Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1013
Jeg hadde planer om å bygge PC. I går fikk jeg delene og begynte beskjedent å sette sammen. Tenkte jeg skulle plassere hovedkortet, cd rommen og harddisken før jeg tok for meg prosessoren. Men da jeg kom til minnebrikkene derimot. Så støtte jeg på et problem når jeg leste håndboka for hovedkortet, og på nettsida til MSI "DDR2 Memory DDR2 667/800"

Det er det som er støttet av hovedkortet. Som er av denne typen
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs

Og minnebrikkene jeg har kjøpt er av denne typen
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571

Er dette for rask hastighet på brikker i forhold til dette hovedkortet? Eller siden PC800 er støttet så bør mine RAM - brikker på PC8500 virke også? Noen som kan gi meg et godt svar på dette?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jada, det som skjer i verste fall er at de klokker seg ned.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Er du sikker på det? At de bare går ned til å kjøre på 800 i hastighet eller noe i den duren?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det finnes alltid unntak på regelen.

Men så lenge hovedkortet ditt ikke er helt på bærtur vil det klokke ned RAM'en ja.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Automatisk? Ingen BIOS greier som trengs å gjøres?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tvilsomt, så lenge du har det stående på auto fra før av vil det gå helt automagisk.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Det høres fint ut. Du kan få se resten av specs hvis du vil.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Vil vite dette helt sikkert =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da får du sende en mail til MSI, de kan fortelle deg dette med 110% sikkerhet.
Med mindre hovedkortet ditt har en bios fra steinalderen (les: nittitallet) vil brikkene klokkes ned automatisk. Har aldri vært borti noe annet. Et hovedkort vil aldri klokke noe som helst over de grensene som det selv og gjeldende hardware setter, uten at du har overstyrt det manuelt. Er en grunn til at man selv må aktivere overklokkingsmuligheter i BIOS før man overklokker.
Krisku's Avatar
Trådstarter
Okei. Skal se på dette når Quad Coren kommer i posten = )