Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 21207
Jeg fikk seriøst mer bart etter ett år i Sjøforsvaret.
Fysj - en skam!

Nå har de senket på barberingsplikten også. Hva med gass-angrep? Lærte du ikke barbere deg i sjøforsvaret gutt?

Jeg tror det var akkurat det, den gjentatte barberingen av min blanke overleppe som skapte irritasjon, som skapte mer barte-vekst.

Skjeggveksten derimot, lot vente på seg. Lar enda vente på seg.
Skjønner ikke helt greia jeg. Alle kompisene mine som var i forsvaret gjorde følgende etter rekrutten så uendelig mange filmer og drakk hver eneste helg. Eneste som fikk noe ut av det var de som gikk befalskurs og sånt. Og dimme jeg sa bare at jeg hadde depresjoner jeg så var jeg tjenesteudyktig. :P
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av hyys
Om jeg mener at det bare er pingler som prøver å snike seg unna førstegangstjenesten, må vel jeg få mene det og bidra i diskusjonen med det.
Vis hele sitatet...


Faktisk ikke.
§ 100. Trykkefrihed bør finde Sted. Ingen kan straffes for noget Skrift af hvad Indhold det end maatte være, som han har ladet trykke eller udgive, medmindre han forsetligen og aabenbar enten selv har viist, eller tilskyndet andre til Ulydighed mod Lovene, Ringeagt mod Religionen, Sædelighed eller de constitutionelle Magter, Modstand mod disses Befalinger, eller fremført falske og ærekrænkende Beskyldninger mod nogen. Frimodige Yttringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte.

Å kalle meg en "feig drittsekk" er en falsk beskyldning mod nogen.

Jeg ville selfølgelig ikke dratt inn grunnloven hvis du hadde argumentert som en person med mer enn 70 IQ, men jeg liker å sette ting på spissen når det trengs.
Sitat av LazySunday
Jeg tror det var akkurat det, den gjentatte barberingen av min blanke overleppe som skapte irritasjon, som skapte mer barte-vekst.

Skjeggveksten derimot, lot vente på seg. Lar enda vente på seg.
Vis hele sitatet...
Myte 5: Barbering får kroppshår til å vokse fortere og bli kraftigere.

Riktig: Barbering har ikke innflydelse på tykkelsen eller mengden kroppshår. Men barbert hår er ikke så mykt og spisset som ubarbert hår fordi disse kroppshårene ikke slites naturlig. Derfor virker barberte kroppshår både grovere og tykkere.

http://aftenbladet.no/magasin/helse/article569839.ece
Jeg tjenestegjorde ett år i sjøforsvaret, og nå i ettertid skammer jeg meg over å ha vært med i en militær enhet.

Både militærtjenest og siviltjenste er noen forkastelige konsepter. At voksne menn skal tvinges til å kjempe for landet eller tjenestegjøre sivilt som en slags kompensasjon for at de ikke vil i militæret er helt galt.

Militæret lærte meg ingen ting som ikke et år med hybelliv ville lært meg. Det er en institusjon som undertrykker individualitet og fri tenkning, og krever at du blindt adlyder ordre. Selvfølgelig er dette nødvendig i en militær enhet, men å si at man lærer noe av det som man kan bruke i det sivile liv er i min mening feil.

Jeg skal ikke påstå at jeg hadde det fælt i militæret, tjensten var grei med 2 ukers turnus, og befalet morsomme og ålreite. Men det faktum at jeg var med i en militær enhet plager meg.
Sånn, nå har jeg oppdatert førsteposten. Fyr på med spm på PM
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg må si jeg ikke gadd lese alle innleggene her i sin helhet, men jeg har likevel noen kommentarer.

Jeg var på MTB for noen år siden. Jeg synes den gangen at det varierte fra "helt greit" til "supert". Med unntak av vaskedelen som er i kategorien "forferdelig". Når jeg nå tenker tilbake er det ikke disse vaske stundene jeg husker. Selv om de var en stor del av de daglige gjøremålene ombord. Derfor er nok inntrykket noe forskjønnet.

Men over til saken. De kjipe episodene som skjedde ombord, de jeg stort sett har fortrengt, ble alle satt i stand av umotivert personell. De som bare var der pga loven krevde det og hatet det. Fjernet man disse personene uten å erstatte dem med nye gikk ting faktisk lettere selv om man var færre på jobben. På båten hadde vi UM Bruun som eneste mål var å snike seg unna. Siden ingen liker at folk sniker seg unna ble det selvsagt et mål å få ham i arbeid. Dette hadde samtlige forståelse for. Likevel sinket det alt arbeidet. Siden noe måtte jo da overlates til han. Da var det igrunnen sikkert at de ikke ble ordentlig gjort. Så det måtte gjøres av noen andre etter på. Når denne personen etter flere måneder endelig ble sparket av båten gikk alt mye fortere.

Så om disse rådene som kan fremkomme i denne tråden vil føre til færre "Kai-erik Bruun" i forsvaret vil alle tjene på det. Eller i allefall de som avtjener førstegangstjenesten.

Problemet er vel at de som har pågangsmot nok til å greie å sinke seg unna urettmessig ville kunne være i stand til å bidra og derfor god kunne vært ønsket inn.

At man lærer så veldig mye annet en "soldatliv" i militæret stiller jeg meg tvilende til. Jeg er overbevist om at de som drar rett på hybel dusjer oftere en folk på MTB og ubåt. I tillegg er det ikke videre bra føde for hjernen og bare utføre ordre. Flottere måte å drepe kreativitet og eget initiativ skal du lete lenge etter.

Om nasjonalfølelse, nasjonsidentitet og selvstendighet betyr noe for deg bør man ha et år i førstegangstjeneste. I tillegg er det god for rettsstaten at det er verneplikt og ikke proffer. Selv om det militært ikke nødvendigvis er optimalt. Nå for tiden kunne den samlede norske hær forsvart 1-2 bydeler i oslo, max.
Personlig er jeg imot verneplikten, men jeg har allerede mange gode opplevelser herfra. I helga var vi på gratis ski-tur til voss, og det var forbanna morsomt. Du får noen opplevelser du aldri vil få andre steder, men om du lærer så mye annet enn det du lærer andre plasser tviler jeg litt på, men du lærer litt om å innordne seg til ting du ikke kan kontrollere, samarbeide med folk du ikje får velge selv, samt endel gode tips til friluftsliv (avhengig av gren).
Hvis jeg har en lege som gir faen og egentlig ikke bryr seg, hvilken plage er lettest da for å slippe? Lover KP så fort jeg får det til de som har et godt svar.
Du kan jo bare si på sesjon du er pasifist og at våpen byr deg imot.
Sitat av sparco
Du kan jo bare si på sesjon du er pasifist og at våpen byr deg imot.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men er ikke lysten på siviltjeneste heller da. Noen andre som vet?
Klarer du å fake at du har rimelig angst og er depresiv, med søvnproblemer og at du for det meste holder deg innendørs, fordi angsten din er for å sosialisere deg, kan du vel kanskje slippe unna. Dog kan det kanskje få ukjente konsekvenser.
Sitat av hyys
Klarer du å fake at du har rimelig angst og er depresiv, med søvnproblemer og at du for det meste holder deg innendørs, fordi angsten din er for å sosialisere deg, kan du vel kanskje slippe unna. Dog kan det kanskje få ukjente konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Jasså? Hvilke konsekvenser er dette, eller prater du bare ut av bakenden din? Det som blir sagt på sesjon er konfidensiell informasjon og er ikke tilgjengelig for noen andre enn legen, de som behandler saken din og eventuelle saksbehandlere som tar opp saken din hvis du klager el.
Jeg snakket ut av bakenden. Om du leser engang til, vil du se at jeg skrev "Dog kan det kanskje få ukjente konsekvenser".

Kanskje en smule uklar, den tar jeg. Men med både ordet kanskje og ukjente, føler jeg meg ganske trygg.
Sist endret av hyys; 31. januar 2008 kl. 09:11.
Det er kriminelt å prøve å lure seg unna. Er folk som det blir åpna sak mot fordi de ikke møter til sesjon, men ikke mange. Vet også det var en lege som kødda på sesjon og prøvde å lure seg unna, og han ble anmeldt og mista nesten bevilgningen. Sier ikke at dere havner i fengsel om dere lyver litt, men det er ikke lov iallefall. Jeg tror legen har lov å si ifra til offiser om han tror noen lyver, men skal ikke si for sikkert. Det er endel som slipper pga. psyke.
Dermed kan de "kanskje" og de "ukjente" konsekvensene være et faktum...
Sitat av hyys
Dermed kan de "kanskje" og de "ukjente" konsekvensene være et faktum...
Vis hele sitatet...
Problemet er selvsagt at du ikke ante hva du pratet om og laget en post som ikke bidro med noe som helst til en diskusjon som allerede er preget av svada og antagelser. Det er ikke vits å poste bare for å poste.

Forøvrig vil ikke legen si ifra til noen om de tror du lyver - de skal tro deg, men har selvsagt forståelse for at folk prøver å sno seg unna. Det verste de kan gjøre er å gi deg tjenestedyktigstempelet, med mindre du lyver om noe som kan bevises empirisk (men da skal du være en sikkelig idiot også, siden psykiske problemer er hakket lettere å fake enn f.eks. en svulst i hjernen).
Jeg har prøvd å skylde på ryggen en gang før til en annen lege, men da gikk det ikke. Nå har jeg ny lege hva burde jeg prøve da? Det samme eller noe annet?
Men da må jeg bli borte lenge fra alle de tingene jeg liker, og jeg får ikke min dagelige kopp te!
Foresten, snart bare seks år til jeg skal i millitæret!
Sitat av Carlsberg
Jeg har prøvd å skylde på ryggen en gang før til en annen lege, men da gikk det ikke. Nå har jeg ny lege hva burde jeg prøve da? Det samme eller noe annet?
Vis hele sitatet...
Noen som vet?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan forsikringselskaper finne ut hva jeg sier til forsvaret?
Ganske sikker på at de ikke kan det. De kan finne ut om du gjennomført førstegangstjeneste, ikke mer.

Jeg har kamerater som har sluppet på psyke med ganske teite ting, det kan jeg si.
Sist endret av bobbo; 10. februar 2008 kl. 13:08.
Bare si du bruker dop...

Alle jeg kjenner som ikke ville inn gjorde det å slapp uten noe stress.

Skriv på sesjonspapirene at du bruker, når de spørr på sesjonen sier du at du brukte sist uke så er du nok free as a bird!
Det med dop funker 100% ja.
Personlig gjor jeg dette, skrev opp alt av dop jeg hadde prøvd, sa jeg røyka hver dag, noe som også var tilfellet.
Jeg fikk beskjed om å dra meg ut å få orden på livet mitt av han sjefs fyren der inne.
Var sistemann som kom, og første mann ut, LETT.
Hvis du ikke vil inn i militæret, så slipper du det. Forsvaret er ikke interessert i å ta imot personer som er umotiverte og mangler pågangsmotet det stilles krav til. Så slapp helt av og fortsett med what-ever-little-thing du driver med.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ble dimma på flekken, men lurte på en ting. Sa jeg hadde slitt psysisk gjennom flere år, og at jeg har tenkt på å ta selvmord. Legen min henviste meg derfor til POLI klinikk, eller noe sånt for psykisk syke. Ringte selvfølgelig og avbestilte hos klinikken etter at jeg fikk dimma. Vet at det med at jeg er "psykisk syk" er på det millitære rullebladet mitt. Det er ikke noe problem siden jeg verken skal bli lege eller advokat. Problemet er om jeg får vanskligere for å få forsikring og innreise til USA siden det står jeg er henvist til psykisk avdeling. Selvom om jeg aldri møtte opp.

Takk for svar
Ganske sikker på at det ikke blir offentliggjort, men er ikke 100% sikker på det. Tror bare det er militære og evt. politi som har adgang til det, men mulig de har avtaler med f.eks. usa. Vet at arbeidsgivere kun får vite om du har gjennomført førstegangstjeneste eller ikke, ingenting mer. Ring 03003 og spør dem
Sitat av Gabbeh
hvordan er det med å søke seg inn i marinen/flyvåpnet i førstegangs tjenesten? kommer man inn hvis man vil? vet du om noen krav til å bli helikopterpilot?
Vis hele sitatet...
Han anbefaler folk å dra i militære, men kommer med forslag til hva folk som har gode grunner kan gjøre for å slippe unna. Folk som vil få problemer med å gjenomføre, grunnet han/hennes plage. Det er ikke snakk om moral og dobbeltmora.


Spøsmål til trådstarter(mulig litt off topic): Vet du noe om hvordan det er med studiepoeng i militære? Hvor mange for man?

Takk!
Jeg fikk høre noe om at jeg ikke kommer inn i militæret grunnet psykiske lidelser..Kan det være riktig? Kan det brukes som en "legeerklæring" visst man har fått diagnosen Psykotisk-Schizofren"?
Er bare å si at du bruker steroider eller har brukt. Det er ikke ønsket i militæret, samtidig som at det ikke gjør deg skyldig i noe lovbrudd (steroider er lovlig).
Psykiske lidelser er god nok grunn til å slippe unna, om du kan dokumentere dem og de er alvorlige nok.
Sitat av Elefanten
Er bare å si at du bruker steroider eller har brukt. Det er ikke ønsket i militæret, samtidig som at det ikke gjør deg skyldig i noe lovbrudd (steroider er lovlig).
Vis hele sitatet...
Helt enig Elefanten. Bruk det som argument sammen med psykiske lidelser så kommer du garantert ikke inn.
Hør her jenter! Dersom dere vil slippe militæret, så er det ikke værre enn å si "Jeg vil ikke inn i militæret". Dette av den enkle grunn at de som ikke vil er heller ikke ønsket inn.

Hvordan kan folk tro at de er tvunget til å dra inn i vernepliktens utallige muligheter dersom de ikke ønsker å avtjene den? Året er 2008, ikke 1970. De slipper ikke all mulig dritt inn i militæret mer. Så bare ta det med ro, kattepuser, dere kommer ikke inn dersom dere ikke har psykisk og fysisk styrke. Natta.
Sist endret av rcW; 2. mars 2008 kl. 04:47.
rcW, om du leser tråden ser du at flere at har sagt nettopp dette, de vil ikke inn, likevel blir de kalt inn. Dette har skjedd med flere av kompisene mine også.
Selv krysset jeg av på diverse ting på det skjemaet man skal ha med på sesjon, type selvmordstanker, urinering om natten, vondt i rektum osv. Når jeg var inne hos legen spilte jeg ganske lei meg, snakket om skilsmissen mellom mor og far, og hvordan det påvirket meg. Sa at moren min drakk mye vin og at jeg ville passe på henne. Alt var ren løgn, men om du klarer å holde maska, så slipper du lett unna.
Jeg var ferdig på sesjon klokken 10.00
trulsH: Sier man "Jeg nekter." Så slipper du. Jeg mener, hvorfor ta en utfordring når man har en tampong i vagina? :P
Noen som vet om man blir bøtelagt hvis man sier at de røyker hasj når man skal inn til førstegangstjeneste?
(ikke sesjon)
Sist endret av FiseFin; 2. mars 2008 kl. 05:43. Grunn: en liten fix
Fisefin, en kompis av meg kom inn til førstegangstjeneste og hadde hatt på seg en bukse han hadde røyket i tidligere, så kom det narkohund og luktet på dem, og han ble tatt. Ble selvfølgelig dimmitert, og måtte i avhør, hvor de sa han kom til å få bot osv. Han fikk brev i posten noen måneder senere om at saken var henlagt.

Dette er selvfølgelig ikke helt lik problemstilling som den du presenterer, og jeg regner med at det ikke er det samme for alle, men det skal sies at kameraten min innrømte å ha prøvd kokain under avhørene. Derfor vil jeg tippe at du burde slippe bot om du sier noe sånt.
Hva med ryggplager?

Må det legeerklæring til for at forsvaret skal godta det?
Jepp. Hvis ikke så hadde jo alle som ikke ville sagt at de hadde dårlig rygg.
Sitat av Carlsberg
Jeg ble dimma på flekken, men lurte på en ting. Sa jeg hadde slitt psysisk gjennom flere år, og at jeg har tenkt på å ta selvmord. Legen min henviste meg derfor til POLI klinikk, eller noe sånt for psykisk syke. Ringte selvfølgelig og avbestilte hos klinikken etter at jeg fikk dimma. Vet at det med at jeg er "psykisk syk" er på det millitære rullebladet mitt. Det er ikke noe problem siden jeg verken skal bli lege eller advokat. Problemet er om jeg får vanskligere for å få forsikring og innreise til USA siden det står jeg er henvist til psykisk avdeling. Selvom om jeg aldri møtte opp.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Noen som vet helt sikkert?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Gabbeh
vet du om noen krav til å bli helikopterpilot?
Vis hele sitatet...
Nei, er ingen krav for det.
Noen som har erfaringer med å slippe førstegangstjeneste pga. arbeid? Jeg har en litt problematisk situasjon på gang. Når jeg evnt. må inn i militæret har jeg bare jobbet et halvt år hos min nåværende arbeidsgiver. Det vil si at jeg etter fullført førstegangstjeneste har min vikar (om de klarer å skaffe noen) jobbet lenger i jobben enn det jeg selv har gjort. Både jeg og arbeidsgiver vet at de ikke har lov til å diskriminere meg pga. av førstegangstjeneste, men jeg er alikevel redd for at dette vil være negativt for min del.

Det skal sies at jeg og min arbeidsgiver har sammarbeidet om en søknad om fritak fra førstegangstjeneste, denne ble avslått. I avslaget stod det at arbeid ikke gav grunnlag for fritak med mindre bedriften kan dokumentere tap i kroner og øre, og nav ikke klarer å finne en vikar. Har jeg ingen rettigheter oppi alt dette her? Er jo søren meg ikke bare arbeidsgiveren som taper om jeg skal inn i militæret...

Skal i tillegg nevnes at jeg personlig ikke har noe imot millitæret, men jeg har absolutt ikke lyst til å miste et år med arbeid slik som situasjonen er nå.
Det skal jo ikke gå utover deg direkte at du er kallt inn i forsvaret, men det er jo som dem sier, at dersom du ikke kan dokumentere at bedriften du jobber i taper penger har du ikke noe grunnlag for å slippe. Men om du absolutt ikke vil inn, så kan du bare si dette på innrykksdagen. Vi hadde flere som sa dette, som absolut ikke hadde noe ønske om å være i forsvaret, og de ble sendt hjem. Om du kommer langt frem i legekøen, og forteller han at du har veldig VELDIG lite lyst til å være i forsvaret, så kan det godt være du slipper.

Dette er jo en idee dersom alt annet svikter. Jeg veit, fra egen erfaring, at noen ganger bestemmer forsvaret seg bare for at du SKAL inn, og da skal du inn Da driter dem forsåvidt i det meste, og bare kaller deg inn.

Hvor er det du skal inn forresten NoRemorse?
Ja, er vel noe sånt jeg hadde planlagt om jeg ikke får godkjent noen søknader om å få slippe. Men det har jeg ikke lyst til å tenke for mye på enda... den tid den sorg.

Skal inn i Bardufoss, i sambandsbataljonen. Oppmøte er i januar, så rekker vel bare en søknad til før jeg mister den muligheten. Hvis jeg får avslag på neste søknad også, setter jeg meg i bilen og stikker innom vernepliktsverket på hamar personlig (blir bare 4-5 timer i bil). Greit å skille seg litt ut fra mengden, er jo godt mulig det faktisk er noen litt sympatiske personer på kontorene der inne.
NoRemorse, bestill deg time til psykolog og forklar situasjonen. Fortell at du tror det kan ha store negative konsekvenser for framtiden din og gjerne overdriv litt å si at du ofte blir deppa og nedbrutt ved tanken på å inn i forsvaret. Vet om et par som har gjort dette og fått erklæring fra psykolog om at de bør få slippe.
Jeg tok det hele med min fastlege, forklarte at jeg heller ville hengt meg i skogen enn å være sammen med mammadalter og det lokale "felleshullet" og hvertfall ikke for en lusen hundrelapp om dagen.

Han fikset en legeerklæring på at han anbefalte at jeg fikk fritak, og om jeg skulle få avslag ville han holde forsvaret ene og alene ansvarlig for min psykiske helse. Uansett om dette var førstegangstjeneste eller siviltjeneste.
Sitat av danielsk
NoRemorse, bestill deg time til psykolog og forklar situasjonen. Fortell at du tror det kan ha store negative konsekvenser for framtiden din og gjerne overdriv litt å si at du ofte blir deppa og nedbrutt ved tanken på å inn i forsvaret. Vet om et par som har gjort dette og fått erklæring fra psykolog om at de bør få slippe.
Vis hele sitatet...
For noe tull. Dette får du ikke av psykologen din. Du kan få legen din til å skrive en legeerklæring hvor din psykiske helse blir drøftet, hvor også en psykologs anbefaling kan bli inkludert, men du vil aldri få den direkte av en psykolog. Så spar dere bryet, gå rett til legen.
Dette med fritak på psykologisk grunnlag høres jo absolutt ut som en mulighet. Får se om jeg velger enn sånn løsning på neste besøk hos fastlegen, hadde egentlig ikke tenkt på muligheten... Noen som vet om fritak på slikt grunnlag er noe som kan gjøre innreise til USA ol. vanskelig? I så fall må jeg nok finne på noe annet. Jeg skal på reise til USA bare noen uker før sesjon, og det blir sannsynligvis også en del reiser med jobben etterhvert.