Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1825
jeg har ett bilde jeg har lyst til og zoome inn på en spess person på bildet,men når jeg gjør det så blir bildet så kornete...så man plutslig ser ikke hvem det er tihi.
jeg bruker photoshop og har såvidt begynt med det,men er det en funktion på photoshop der men kan gjøre bildet klarere etter man har zoomet inn
eller fins det noen andre prog?

Takker for svar

Mvh
Seigalfv
Sist endret av seigalf; 28. februar 2008 kl. 13:46.
Nei det finnes ikke (har ingen kilder på dette men er temmelig sikker).
Noe som hjelper BITTELITT er å forstørre det litt å litt, men dette virker heller dårlig.

Beklager..
Du tenker selvsagt på CSI-funksjonen, og den er det dessvere bare FBI og enkelte andre amerikanske politimenn som har tilgang til.

Svaret er nei.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Du kan bruke Shape i photoshop.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ring til CSI, de fikser det lett som bare det. De har utstyr som kan brukes til å zoome inn på et bilde tatt av et vanlig billig CCTV-kamera, slik at man ser en persjon reflektert i øyet til noen, når øyet egentlig bare var 4 piksler stort.
Sitat av Jonta
Ring til CSI, de fikser det lett som bare det. De har utstyr som kan brukes til å zoome inn på et bilde tatt av et vanlig billig CCTV-kamera, slik at man ser en persjon reflektert i øyet til noen, når øyet egentlig bare var 4 piksler stort.
Vis hele sitatet...
Hehe. Dette gikk fra tilbakemelding til direkte pisssnakk om CSI.
Men ja, man kan ikke gi et bilde bedre oppløysning enn det har, uten å legge til elementer (pixler) som i realiteten ikke er der.
Man kan jo legge til pixler i Photoshop, det funker helt fint. Kan bli et litt misslykket resultat dersom du legger til for mange. Men umulig er det ikke. Nå vet jeg ikke hvor kornete det er. Men hvis du er intr. kan jeg se hva jeg kan få gjort for deg.

Hadde hvert fint med bildespecs, f. eks i form av "1024*768" e.l.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av illuSiOn^
Hehe. Dette gikk fra tilbakemelding til direkte pisssnakk om CSI.
Men ja, man kan ikke gi et bilde bedre oppløysning enn det har, uten å legge til elementer (pixler) som i realiteten ikke er der.
Vis hele sitatet...
Den prosessen er kalla interpolering, og avhengig av algoritme som blir nytta og innhaldet i bildet kan det bli alt fra dårligere til langt bedre. Et bilde med høg grad av tilfeldighet kan ikkje interpolerast spesielt godt, mens et enfarga bilde kan interpolerast uendeleg godt (i.e fleire piksel, men samme innhold).

Eg kjenner ikkje photoshop, men det går heilt sikkert an å prøve med fleire forskjellige skaleringsalgoritmer der - prøv deg fram og sjå om nokon av dei er betre enn andre.
Du kan prøve med forstørring og unsharp mask, men du vil uansett ikke kunne trylle frem pixler/informasjon som ikke er der. Jeg husker å ha lest tester av forskjellige skaleringsverktøy og husker at Photoshop kom bra ut, så gå for det. Mulig du finner plug-ins som gjør det enda bedre.
Forsåvidt enig med Vidarlo her, virkes for meg ut som det er flere som snakker litt over deres egen kunnskap her inne. Det er flere muligheter i flere programmer, for å gjøre et bildere både skarpere/klarer og samtidig øke oppløsningen. Det er forskjellig fra bilde til bilde hvor godt dette faktisk funker, men det er ingen tvil om at dette er mulig.

Når dere tenker over teknologien vi har idag, så må vel de fleste se muligheten til at å gjøre et uklart/kornete bilde bedre, være fullt mulig.

Det er faktisk ikke veldig avanserte verktøy i PS som lar dette gjøres heller.


Edit: seigalf, ta og last opp bilde du, så kan jeg se hva jeg kan få gjort. Det er en god sjangse for at jeg skal klare og få bilde ditt til å se bedre ut, zoomet inn. (Dersom bilde er veldig, veldig dårlig blir det verre.)

Men bilder i grei kvalitet, er det ingen problem å fikse litt bedre.

Orker ikke diskutere dette lengre.
Sist endret av Restyle; 28. februar 2008 kl. 14:42.
Du kan ikke forbedre bildet, som omtrent alle her har sagt. Sier seg ganske mye selv at datamaskinen ikke klarer å legge til detaljer som ikke finnes på bildet.

Har du en film derimot, går dette lettere. Men hvis du bare har bilde, så sorry!
http://youtube.com/watch?v=vIFCV2spKtg

Ikke helt relevant, men bygger på prinsippet vidarlo snakker om.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av vidarlo
Den prosessen er kalla interpolering, og avhengig av algoritme som blir nytta og innhaldet i bildet kan det bli alt fra dårligere til langt bedre. Et bilde med høg grad av tilfeldighet kan ikkje interpolerast spesielt godt, mens et enfarga bilde kan interpolerast uendeleg godt (i.e fleire piksel, men samme innhold).
Vis hele sitatet...
Kan også legge til at mange kompaktkamera automatisk interpolerer bildene som blir tatt med det, dermed kan de skryte på seg 8 megapiksler, istedet for de reelle 6.
Sitat av Jonta
Kan også legge til at mange kompaktkamera automatisk interpolerer bildene som blir tatt med det, dermed kan de skryte på seg 8 megapiksler, istedet for de reelle 6.
Vis hele sitatet...
Dette er enda vanligere i mobilverdenen. Ofte er det samme bildebrikka som står i samtlige mobiler, de pusser bare opp optikken et lite hakk og etterbehandler bildene fælt. Noen gang prøvd å sett på et bilde tatt med N73 på en datamaskin? Det er fælt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det derfor det tar så lang tid (som regel) fra et bilde er tatt med mobil til det er "klart" for å sees, pga interpoleringen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GoodKat
Er det derfor det tar så lang tid (som regel) fra et bilde er tatt med mobil til det er "klart" for å sees, pga interpoleringen?
Vis hele sitatet...
Delvis det, og delvis JPEG-enkoding av bildet tipper eg.
Sitat av vidarlo
Den prosessen er kalla interpolering, og avhengig av algoritme som blir nytta og innhaldet i bildet kan det bli alt fra dårligere til langt bedre. Et bilde med høg grad av tilfeldighet kan ikkje interpolerast spesielt godt, mens et enfarga bilde kan interpolerast uendeleg godt (i.e fleire piksel, men samme innhold).

Eg kjenner ikkje photoshop, men det går heilt sikkert an å prøve med fleire forskjellige skaleringsalgoritmer der - prøv deg fram og sjå om nokon av dei er betre enn andre.
Vis hele sitatet...
beste måte ved interpolering, etter hva jeg har hørt av andre fotografer er å forstørre 10% om gangen, og hvis det trengs usm hver tredje gang.

altså image size og velg % og skriv inn 10. gjør dette flere ganger etter hverandre og eventuelt skarp bildet etterhvert.