Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1072
Jeg har lyst til å lage en liten duppeditt som består av en strømforsyning, en bryter og et lydelement. Er det noen som vet hvordan i alle verden jeg kan lage et slik øydelement eller hva som kan brukes? Når det gjelder lyd er jeg helt blank og har ikke peiling i det hele tatt så jeg håper jeg kan få litt hjelp.
Er det mulig å lage lyden i et bestemt volum eller med en bestemt lyd. Si at jeg f.eks. vil ha Nokia-lyden eller lyden av en rakett?


Et til spørsmål om en annen duppeditt jeg lager kan jeg ta med en gang også. Jeg trenger å lage en liten maskin som går opp og ned, ikke slik som en vanlig motor som går rundt. Enten må jeg lage en slik maskin ellers finnes det kanskje en enkel motor som virker sånn? Noen som kan hjelpe meg litt med dette også?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Er vel bare å skaffe seg en PSU som man kan justere V~ og Hz på, så får du de lydene du vil ha
Sitat av afen
Er vel bare å skaffe seg en PSU som man kan justere V~ og Hz på, så får du de lydene du vil ha
Vis hele sitatet...
Du mener justere amplitude og frekvens? Det er nok ikke riktig så enkelt.

Spørsmålene dine er veldig diffuse. Vil du ha en krets som spiller av en innspilt lyd når du trykker på knapp? I så fall, skal dette alltid være den samme lyden? Skal man kunne velge mellom flere, og evt. skifte de ut? Hvordan? Det meste er mulig, men du må vite hva du vil ha og hvordan det skal fungere i bruk.
Og hva mener du med en maskin som går opp og ned?? Du må nok spesifisere mer hvis du skal få noe svar..
Sist endret av Provo; 5. mars 2008 kl. 23:02.
Viss du skal lage hele strømforsyningen også, kan du bestille deler fra denne siden: http://no.rs-online.com/web/home.html

Det gjorde vi på skolen.
Hvis noen skal ha mulighet til å hjelpe må du være mer konkret. Hvis du synes det er vanskelig så beskriv hva du tenker å bruke den til.

det er vanskelig å svar nå man ikke vet hva du spør etter.
http://static.howstuffworks.com/gif/engine-inline-4.gif

Det er ikke vanskelig å få noe til å gå opp og ned hvis man har noe som går rundt og rundt
Trådstarter
5 0
Sitat av Provo
Du mener justere amplitude og frekvens? Det er nok ikke riktig så enkelt.

Spørsmålene dine er veldig diffuse. Vil du ha en krets som spiller av en innspilt lyd når du trykker på knapp? I så fall, skal dette alltid være den samme lyden? Skal man kunne velge mellom flere, og evt. skifte de ut? Hvordan? Det meste er mulig, men du må vite hva du vil ha og hvordan det skal fungere i bruk.
Og hva mener du med en maskin som går opp og ned?? Du må nok spesifisere mer hvis du skal få noe svar..
Vis hele sitatet...
Maskin som går opp og ned var noe lignende det bo1e postet så det er nesten i orden nå. Når det gjelder lyd kunne jeg tenkt meg to forskjellige innspilte lyder, men jeg kan jo godt bare begynne med en. Det er enklest om jeg får vite hvordan jeg skal gjøre det med en lyd og så kan jeg prøve å sette opp flere selv (og spørre hvis jeg sliter).

Og bo1e, takk for ideen om de stemplene som går opp og ned Har du ideer til noe sted hvor jeg kan kjøpe deler til et å bygge noe slikt? Kan sikkert lage noe selv også, men det blir jo ikke like kult.

Takk for hjelp
Ta vindusvisker-opplegget fra en gammel bil, det går frem og tilbake, eller opp og ned hvis du snur 90 grader. Med litt modifisering, får du det til å ta mindre plass om det trengs.
Sitat av AndHauk
Maskin som går opp og ned var noe lignende det bo1e postet så det er nesten i orden nå. Når det gjelder lyd kunne jeg tenkt meg to forskjellige innspilte lyder, men jeg kan jo godt bare begynne med en. Det er enklest om jeg får vite hvordan jeg skal gjøre det med en lyd og så kan jeg prøve å sette opp flere selv (og spørre hvis jeg sliter).

Og bo1e, takk for ideen om de stemplene som går opp og ned Har du ideer til noe sted hvor jeg kan kjøpe deler til et å bygge noe slikt? Kan sikkert lage noe selv også, men det blir jo ikke like kult.

Takk for hjelp
Vis hele sitatet...
Det finnes chiper som kan ta opp en lyd, og spille den av igjen. Husker ikke hva de heter, men det finnes sikkert mange varianter. Den jeg så kunne kun ta opp én lyd, og sammen med et lite forsterkertrinn og en høyttaler/piezoelement, er du i boks. Skal du ha flere lyder kan du bruke flere chiper, og noen ekstra komponenter.

Umulig å si hvor du kan skaffe deler til opp-og-ned-maskinen når du ikke har fortalt noe om hverken størrelse eller belastning.. Det finnes sikkert også bedre løsninger, men det er vanskelig å si noe om uten å vite hva den skal brukes til..
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Elfa har noen greie chiper for lydlagring.
Trådstarter
5 0
Takk, men er ikke helt sikker på om jeg skjønner hvordan de skal brukes. Uansett, nå vet jeg hva jeg skal bruke til det.

Så var det det med en maskin som får noe til å gå opp og ned. Et eksempel var jo stemplene som gikk opp og ned, men finnes det en annen måte å gjøre det på. Dere skjønner at jeg skal ha en maskin til å løfte et objekt, som sitter utenpå en jernstang, med makt opp og ned. Da blir vel ikke stempelideen helt riktig?

Noen forslag?
Hva har du tilgjengelig da? Man bruker ofte Hydraulikk/pneumatikk til rette bevegelser.
Trådstarter
5 0
Jeg har egentlig ikke noe særlig. Bruker Biltema eller Clas Ohlson hvis jeg trenger noe...
Det er jo umulig å si noe som helst om hva du skal bruke når du ikke sier noe om tyngde, hvor langt den skal løfte den opp, om den skal gå opp og ned kontinuerlig i en sammenhengende bevegelse, om den skal ha myke eller skarpe bevegelser, etc etc.. Du må forklare hva du trenger hjelp til når du ber om hjelp! Forklar hva du skal i litt mer detalj, hvis ikke er det umulig å komme med ordentlige råd.
Trådstarter
5 0
Det spiller ingen rolle hvordan den er så lenge den kan gå opp og ned ca. 12-15 centimeter. Myke eller skarpe bevegelser er heller ikke så farlig så lenge den går opp og ned. Hele tingen må være maks 1 kg. Den skal bare fortsette å gå opp og ned så lenge en bryter er på og strømkretsen er koblet til.

Håper det hjalp litt. Beklager at jeg var uklar
Ok. Slik ville jeg gå fram:
Opp og ned:
Jeg ville plukke i stykker en gammel blekk-skriver og brukt mekanikken og elektronikken som beveger blekkpatronene. Det skulle være mer enn 12 - 15 cm. Der har du en slede på en aksling du kan montere saker og ting på slik at det sitter godt , og du har et bånd som overfører kraften fra motoren til sleden. (Som blekkpatrenene er festet til.
De fleste motorer du finner i blekkskrivere er en stepper-motor. Disse er noe forskjellig fra vanlige el-motorer blandt annet i at du ikke har 2 ledninger du kan koble + og - til og forvente at den går rundt.
Du trenger da en steppermotor-driver. Eller du kan koble en ny vanlig motor til båndet etter du fjerner steppermotoren.

Playback av lyd.
Her ville jeg ha kjøpt et av de hermende kosedyrene du finner på gavesjapper , og plukket i stykker et slikt.
Eller du kan kjøpe en av de chipene Datagutten linket til , hos Elfa. Det krever at du er noe el-kyndig eller har en kompis som er det.

Uansett tror jeg man må ha et minimum peiling på elektronikk for å bygge noe slik som du beskriver.
Stå på !
Sist endret av Arex_x; 11. mars 2008 kl. 00:07.