Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1233
Er det noen som vet hva det offisielle norske navnet på en path er? Altså en mappe-path... Er det bane? Eller sti?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Begge to er vel brukt om hverandre. Personlig liker jeg ikke norske ord på slikt, men om noen tvinger meg ville jeg valgt bane :>
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
bane, "vis full bane" (tror jeg hvertfall)
Spug's Avatar
Trådstarter
Greit, takk Er det noen steder i Windows det faktisk er brukt, egentlig?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sti er korrekt på norsk.
Spug's Avatar
Trådstarter
Er det? Woooh... Det har jeg aldri sett brukt, i hvert fall... Men hva burde jeg bruke i en oversettelse, da? Bane høres jo utrolig mye bedre ut
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Spug
Er det? Woooh... Det har jeg aldri sett brukt, i hvert fall... Men hva burde jeg bruke i en oversettelse, da? Bane høres jo utrolig mye bedre ut
Vis hele sitatet...
Jeg er 99% sikker på at sti er riktig på norsk. Men jeg har eksempler på begge.

1. /sti/til/fil <- den har jeg sett mang en gang.
2. Filbane <- tror jeg har sett den både på datamaskiner og i trafikken
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Som sagt, begge kan brukes. Det er bare snakk om preferanse.
Spug's Avatar
Trådstarter
Grrreit, da bruker jeg bane, fordi sti høres ganske dumt ut. No offense, Gusto
Takker!

Kan jeg få spørre om en oversettelse til? 'Footer'... Som i 'HTML footer'. Er det 'fot'? 'Bunn', kanskje? Kan jo bare bruke 'footer', kanskje...
Spug's Avatar
Trådstarter
BumP... Please, footer er det siste jeg trenger oversatt, så skal jeg holde kjeft
Kan vel bare se på en norsk versjon av Word eller.no?
Spug's Avatar
Trådstarter
Hmm, hvis jeg får tak i en, så... Hvor står det footer der, da?
Aner ikke, det er så lenge siden jeg har sittet med Word. Sikkert i en av menyene.
Kan du ikke spør på noen IRC kanaler eller.no? evt. søke etter en engelsk-norsk "dataordbok" eller.no
fotnote eller bunntekst tror jeg det heter i word..