekke så mye extra bare pga det men syntes det er litt kult, spesielt vis det hadde blitt større i spiller antall en WoW :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror det kommer mange den første tiden så tror jeg at de kommer til å merke at det ikke er noe bedre en det som allerede er ute. Når folk ser at det bare er et annet Assassin's Creed, Crysis (Ser bra ut, er dritt) kommer de til å finne noe annet å gjøre.

Når til og med combat systemet i WoW som er et jævla "point and click" er bedre så er det bra gjort av utviklerene å gjøre det verre en det, helt utrolig.

Oh well, regner med det er folk som liker det og får bare håpe de greier å holde spillet gående, skal ikke se vekk ifra at det blir bedre etterhvert. Selv er jeg blitt negativ til det etter at jeg hadde for høye forhåpninger til det.
Sist endret av yeey?; 19. mai 2008 kl. 22:08.
Sitat av yeey?
Tror det kommer mange den første tiden så tror jeg at de kommer til å merke at det ikke er noe bedre en det som allerede er ute. Når folk ser at det bare er et annet Assassin's Creed, Crysis (Ser bra ut, er dritt) kommer de til å finne noe annet å gjøre.

Når til og med combat systemet i WoW som er et jævla "point and click" er bedre så er det bra gjort av utviklerene å gjøre det verre en det, helt utrolig.

Oh well, regner med det er folk som liker det og får bare håpe de greier å holde spillet gående, skal ikke se vekk ifra at det blir bedre etterhvert. Selv er jeg blitt negativ til det etter at jeg hadde for høye forhåpninger til det.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg skal diskutere i lange baner for å overbevise deg, blir jeg bare nødt til å si at jeg har oppfattet det hele stikk motsatt av deg. Personlig syntes jeg det er et glimrende system, og trur at dette er et spill som kommer til å ta over den største delen av mmorpg kaka.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Nå har jeg ikke spilt det selv enda, men jeg tror det kan bli en ganske stor suksess. Det jeg leste online av diverse previews osv. tidligere kommenterte at det eneste som var dårlig var at det var litt buggy og at de kanskje trodde Funcom ikke ville greie å polere det innen release. Nå ser det ut som alle bugs er fikset, og det jeg ser av previews nå er stort sett veldig positive.

Virker for meg som om de har klart å fikse en del av de tingene som var "galt" med MMORPG. F.eks. syntes jeg WoW var utrolig kjedelig i starten, og sluttet derfor å spille.. Mens AoC tar tydeligvis starten mer som et RPG, slik at man får en bra SP-opplevelse og lærer seg spillet før man blir kastet ut i folkemengden.

Synes nå også combat-systemet virker spennende. Burde gjøre at det å gå rundt å drepe masse sjeleløse monstere ikke blir fullt så lite givende.
Nå har jeg ikke spilt spillet selv, (23. Mai *fosterstilling*) men jeg hører at spillet er langt vanskeligere en f.eks WoW, noe som kanskje kommer til å få en del spillere til å konkludere med at "AoC er ett drittspill". Jeg håper hvertfall det. Ikke noe gøy når det blir alt for mainstream, blir fort mange -=PrOgAmErS=- og drittunger av det.

Edit: typos
Sist endret av Tapio; 20. mai 2008 kl. 09:12.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Alle aksjegutta sitter og sitrer av spenning nå, fordi Funcom kan bli en utrolig bra investering - ellers verdens dårligste, avhengig av hvor bra nerdene syntes AoC er/blir...

Selv har jeg spillt AoC en stund, og i går fikk jeg faktisk key til fullversjonen. Foreløpig er jeg veldig imponert, og syntes at spillet er spillbart, avhengighetsskapende og veldig følelsesladet.

Men: Å spå noen salgstall blir helt ut i det blå... Det kommer helt ann på f.eks. tilgjengelighet i hyllene, promotering, om det er noen andre titler som konkurrerer, om Blizzard kunngjør at de jobber med en ny utgave av WoW (slik de gjorde i går/forgårs), hvordan utgivelsen er timet med helligdager (spill selger 3-5 ganger så mye rundt juletider), etc., etc., etc... Så sånne ting blir utelukkende spekulasjoner, og du spørr om salgstall på helt feil forum - herr Aksjespekulant.
Nå kommer det flere MMORPGs som kommer til å tiltrekke seg forskjelige spillergrupper. Jeg tror AoC kommer til å vær for de spesiellt interiserte, siden den nye combat systeme gjør at du ikke kan slappe av å spille noe annet på en annen data samtidig.

vil også si at over 1 mill på en månde er veldig urealistisk. De hadde rundt 500.000 beta sign ups, jeg vet ikke hvor mange som har forhonds bestilt, men jeg vil ikke tro det kommer over en million på en månde.
Sitat av Restyle
Uten at jeg skal diskutere i lange baner for å overbevise deg, blir jeg bare nødt til å si at jeg har oppfattet det hele stikk motsatt av deg. Personlig syntes jeg det er et glimrende system, og trur at dette er et spill som kommer til å ta over den største delen av mmorpg kaka.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at folk kan like det, men personlig så er det ikke tiltalende. Combat systemet er jo bare en kjedelig "buttonsmasher" IMO.

PS: Engelske ord er kjekke -.-
Sitat av Restyle
Uten at jeg skal diskutere i lange baner for å overbevise deg, blir jeg bare nødt til å si at jeg har oppfattet det hele stikk motsatt av deg. Personlig syntes jeg det er et glimrende system, og trur at dette er et spill som kommer til å ta over den største delen av mmorpg kaka.
Vis hele sitatet...
AoC kommer til å gjør det bra, men ta over store deler av mmorpg kaka? Tviler.
Tror nok AoC kommer til og treffe en helt annen aldersgruppe enn wow.Hvertfall i det lange løp. Jeg holder en finger på at AoC ikke blir like overkjørt av 14-åringer som andre spill har blitt, rett og slett pga dybden i det.


Jeg gleder meg som en unge, og er nesten mest imponert over at spillet kommer fra Funcom! :-)
Ifølge siste børsmelding så er serverne skalert til 6-700k spillere ved launch.
Jeg tror ikke så mange skal uttale seg før de har prøvd spillet selv.
Personlig har jeg spilt mange classes opp til høyeste som er lvl 12.
Innlevelsen i spillet er jo helt utrolig, og selve spillbarheten er nydelig.
Når det gjelder i forhold til WoW er AoC ett av de få spillene jeg har sett av MMORPG som IKKE ligner på wow...
Så prøv litt før dere uttaler dere.
Jeg kan godt uttale meg uten og ha spilt spillet selv.

Det jeg baserer uttalelsen min på er det faktum at det har blitt vannvittig godt motatt av anmeldere og kritikere etter mange av buggen ble fikset.

Samt mitt eget inntrykk av spillet og venners mening. :-)
Sitat av MagicalTrevor
Jeg kan godt uttale meg uten og ha spilt spillet selv.

Det jeg baserer uttalelsen min på er det faktum at det har blitt vannvittig godt motatt av anmeldere og kritikere etter mange av buggen ble fikset.

Samt mitt eget inntrykk av spillet og venners mening. :-)
Vis hele sitatet...

Var ikke akkuratt deg jeg refererte til da men, ok!

Til dere som mener WoW er "fullt" av yngre spillere, noe som kan irritere de fleste eldre av oss... (20+ ?) så er faktisk gjennomsnittsalderen på WoW spillere godt over 20 år. Selvfølgelig, med AoC som har 18+ rating så sier det seg selv at mange av de i aldersgruppen 12-17 kanskje ikke får tillgang til Hyboria. Men jeg tror at selv om det er 18+ rating så blir ikke gjennomsnittsalderen på AoC noe betydligere større en WoW. Av den grunn at AoC vil nok trekke samme aldersgruppe som WoW. Og de fleste butikker som kommer til å selge AoC spør nok ikke etter legitimasjon (evt så har de med foreldrene når de skal kjøpe det).

WoW statestikken kan du lese her: http://www.nickyee.com/cgi/MT/mt-com...?entry_id=1368
Hjemmeside: http://www.nickyee.com/daedalus/
Personlig tviler jeg på at 18 årsgrensen kommer til å ha så mye å si, men å si at gjennomsnittet på WoW populasjonen er 20? blir jo helt feil igjen. Det som derimot stemmer er jo at du kan velge vekk mange av de yngre spillerene ved å ha guild med age recruirement, pvp buddies som er gamle nok osv. De fleste "end-game" guild slipper jo ikke til så unge spillere av en grunn, noe som gjør det utrolig lett (som oftest, trade chat er jo fortsatt dritt til tider) å unngå ungene.
Det er sant yeey?. WoW har endel yngre spillere med oppførsel til å grine av. Mesteparten av min wow tid har jeg tilbrakt med "modne" spillere, selv om jeg har spillt siden wow release og er 19 år i år. Har faktisk mer gode minner fra wow enn dårlige (aka spillere med barnslig oppførsel). + du har jo en fin "ignore" da
Sitat av Ulvengunnar
Jeg tror ikke så mange skal uttale seg før de har prøvd spillet selv.
Personlig har jeg spilt mange classes opp til høyeste som er lvl 12.
Innlevelsen i spillet er jo helt utrolig, og selve spillbarheten er nydelig.
Når det gjelder i forhold til WoW er AoC ett av de få spillene jeg har sett av MMORPG som IKKE ligner på wow...
Så prøv litt før dere uttaler dere.
Vis hele sitatet...
Gi meg ett eksempel på ett spill som kommer eller er utgitt som ligner på WoW.
Sitat av Bernhard
Gi meg ett eksempel på ett spill som kommer eller er utgitt som ligner på WoW.
Vis hele sitatet...
2th that.
Jeg har spilt wow helt siden final beta, kan ikke tenke meg noen spill har bedre auksjonssystem, pvp, high end instance, spillbarhet, en wow, har heller ikke hørt om noen spill som skal ligne noe serlig på wow... No har dog jeg ikke spilt noe annet en wow, men skal begynne med aoc, så får vi se om jeg blir overrasket Syntes bare spam av gold sellere / power lvlere ødelegger spillet, samt resillience som kom etter BC, har ødelagt spillet.
Sist endret av Spelly; 20. mai 2008 kl. 21:54.
Sitat av spelley
2th that.
Jeg har spilt wow helt siden final beta, kan ikke tenke meg noen spill har bedre auksjonssystem, pvp, high end instance, spillbarhet, en wow, har heller ikke hørt om noen spill som skal ligne noe serlig på wow... No har dog jeg ikke spilt noe annet en wow, men skal begynne med aoc, så får vi se om jeg blir overrasket Syntes bare spam av gold sellere / power lvlere ødelegger spillet, samt resillience som kom etter BC, har ødelagt spillet.
Vis hele sitatet...
PvP en i WoW blir nok utkonkorert i Warhammer online, men de satser også bare på pvp da xD.
Lord of the Rings Online er relativt likt WoW vil jeg påstå.
Sitat av Restyle
Lord of the Rings Online er relativt likt WoW vil jeg påstå.
Vis hele sitatet...
Det er ett PvE spill og fokuserer så vidt jeg vet mye på historie. Det eneste som kan minne er kanskje combat systemet, men det var det vel ikke wow som fant på heller. Da kan du likså godt si at WoW ligner på Diablo, bare Diablo er offline og singeplayer.

Hmm.... den sammenligningen var vist litt drøy , men du skjønner vel poenget. Det er stor forskjeld på ett PvE spill og ett PvE/PvP spill
Sist endret av Bernhard; 20. mai 2008 kl. 23:12.
Sitat av Ulvengunnar
Jeg tror ikke så mange skal uttale seg før de har prøvd spillet selv.
Personlig har jeg spilt mange classes opp til høyeste som er lvl 12.
Innlevelsen i spillet er jo helt utrolig, og selve spillbarheten er nydelig.
Når det gjelder i forhold til WoW er AoC ett av de få spillene jeg har sett av MMORPG som IKKE ligner på wow...
Så prøv litt før dere uttaler dere.
Vis hele sitatet...
Poenget i seg selv, var vel heller at AoC skiller seg ut på en helt ny unik måte.
De tør å ta et steg videre, og satse på noe nyskapende.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av Ulvengunnar
Jeg tror ikke så mange skal uttale seg før de har prøvd spillet selv.
Personlig har jeg spilt mange classes opp til høyeste som er lvl 12. (...) Så prøv litt før dere uttaler dere.
Vis hele sitatet...
Eh, hva snakker du om? Lvl 12 er ikke høyeste classen i AoC; jeg er selv lvl 15, i det jeg skriver dette. Jeg tror du burde ta litt av din egen medisin, og "prøve litt før du uttaler deg" :-)
Er vel 80 som er levelcap?
Lazywriter
Gisse's Avatar
Jeg tror det han mente med level 12, var general betaen. Der var maks level 12 og den gikk ned for en stund siden. Maks level i spillet er level 80. Jeg begynte å spille på lørdagen og har ikke spilt så mye. En av grunnene er fordi maskina mi kjører AoC med rundt 10 FPS, noe som gjør at jeg ikke får så veldig lyst til å spille i lange økter.

Hittil synes jeg spillet er noe for seg selv. Selv om jeg har spilt WoW aktivt en god stund og drev med high-end raiding, vil jeg ikke si at jeg får samme følelsen av AoC. Jeg fikk mere "barnefølelse" av wow, men jeg får et mer seriøst inntrykk av AoC. Grafikken er strålende i forhold til wow, combatsystemet er mye bedre og man må faktisk gjøre noe annet enn å spamme de tre første tallene i tallrekka. Så at folk sier det er for likt wow, vil jeg ikke si. Jeg vil heller si at de fleste MMO spill har en mer eller mindre "standard" måte å lage spill på.

Jeg tror at Age of Conan vil bli en stor suksess og ikke minst håper jeg det. Funcom hjelper jo også til med å sette Norge på kartet og at de har fått til et så bra spill er bare positivt. Jeg vil tro at AoC får like mange spillere som andre dominerende mmo der ute, og vi får bare håpe at folk der ute liker AoC så godt at det blir et av de største spillene.
Sitat av Stormen
Eh, hva snakker du om? Lvl 12 er ikke høyeste classen i AoC; jeg er selv lvl 15, i det jeg skriver dette. Jeg tror du burde ta litt av din egen medisin, og "prøve litt før du uttaler deg" :-)
Vis hele sitatet...

jeg har prøvd alle classene hvor MIN høyeste ble lvl 12.
Beklager misforståelsen.
du har ikke prøvd en klasse før den er minst level 20. om du ble maks 12 så kan jeg trygt si at du ikke har nok info om klassen for å vurdere. med mindre du kommer til å spille aktivt på lvl 12 og drive med low-leveled pvping.
Jeg har spilt AoC Pre-lease for de som har Bestilt Collector's Edition siden 17 Mai nå, og syns det er fantastisk.

Combat systemet er konge å bruke, spesielt combo systemet å fatality ending er VELDIG tilfredstillende.

Questene er bra gjennomført sånn generelt med god balanse fra quest til quest og det fifne med at du har skikkelig god introduksjon med snakke dialog på ALLE quests helt til du er ferdig med Tortage. Dette får du en innlevelse følelse av. Men å lage til det på alle quests helt til lvl 80 hadde selfølgelig blitt for mye arbeid å sikkert plasskrevende.

Og det er vakkert. Veldig vakkert.

Har opplevt noen små frustrerende ting som jeg syns skulle vert der. Men noen av de tingene fann jeg fort ut at man kunne aktivere. Men fortsatt en del ting de kunne lært fra WoW. Er faktisk overraskende annerledes oppbygning i forhold til WoW.

Ikke noen store brølere, men en bug som irriterer en del er en texture bug på ting og armor på personer. Vet ikke om det er bare med meg, men textures ser ut til å hoppe fram og tilbake fra smudgy crap til fin tekstur (f.eks vegger, personer, gress) i blant.
og noen tar tid før det loader. Men dette er small talk.

men overall er det fantastisk til nå, og blir enda bedre når jeg får prøve ut PvP-Siege battle m.m
Sitat av Slurpeedelic
du har ikke prøvd en klasse før den er minst level 20. om du ble maks 12 så kan jeg trygt si at du ikke har nok info om klassen for å vurdere. med mindre du kommer til å spille aktivt på lvl 12 og drive med low-leveled pvping.
Vis hele sitatet...
Det jeg skulle frem til var bare det at jeg har prøvd mere på spillet enn de fleste som sitter å prater om hvordan spillet er. Ikke at "jeg har prøvd alle så blæ blæ"
De fleste jeg fikk over level 10 følte jeg at virkelig var den classen jeg prøvde, men nå har jeg bare spilt på early access kontoen til en kompis så jeg har bare prøvd mange og sjekka hvem jeg likte.
så og si alle fighter klassene er helt like til lvl 6. og det er ikke såa langt unna 12. Det er som oftest de som er vanskelige på starten som ender opp som en av de beste klassene.
Sitat av Gisse
Hittil synes jeg spillet er noe for seg selv. Selv om jeg har spilt WoW aktivt en god stund og drev med high-end raiding, vil jeg ikke si at jeg får samme følelsen av AoC. Jeg fikk mere "barnefølelse" av wow, men jeg får et mer seriøst inntrykk av AoC. Grafikken er strålende i forhold til wow, combatsystemet er mye bedre og man må faktisk gjøre noe annet enn å spamme de tre første tallene i tallrekka. Så at folk sier det er for likt wow, vil jeg ikke si. Jeg vil heller si at de fleste MMO spill har en mer eller mindre "standard" måte å lage spill på.
Vis hele sitatet...
Kan du spesifisere hva du mener med "standard"? Det eneste som er ganske standar slik jeg ser det er interface.

Sitat av Slurpeedelic
så og si alle fighter klassene er helt like til lvl 6. og det er ikke såa langt unna 12. Det er som oftest de som er vanskelige på starten som ender opp som en av de beste klassene.
Vis hele sitatet...
Er ikke classene balanserte?
And here we go!

http://www.google.no/search?q=aoc+go...ient=firefox-a

Faen ta gold sellers.