Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1442
Jeg leier en leilighet i et hus. Her er det ikke sortering av søppel..
Utleier kom idag å klagde på at jeg ikke følger søppelreglene, og sa jeg skulle begynne¨å sortere, hvis ikke ville han kaste meg opp.
Har han lov til dette?
Tipper du finner reglene i leiekontrakten. Uansett burde du være høflig mot dem du leier hos.
Spurte du ham ikke om hvilke regler han mente?

Det kan være husregler du har bundet deg til, bestemmelser i kontrakten, gjerne du bare har rotet mye i en kjellerbod? ...hvis du ikke aner hvilke regler han tenker på så spør ham fint.
Det er også mulig at utleier henviser til renovasjons regelene for kommunen. Noen kommuner har et godt utarbeidet renovasjons system, der man skal sortere feks, papir, papp, kompost , plast osv hver for seg i ulike søppeldunker.

Oppfordrer deg til å ta kontakt med utleier og får greie på hva han egentlig mener.
Eller så kan du..bare ta og sortere?
Jeg skjønner ikke dette helt. Du sier ''Her er det ikke sortering av søppel..'' Jeg vil da anta at du mener dere bare har 1/2 søppeldunker.
Når leietakeren kommer til deg å sier at du ikke følger søppelreglene, vis du ikke starter med det så kaster han deg ut.

Er det da du sier ''Ja, det er greit''?
Hvorfor i alle dager spurte du ikke, hvilke søppelregler? Hva mener du? Hva snakker du om, vi har bare 1/2 dunker?

...
Sist endret av Volch0k; 3. april 2008 kl. 13:29.
Pasopp's Avatar
Trådstarter
7 0
Jeg har snakket med han idag igjen....alt var visst i orden nå og han var ikke sur lengre..
Han beklaget oppføreselen sin igår..
Når det gjelder søppel har vi 1 liten søppeldunk på 2 husstander(min og deres).
Dette er ofte ikke nok.
Men ja, jeg skal begynne å sortere nå.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Sitat av Pasopp
Jeg leier en leilighet i et hus. Her er det ikke sortering av søppel..
Utleier kom idag å klagde på at jeg ikke følger søppelreglene, og sa jeg skulle begynne¨å sortere, hvis ikke ville han kaste meg opp.
Har han lov til dette?
Vis hele sitatet...
Du får passe på så han ikke gjør alvor av truslene ihvertfall. Vil jo ikke bli kastet opp heller

Fra spøk til alvor: Vi har mast oss til egen søppelkasse hos han vi leier hos. Veldig greit..
Mens vi er inne på leireregler ( sorry om jeg ødelegger tråden din )
jeg flytter til leilighet snart, å har en del ikke helt lovlige dyr som skal bli med.
har huseier lov til å komme inn uten å si fra/låse seg inn når jeg ikke er hjemme uten å varsle meg?
Huseier har lov til å låse seg inn uten varsel for å "redde verdier". Typisk er brann / røykutvikling, vannlekkasje, hylende brannvarslere, mistanke om skadedyr osv. Vil tro at om du ellers oppfører deg pent og betaler leia så vil ikke utleier reagere på menasjeriet ditt så lenge det ikke er vegg-gnagende eller store og farlige dyr ;-)
Huseier har ingen rett overhodet til å kaste opp noen, uansett grunn. Dette er forbeholdt blandinger av substanser som whisky, øl og drinker i alle det samiske flaggets farger. Grunnlaget er den åpenbare faren for infeksjoner du utsetter deg for ved å oppholde deg i vedkommendes magesekk.
Sist endret av egeulf; 5. april 2008 kl. 14:05.
Sitat av superfuzz
Huseier har lov til å låse seg inn uten varsel for å "redde verdier". Typisk er brann / røykutvikling, vannlekkasje, hylende brannvarslere, mistanke om skadedyr osv. Vil tro at om du ellers oppfører deg pent og betaler leia så vil ikke utleier reagere på menasjeriet ditt så lenge det ikke er vegg-gnagende eller store og farlige dyr ;-)
Vis hele sitatet...
Nesj noen små uskyldige reptiler.
Så hvis jeg oppfører meg å betaler når jeg skal osv. så har jeg ikke noe å frykte?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Kommer jo vel veldig ann på hvordan kontrakten er i forhold til å ha husdyr generelt. Er ikke dette lov, tror jeg neppe huseier blir veldig glad om du har dyr. Lovlige eller ei.
Sist endret av z0p; 5. april 2008 kl. 19:05.
Sitat av z0p
Kommer jo vel veldig ann på hvordan kontrakten er i forhold til å ha husdyr generelt. Er ikke dette lov, tror jeg neppe huseier blir veldig glad om du har dyr. Lovlige eller ei.
Vis hele sitatet...
Reptiler går uansett ikke under husdyr, men akvarie/terarie dyr.
ytterst få huseiere som har forbud mot akvarier