Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1175
Har en pc her som skal fikses for noen, problemet er at den ikke vil ha inn windows XP, som maskinen kom med. PC-Linux fungerer å legge inn og bruke, og nå også Windows 2000.

Prøvde å legge inn XP etter å ha lagt inn 2000, men skjermen med "laster inn drivere" kommer og det skjer ikke noe mer. Så den vil tydeligvis ikke ha XP mer.

Noe som jo er litt teit siden eieren av pcen sikkert vil ha XP heller enn noe annet.

Av hardware så er sata-kabel og sata-port byttet ut, og en annen dvd-rom er også testet. Samme reaksjon.

Noen forslag? Er jo rart at den ikke vil ha det den kom med originalt. Både XP Home og Pro er forsøkt lagt inn, ingenting skjer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom den stopper på lasting av drivere tyder det på en av følgende ting :

- CDplaten er defekt
- CDspilleren er defekt
- Kablingen er defekt.

Men når du sier "stopper" ber jeg om en utdypning, blir den ferdig og venter på å starte installeren?
Eller stopper den helt opp mens den laster drivere?
3 ulike cdplater er brukt, og de er i bruk til vanlig også. Altså ikke "ny-brente". De er brukt ganske nylig på andre pcer også.

Det er testet med en annen dvd-rom også, som jeg skrev, samme reaksjon.

Også prøvd 2 ulike kabler. Og det fungerer jo uansett i linux og win 2000...

Det som skjer når man prøver å legge inn XP, så laster den ferdig drivere, og installasjonen skal starte. Og der står det og henger..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har du prøvd å latt den henge der lenge da?

Har opplevd på noen chipsets at den kan henge her i opptil 3 minutter.

Andre gode valg burde være å prøve å flashe BIOS \ eventuelt bruke compatible mode på kontrolleren under installasjon.
Har prøvd å la det henge i minst 5 minutter. Ikke forsøkt å flashe BIOS, men det er jo rart at det kun er XP som ikke vil inn på maskina. Men vi får prøve det også...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Merkelig ja siden 2000 vil inn på maskinen, iallefall hvis den er ny nok til å ha SATA.

En nyere BIOS og eventuelt kompatibilitets modus på kontrolleren burde hjelper.


Men må du bruker driverdiskett for XP eller finner den faktisk driveren selv?
Det er nyeste BIOS, sjekket på nettet. Er ikke diskettstasjon så den burde jo klare å finne det selv.

Kompabilitetsmodus hjalp lite, skjer akkurat det samme.

Årsaken til pc er her og skal fikses i det hele tatt, er at pcen plutselig klikke og ikke ville på mer, om noen lurte.

Så ble den da forsøk fikset av en annen, men kun Linux ville inn. Så ble pcen levert videre hit (til min samboer) for å se hva han kunne gjøre.
Sist endret av Lille My; 4. april 2008 kl. 19:26.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Merkelig issue, har du noe navn på maskinen \ hovedkortet og\eller mer specs?

Har du prøvd å boote windowsCD'en uten HDD koblet i?
Har hatt samme problemet selv, og løsnningen i mitt tilfelde var å disable "SATA-flash noe" i BIOS, skal restarte å se hva navnet er. Sitter du på en Dell eller?

EDIT: Flash-cache, het det vist.

//Thylio
Sist endret av Thylio; 4. april 2008 kl. 19:49.
Ikke prøvd å boote uten HDD koblet i nei, kan prøve det også.

Det er en HP Pavillion PC
AMD Sempron Processor 3200
512 MB RAM
Integrert skjermkort om det har noe å si
200 GB SATA disk

Thylio: Vi får se etterpå, han sitter og WoW-er så litt vanskelig å gjøre mye på engang

Legger forresten inn SP4 til win 2000 nå.
Sist endret av Lille My; 4. april 2008 kl. 19:51.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har ikke noe modellnummer på denne maskinen kanskje også?

Står ofte på baksiden på en klistrelapp, eventuelt på bunnen.

(Nummeret i front er stort sett serien kun).
Det er en Pavilion a1315.no
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser ingen issues med denne maskinen, noe som kan tyde på at det er noe hardware feil på maskinen.

Eller det faktum at alle CD'ene du bruker er ukompatible, dersom mulig anbefaler jeg å prøve å laste ned en ny versjon av "Windows XP Professional SP2" og se om dette fungerer.
Det er prøvd 2 forskjellige Home, og 3 forskjellige Pro. + Linuxplata. Så ser ikke helt vitsen med å brenne ut ENDA ei plate . Og for å si det også: Det ble prøvd et par plater før pcen ble levert over til oss også. Så da er det 2 stk sine plater som ikke fungerer mer.

Så det virker utrolig usannsynlig på at det er det som er problemet. Vi har uansett liggende en versjon så det er jo ikke noe stress å brenne ut, men vi ser ikke helt poenget.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Merkelig issue dog, dersom du har en floppystasjon liggende kan du prøve å velge f6 under install for å bruke en nyere driver for kontrolleren.

Ellers har jeg lite tips liggende.

En recoveryplate fra HP burde gjøre susen dog, forskjellen på denne er nok isåfall noen drivere under install.
Ingen floppy (eller disketter for den saks skyld) liggende her gitt.
Problemet med recovery-plate er at den ikke er å oppdrive og det er visst ikno garanti ellernoe på den slags lenger etter som jeg forsto.
PC'en tilhører mora til en på jobben så er ikke livsnødvendig med XP, men det er merkelig at den ikke vil ha det putselig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Recoveryplate kan alltid bestilles fra HP selv etter garanti for et lite mellomlegg på 100kr e.l.
Jeg har opplevd noe liknende en gang tidligere, men det er over 8 år siden og gjaldt windows 9x. Jeg klarte å installere, men ved boot inn i systemet nektet maskinen å laste. Linux gikk av alle ting fint med den. Dette var i riktig gamle dager, så når noen kjørte noe som het en "low-level format" på den fungerte den ypperlig igjen til windows. Nå finnes ikke "low-level format" og gjør man det på en disk i dag er den en papirvekt. Uansett, det KAN være en harddisk som har en feil.

Hvis installeringen til programmet kommer noe lenger hvis harddisken IKKE er koplet til, er det nok det som er svaret.
Jeg får prøve litt til her, og om alt skulle skjære seg så kan jeg jo (tydeligvis) bruke Windows2000.
Takker for alle innspill og meninger, alltid kjekt med flere synsvinkler på ett problem.

Edit: kommer akkurat like langt med og uten HDD.
Sist endret av Lille My; 4. april 2008 kl. 20:36.
Windows XP sin installasjon er hyperallergisk mot minnefeil, jeg er ikke helt sikker på om 2000 er det, så det er jo en mulighet.
Har testet med 3 forskjellige minnebrikker i alle kombinasjoner og bare 1 og 1 i hvert sitt spor med samme feil som nevnt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har du prøvd å kjøre memtest86 da ?

AMD sin CPUteknologi gjør jo at minnekontrolleren ligger i CPU, mao kan minnefeil komme av en defekt CPU, dette burde komme fram ved en test.
har vert borti lignende med ein HP server, da var det SATA controlleren det stoppet på. Kansje prøve med ein anna controller?
Laster ned memtest nå for å se hvordan den klarer seg.

Prøvd de s-ata utgangene det er inne i maskinen (hele 2) med 2 forskjellige kabler på hver av dem for å utelukke kabel.
Litt OT, men har det samme problemet, bare pga noe annet. Min pc ble levert med Vista Home Premium, og jeg vil ha xp. Problemet er at når jeg booter fra windows-cden finner den ikke harddisken min. Det er en WDC WD25 00BEVS-22UST SCSI Disk Drive. Har prøvd både sp2 og sp3, men ingenting funker. Noe jeg kan gjøre for å finne den?
Sitat av AtXbYeA
Har du prøvd å kjøre memtest86 da ?

AMD sin CPUteknologi gjør jo at minnekontrolleren ligger i CPU, mao kan minnefeil komme av en defekt CPU, dette burde komme fram ved en test.
Vis hele sitatet...
Kjørte memtest uten noen feil. Windows 2000 duger kanskje for eieren, så vi lar det stå der. Om ingen har en geniløsning.

Hauks: Det der er et såpass stort problem at det trenger en egen tråd, og har også hørt om andre som sliter med å gå fra Vista til XP at jeg skulle ikke bli overrasket om du finner en lignende tråd her om du søker.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Hauks
Litt OT, men har det samme problemet, bare pga noe annet. Min pc ble levert med Vista Home Premium, og jeg vil ha xp. Problemet er at når jeg booter fra windows-cden finner den ikke harddisken min. Det er en WDC WD25 00BEVS-22UST SCSI Disk Drive. Har prøvd både sp2 og sp3, men ingenting funker. Noe jeg kan gjøre for å finne den?
Vis hele sitatet...
Dette er tatt opp ca 5235236 ganger før.

Windows XP er et gammelt OS, SATA er relativt nytt.

Valgene du har er som følger :

1. Bak inn drivere på XP platen med nLITE (google it)
2. Gå i BIOS og sett SATAkontrolleren i kompatibilitetsmodus (les manualen)
3. Beholde Vista.