Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2085
Nå har det seg slik at jeg fremdeles ikke får til å ta skikkelige fuglebilder, og gjerne trenger et råd eller ti. Gang på gang irriterer jeg meg over hvor treg jeg faktisk er, og skylder på autofokusen min. Jeg tenker også ofte så som så, vil jeg ha måken totalt i fokus? Vil jeg ha bevegelse i vingetuppen osv. Har noen noe gode råd å komme med? Iallefall mtp. bildet jeg har lagt ved som link under EXIFen..? (Flere kan dere se her )


Lukker: 10/5000 second
Blender: F/11.0
Br. vidde: 135 mm
ISO: 200


Link
pen komposisjon og fine detaljer.
men ingenting særlig interessant.

overall et fint bilde, nothing more

Edit: sorry, leste ikke helt
jeg synes at fuglebilder skal være helt skarpe ettersom man ikke kommer særlig nært fuglene, det gjør at folk kan granske fuglen lettere, og vil du ha bevegelse på fuglen så blir det mere kunstnerisk. men slik det er nå er bildet noe å ha i en fuglebok hvis du forstår hva jeg mener
Sist endret av el_larso; 27. mars 2008 kl. 19:59.
Trådstarter
Men hva kan jeg gjøre for å forbedre det?
Veldig fint bilde! Godt gjort å få til noe såpass bra av et motiv i fart.
Likte det.

Har et råd å komme med:
Dropp autfokus. Du får bedre bilder med "halv-auto"fokus.

Edit: Det der var du heldig med, men du har nok tatt mange bilder før det som ikke ble på langt nær så bra? Right?
Sist endret av Blå Gummitenner; 27. mars 2008 kl. 19:58.
Trådstarter
Halv-auto? Hva ligger du i det egentlig? Om du mener å stille inn egne fokuspunkter så har jeg gjort det.. Dersom du ser på linkene jeg har lagt ved, så ser du noen andre resultater også.

Sitat av el_larso
pen komposisjon og fine detaljer.
men ingenting særlig interessant.

overall et fint bilde, nothing more

Edit: sorry, leste ikke helt
jeg synes at fuglebilder skal være helt skarpe ettersom man ikke kommer særlig nært fuglene, det gjør at folk kan granske fuglen lettere, og vil du ha bevegelse på fuglen så blir det mere kunstnerisk. men slik det er nå er bildet noe å ha i en fuglebok hvis du forstår hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Jeg forstår. Men videre tenker jeg da. Fugl i totalt fokus og helt blå himmel.. Og igjen blir jeg usikker..
Sånn at det ikke er auto-fokus, men at du kan fokusere med en kombinasjon av å holde inne knappen og vri på objektivet. Og selvfølgelig ta bilder fortere, og ikke vente til auto-fokusen har fokusert.
Trådstarter
Sitat av AudunlS
Sånn at det ikke er auto-fokus, men at du kan fokusere med en kombinasjon av å holde inne knappen og vri på objektivet. Og selvfølgelig ta bilder fortere, og ikke vente til auto-fokusen har fokusert.
Vis hele sitatet...
Har du noen link som forklarer hvordan en gjør det? Det er noe jeg virkelig har lyst å prøve ut..!
Det er foskjellig fra kamera til kamera. Les bruksanvisningen

Skal ikke være vanskelig å få til. Oftest er det bare å vri på det hjulet og sette på "M"

Edit: Hvertfall på Nikon sine kameraer.
Sist endret av Blå Gummitenner; 27. mars 2008 kl. 20:05.
Det kommer ann på _hva_ du vil forbedre.
Vil du ha et kunstnerisk preg over det?
Vil du vise at dette er en fugl?
Vil du fortelle noe med bildet?

I slike situasjoner er det vanskelig å gjøre noe bra ettersom fugler er spontane og man vet aldri når de gjør noe spesiellt. Det er også vanskelig å gi deg tips når vi ikke vet hva du vil frem til. Og enda verre når du ikke selv vet det. Da blir bildet totalt spontant og det gir ikke mening i det hele tatt.

Hadde du sagt at dette er et bilde som viser hvordan en måke ser ut når den flyr, hadde du fått en 6'er hos meg ettersom bildet viser nøyaktig det. Men hadde du sagt at dette er kunst hadde jeg sagt: gå tilbake å skyt tusen bilder til og kom tilbake med et bilde og vis/forklar at dette er kunst.
Det _ALLE_ naturfotografer gjør er at de har et raskt kamerahus og tar 10 bilder i sekundet av at en fugl stuper ned etter en fisk.

Det er ikke som i "gamledager" da man hadde en sjanse til å få bildet.. Nå har de 100. Litt trist at hvem som helst kan ta gode naturbilder. Det ødelegger for de som faktisk kan det.
AudunlS: Det har du helt rett i.
Men det finnes mange som skiller seg ut ved å vise frem bilder som bærer et preg av selve fotografen, ikke bare hva bildet nøyaktig viser eller en genial situasjon som fotografen har knipsa helt spontant.

Leste nylig en bok om to Svensker som var i Norge for å knipse Havsørn og Kongeørn. Bildene viste ørnene i sin naturlige habitat og satte bildene i rekkefølge for å fortelle en historie om en/flere ørner som vokser opp.

Dette synes jeg skiller ekte fotografer mot andre "posers". Man er nødt å kunne fortelle noe for å kunne vise seg. Ikke bare vise et kult bilde.
Trådstarter
Sitat av AudunlS
Det er foskjellig fra kamera til kamera. Les bruksanvisningen
Skal ikke være vanskelig å få til. Oftest er det bare å vri på det hjulet og sette på "M"
Edit: Hvertfall på Nikon sine kameraer.
Vis hele sitatet...
Jeg må være totalt ute å kjøre, for det eneste hjulet på mitt kamera en kan skru til M er det som sier at jeg tar med manuelle innstillinger, og der kan du trygt si at hjulet har stått en stund.

Sitat av el_larso
Det kommer ann på _hva_ du vil forbedre.
Vil du ha et kunstnerisk preg over det?
Vil du vise at dette er en fugl?
Vil du fortelle noe med bildet?

I slike situasjoner er det vanskelig å gjøre noe bra ettersom fugler er spontane og man vet aldri når de gjør noe spesiellt. Det er også vanskelig å gi deg tips når vi ikke vet hva du vil frem til. Og enda verre når du ikke selv vet det. Da blir bildet totalt spontant og det gir ikke mening i det hele tatt.

Hadde du sagt at dette er et bilde som viser hvordan en måke ser ut når den flyr, hadde du fått en 6'er hos meg ettersom bildet viser nøyaktig det. Men hadde du sagt at dette er kunst hadde jeg sagt: gå tilbake å skyt tusen bilder til og kom tilbake med et bilde og vis/forklar at dette er kunst.
Vis hele sitatet...
Der poppet det veldig mange tanker opp på en gang.. Takk!

__________

Men altså, AudunlS og el_larso. Vi må da alle begynne et sted, ikke sant?
Sist endret av Fancypants; 27. mars 2008 kl. 20:15.
Jeg kritiserer deg ikke negativt, men jeg gir deg veiledning, og slik som jeg ser det så er du på en veldig god vei til å gjøre ting rett
Trådstarter
Sitat av el_larso
Jeg kritiserer deg ikke negativt, men jeg gir deg veiledning, og slik som jeg ser det så er du på en veldig god vei til å gjøre ting rett
Vis hele sitatet...
Nei, for all del, jeg tok det ikke som kritikk. Det du gav av veiledning var veldig lærerikt og er noe jeg kommer til å ta med meg videre neste gang..
Jeg mener: ikke tenk så mye teknisk, tenk på hvordan du kan forklare eller fortelle noe ved et bilde. Det er viktigere. Bildet trenger ikke være bra før du bil profesjonell. Jeg tar ikke teknisk gode bilder slik som et par venner av meg gjør, men jeg har dypere meninger og jeg prøver å fortelle noe med bildene mine.

Teknikken kommer etterhvert, penere bilder kommer etterhvert så det skal du tenke minst på. Men prøv å få inn fantasien din i bildet.
Ta hundre bilder, gå gjennom hver og et bilde, skap deg en tanke for hvert bilde. På denne måten trener du opp deg selv på flere måter.
Trådstarter
Forresten, når vi er igang med dette måkespetakkelet.. Jeg har enda et som jeg er halvveis litt usikker på. Jeg føler virkelig du får se vingen, men that's it..
Bildet
Trådstarter
Så, det tekniske burde komme i annen rekke mener du? Jeg mener, at en får frem et godt utrykk først og fremst.. Og med tiden kommer det skikkelige tekniske?
Du har et veldig godt øye for bilder. Du klarer å se en genial komposisjon. Disse to bildene her viser at dette er bilder som kan være i en fuglebok.

Jeg er sikker på at du hadde klart deg meget bra som natur/fuglefotograf i samarbeid med en fugleekspert med å lage en bok. No doubt about it. Bildene dine er klare, pene, behagelig å se på rett og slett.


Jepp, du har ekstremt god teknikk, så individuellt sett for deg selv trenger du ikke tenke mere på det. Du KAN dokumentere, men om du vil ha ting på din egen måte må du forklare det.
Sist endret av el_larso; 27. mars 2008 kl. 20:28.
Trådstarter
Tusen takk for ros.. Så det er vel egentlig opp til meg å skape noe annerledes? Noe som skriker meg?
Jeg digger å ta bilder av måker. Det er så mange av dem, og man får så mange sjanser.

Jeg synes du har noe bra på gang her, fine bilder. Av rent tekniske ting vil jeg spesielt peke på lyset og bakgrunnen.
Du virker litt nonchalant med tanke på hvordan lyset treffer fuglen. Lyset bestemmer hva som er mørkt og lyst, lyset bestemmer hvor man fokuserer.
Spesielt på det siste bildet synes jeg lyset kræsjer helt. Det gjør også skyggeområdene på fuglen veldig blasse og kontrastløse.

Når det gjelder bakgrunnen er det veldig greit med måker; de holder seg ved havet. Dermed har du gjerne hav og himmel (og kanskje en øy eller kysten) i bakgrunn og that's it. Lite å tenke på. Desto viktigere er det å fokusere på å bruke det til din fordel. Vil du ha lys eller mørk bakgrunn? Passer det å la horisonten gå bak fuglen? Hva om det er noen andre måker bak?

Spesielt med måker som du får så mange sjanser med er det fint å tenke på og øve på dette som er så grunnleggende og så viktig.

Jeg la selv ut noen bilder av måker i fjor sommer (http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=86801). I ettertid ser jeg selvfølgelig ting jeg burde gjort anderledes, men lyssettingen fungerer ganske bra. Tenk over hvordan og hvorfor lyset er som det er, spesielt på de to første bildene.
Jeg tenker at jo mere du tar bilder og tenker over de valg du har tatt vil du utvikle din egen stil. Ditt eget preg over bildet.
Bildene kommer til å bli bedre etterhvert. Det kan man legge merke på herr froskenfredrik som allerede har funnet ut ting man kunne gjøre bedre, det er en god egenskap.

Ta iallefall ting i små steg. froskenfredrik kommer med gode tips som du kan ha i bakhodet.
Trådstarter
Takk for svar. Er veldig enig med det med skyggen på det siste bildet. Og når det kommer til de bildene du la ut i fjor sommer - så er det nok de som fikk meg for fult inspirert til å klare å ta skikkelige fuglebilder. La selv ut et bilde rundt i fjor sommer (her) og etter det har jeg vært bestemt for at jeg skal nå målet mitt når det kommer til fuglefotografering.

__

Små steg, jobbe meg oppover mot en egen teknikk. Så var det at jeg er så utrolig utålmodig da..
Sist endret av Fancypants; 27. mars 2008 kl. 20:47.
Jeg skjønner egentlig ikke greia i det hele tatt. Når man tar bilde av en måke og blå himmel, så fotograferer man jo _akkurat_ det alle ser hver eneste gang de er i nærheten av vannet. Samme hvor skarpt og perfekt belyst et slikt bilde blir, så kan det jo ikke bli interessant, fordi potensialet er totalt ikke-eksisterende. Det kan bli et teknisk bra bilde, men det gjenspeiler fortsatt en virkelighet som de aller fleste opplever som helt hverdagslig. Smaken er som baken. Falt ikke i smak hos meg.
Sist endret av patches; 27. mars 2008 kl. 21:40.
Trådstarter
Sitat av slækkern
Jeg skjønner egentlig ikke greia i det hele tatt. Når man tar bilde av en måke og blå himmel, så fotograferer man jo _akkurat_ det alle ser hver eneste gang de er i nærheten av vannet. Samme hvor skarpt og perfekt belyst et slikt bilde blir, så kan det jo ikke bli interessant, fordi potensialet er totalt ikke-eksisterende. Det kan bli et teknisk bra bilde, men det gjennspeiler fortsatt en virkelighet som de aller fleste opplever som helt hverdagslig. Smaken er som baken. Falt ikke i smak hos meg.
Vis hele sitatet...
Hvor mye vits det er å ta slike bilder er jo faktisk opp til en hver å velge selv. Jeg for min del syntes at måker er vakre fugler å ta bilder av, til tross for at jeg har vokst opp med dem. På samme måte syntes kanskje en annen bilder av slanger er livet, jeg for min del kunne ikke tenke meg det. Alle er forskjellig.
slækkern: Jeg ser du har satt foto som en av dine interesser på profilen din. Det kan du egentlig bare fjerne, for det er tydeligvis bare tull.
Men, jeg er interessert i å vite hvorfor du poster bilder av måker.
Jeg ser at du har vokst opp sammen med dem og at det er fine fugler. Men hva fikk deg til å poste den opp hit?

Hvorfor tar du bilder av måker? (retorisk spørsmål)
Trådstarter
Vet du, til tross for at det er et retorisk spørsmål skal jeg svare på det.
Måker (i mine øyne) er en av de mest hverdagslige fuglene, en ser dem overalt! Så søppeldynger, når de skremmer byens duer og over havets overflate. Mennesker forbinder negative tanker med akkurat disse fuglene. Når jeg ser en måke fly over meg, så ser jeg en banan av en kropp og to flater som stikker ut på hver side - det ser jeg ikke når jeg ser fuglen igjennom kameraet. Den kommer da frem i et helt nytt lys.

Jeg for min del kunne aldri sett et øye eller hvordan vingene ser ut. Jeg kunne aldri sett detaljene på beina, ei hvordan nebbet ser ut. Hvordan kroppet former seg under vinger og rygg. Nye elementer som kommer frem akkurat når jeg tar bilder av dem.

Og hvorfor måker? Simpelthen (som nevnt over) fordi en har så mange sjanser til forskjellige bilder, utsnitt osv. når det kommer til måker - det eneste du må gjøre er å holde dems oppmerksomhet rettet mot deg. Og selvfølgelig, fordi jeg er 17 og ikke har penger til å reise langet rundt å ta bilder av mer interessante fugler.

Og jeg lastet dem opp her, fordi jeg vet det er så pass mange med en vid horisont her inne at det måtte komme noen gode råd ut av det, og det kom det jo.
Sist endret av Fancypants; 27. mars 2008 kl. 21:17.
Sitat av Fancypants
Hvor mye vits det er å ta slike bilder er jo faktisk opp til en hver å velge selv. Jeg for min del syntes at måker er vakre fugler å ta bilder av, til tross for at jeg har vokst opp med dem. På samme måte syntes kanskje en annen bilder av slanger er livet, jeg for min del kunne ikke tenke meg det. Alle er forskjellig.
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar: "Smaken er som baken. Falt ikke i smak hos meg."


Sitat av Froskenfredrik
slækkern: Jeg ser du har satt foto som en av dine interesser på profilen din. Det kan du egentlig bare fjerne, for det er tydeligvis bare tull.
Vis hele sitatet...
Ja, du sier noe! Digger man ikke fuglebilder av den aller mest kjedelige typen, så kan man egentlig bare legge kameraet på hylla.
Måken er en meget bra fugl å bruke som øvnings-objekt på fugle-fotografering. Samme med ender o.l. Vil anbefale deg og dra til en dam eller ett vann i nærheten og mate fuglene med brød eller noe, og samtidig ta bilder i det fuglene fanger brødet. Dette er en morsom måte og øve seg på.
Fancypants: Godt svar. Jeg skulle likt å sett deg sette i hop en bildeserie av måker og at du forteller en "historie" av dette. Sett også stikkord eller ord på bildene. Bruk litt tekniske ord på bildene også, fortell hva du kunne gjort bedre til deg selv men vis andre de ordene du vil bruke for å beskrive bildet.
Trådstarter
^ProXo^: Når det slutter å snø, og endene smelter fra isen skal jeg jaggu prøve det!

el_larso: Kanskje en dag, kanskje en dag.. Men det skal jeg jaggu gjøre neste gang jeg er ute, å fortelle meg selv forbedringer mener jeg.
Sitat av slækkern
Ja, du sier noe! Digger man ikke fuglebilder av den aller mest kjedelige typen, så kan man egentlig bare legge kameraet på hylla.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde egentlig tenkt til å skrive et dritlangt svar her, men dropper det. For å gjøre det kort: Du som fotograferer selv burde vite at fotografering ikke bare handler om å dokumentere noe utrolig eller spennende. Jeg har sett veldig stilige bilder av så hverdagslige ting som lyktestolper, lyskryss og gress! Det handler om å se potensialet i motivet.

Edit: Nok om det.

Edit2: Ok, ikke nok om det...
Sitat av slækkern
Samme hvor skarpt og perfekt belyst et slikt bilde blir, så kan det jo ikke bli interessant, fordi potensialet er totalt ikke-eksisterende.
Vis hele sitatet...
Du sier selv at måke og blå himmel ikke blir mer enn noe man ser hver dag og ikke kan bli bra samme hva man gjør.
Sitat av slækkern
Vinkel, bakgrunn, perspektiv, osv. Det finnes en eviglang liste med ting som kan gjøres for å spice det opp en liten smule.
Vis hele sitatet...
My point exactly.
Sist endret av froskenfredrik; 27. mars 2008 kl. 22:04.
Sitat av froskenfredrik
Jeg hadde egentlig tenkt til å skrive et dritlangt svar her, men dropper det. For å gjøre det kort: Du som fotograferer selv burde vite at fotografering ikke bare handler om å dokumentere noe utrolig eller spennende. Jeg har sett veldig stilige bilder av så hverdagslige ting som lyktestolper, lyskryss og gress! Det handler om å se potensialet i motivet.
Vis hele sitatet...
Dersom det hadde vært mulig å lese litt ordentelig før du rage'er fullstendig, så kunne du kanskje sett at jeg ikke avskriver måker som interessante motiv, men derimot skriver at jeg personlig finner dem uinteressante så lenge de fremstilles som intet annet enn "måke in the sky". Vinkel, bakgrunn, perspektiv, osv. Det finnes en eviglang liste med ting som kan gjøres for å spice det opp en liten smule.

Selvfølgelig handler det ikke bare om å fange fantastiske øyeblikk, og det har jeg heller aldri gitt uttrykk for, så det lange innlegget ditt kan du godt spare meg for, ja.

Edit:
Sitat av slækkern
Når man tar bilde av en måke og blå himmel
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at når man peker kameraet rett opp og knipser en måke som flyr forbi med blå himmel over, uten en sky eller noe, så har man allerede utelukket alle virkemidler jeg kan komme på bortsett fra svett instant-art-redigering, og dermed låst seg til den typen bilde som jeg sa at jeg ikke liker.

Er vi egentlig så veldig uenige? Jeg har aldri sagt at vanlige motiver ikke kan bli bra, jeg har kun presisert at jeg ikke synes måker i stock-bildestil er dritfett.
Sist endret av patches; 27. mars 2008 kl. 22:11.
Da er vi egentlig ganske enige. Din første kommentar var bare veldig klønete formulert.
jeg er faktisk delvis enig med slækkern her.

det er vanskelig å få et måkebilde bra. etter min mening kan man få det til ved å enten ha ei måke i action, i slosskamp etter mat med ei annen måke f.eks, eller ved skikkelig close-up. da får man detaljer som man vanligvis aldri vil se f.eks tekstur i fjærer og nebb. og da vil man få et bilde som virkelig skiller seg ut.

bildet ditt er meget bra teknisk. bra skarphet og fin bevegelsesuskarphet på vingetuppene, men som sagt: det er det lille ekstra som mangler.
Dette bildet er en fuckings optisk illusjon, ser ut som om man ser undersida til fuggeln OG oversida. Bare se etter så ser dere det.

Gullhår i ræva å få akkurat en sånn vinkel at du får optiske illusjoner og greier.
Gratulerer, du har faktisk klart å få flygende søppelkverner til å se inntresange ut