Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3912
Jeg og broren min bor i hver vår del i et hus i et tettbygd strøk. Vi har snakket lenge om å lage en liten skateramp og kanskje noen jordhopp til sykkel i hagen. Jeg vet at en skateramp kan bråke, men må vi ha noen form for tillatelse for å bygge dette?
Husker Tesje Håkonsen eller no fikk en del problemer med dette hvis jeg husker riktig?
Alkoholisert gamer
Jeg tror dere må ha tillatelse i og med at dere kan sperre "utsikten" for andre som bor i nærheten... Er ganske mange sære regler for sånt.
ehh ville tro at det ikke skal noe og si så lenge den ikke en sånn gigantisk, bare at hvis det er noen reger i nabolaget om at det skal være stille til en tid at dere ikke holder på etter det.
vil anbefale den og lage en kikker som du kan ta med deg på en tilhener hvor du kan bruke den som vannhåpp sykt gøy gjore det men noen kompis i fjord sommer

lykke til iallfall
Sist endret av bianchi_89; 27. april 2008 kl. 17:20.
Du må få byggetilladelse av kommunen din.
dette må du søke om å få.
Om du bygger uten tillatelse kan du regne med å måtte fjerne hele driten.
Sist endret av Spelly; 27. april 2008 kl. 17:19.
Sitat av ekoli
Jeg tror dere må ha tillatelse i og med at dere kan sperre "utsikten" for andre som bor i nærheten... Er ganske mange sære regler for sånt.
Vis hele sitatet...
men dette er snakk om en miniramp el liknende og vi har store busker mot naboene så det vil ikke hindre noe sikt osv. Det jeg er litt bekymret for er støyen.
Alkoholisert gamer
Sitat av spelley
Du må få byggetilladelse av kommunen din.
dette må du søke om å få.
Om du bygger uten tillatelse kan du regne med å måtte fjerne hele driten.
Vis hele sitatet...
Man må vel ikke det hvis man lager rampen så man kan ta den med seg.. Så kan man bare si at den blir lagret i hagen midlertidig Eller er jeg helt på jordet nå?

Sitat av gummiand
men dette er snakk om en miniramp el liknende og vi har store busker mot naboene så det vil ikke hindre noe sikt osv. Det jeg er litt bekymret for er støyen.
Vis hele sitatet...
Bare ha normal folkeskikk og advar naboene så går det nok bra, med mindre du har 90årige nazier som naboer da
Sist endret av ekoli; 27. april 2008 kl. 17:22.
Sitat av bianchi_89
ehh ville tro at det ikke skal noe og si så lenge den ikke en sånn gigantisk, bare at hvis det er noen reger i nabolaget om at det skal være stille til en tid at dere ikke holder på etter det.
vil anbefale den og lage en kikker som du kan ta med deg på en tilhener hvor du kan bruke den som vannhåpp sykt gøy gjore det men noen kompis i fjord sommer

lykke til iallfall
Vis hele sitatet...
så om vi har en miniramp som er liten nok til å flyttes på stor henger så kan dette gå igjennom?
Hvor stor har du tenkt å bygge denne rampen?
Sitat av gummiand
så om vi har en miniramp som er liten nok til å flyttes på stor henger så kan dette gå igjennom?
Vis hele sitatet...
Mener å tro at det vil gå bra..søknad om byggetillatelse er vel først når man nærmer seg et eller annet mål på byggverket som jeg ikke husker atm
Foreslår at du tar kontakt med kommunen, er nok lettere en og spørre oss her. Det tar deg nok 2 minutter.
Alkoholisert gamer
Sitat av pwner2k
Mener å tro at det vil gå bra..søknad om byggetillatelse er vel først når man nærmer seg et eller annet mål på byggverket som jeg ikke husker atm
Vis hele sitatet...
Man må ha søknad om byggetillatelse hvis det er en ting som er ment at skal stå der til du flytter..Samme hvor stor tingen er. Når vi lagde en sånn liten dokkestue til søsteren min måtte vi ha byggetillatelse og det var ikke større enn 2meter høy og 3meter lang...
Jeg bygde hundegård i fjor, og tok kontakt med komunen fordi den var større enn de lokale reglene tillot uten komunal tillatelse. De var så positive for at jeg brydde meg om reglene at de bare sa at var det ok for naboene og jeg fikk underskrift på det, så var det bare å bygge.
Vi har bygget tilsammen tre ramper. To av de har vært i hager til kamerater, og det har aldri vært noe problem. Den tredje var på et friluftsområde, dette var den eneste gangen vi var i kontakt med kommunen, og de sa klart og tydelig nei til byggeprosjektet vårt. Stedet var såpass bra med utsikt og greier, at vi bare bygde den til tross for avslaget fra kommunen. Den har nå stått i over ett år uten å bli fjernet.
Hadde det ikke vært greit å gå rundt å spørre naboene om dette er greit? Hvis ingen slår seg vrange blir det sikkert ikke noe problem senere heller.
Det er lettere å få tilgivelse, en tilatelse. Bygg den, hvis noen klager, legger du en presenning over(sier det er en båt elns) mens du sender inn søknad. Hvis ingen klager, er det ikke noe problem.
Jeg hadde slått meg fulstendig vrang om jeg var naboen din, ihvertfal hvis du hadde bygget uten å spørre først. Skatebråk er så utrolig irriterende når man prøver å slappe av enten på verandaen eller i hagen sin.

Tror nok det er best å spørre først, og love å sette opp noen regler/begrensninger.
Sitat av mentalmelt
Jeg hadde slått meg fulstendig vrang om jeg var naboen din, ihvertfal hvis du hadde bygget uten å spørre først. Skatebråk er så utrolig irriterende når man prøver å slappe av enten på verandaen eller i hagen sin.

Tror nok det er best å spørre først, og love å sette opp noen regler/begrensninger.
Vis hele sitatet...
Støtter det mentalmelt sier, om du ikke spørr kommunen. Spørr naboene om hva de syntes / tilladelse av dem.
Om naboene godkjenner dette, er det vel på en måte good to go, med mindre det er en stor rampe. Tviler på at kommunen gidder å gjøre noe om det ikke er serilig stor.
Men når faren min skulle bygge på terrassen 2 meter bredde og ca 3 meter lengde søkte han etter tilladelse, slik at han ikke måtte rive ned hele driten om kommunefolkene oppdaget det.

Jeg har sagt det før å sier det igjen:
For å være på den helt sikre siden 100% at du kan ha rampen så lenge du ønsker, spørr naboene å send søknad til kommunen.
Sist endret av Spelly; 27. april 2008 kl. 22:31.