Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3544
Man får jo nesten ikke sette i en spiker i sitt eget hus lengre. Dette synes jeg er litt tåpelig. At man ikke skal få gjøre om ting i sitt eget hjem uten at en fagmann godkjenner det igjennom et firma. Noe som alltid er dyrt.

Så jeg satt å filosoferte; om man eier store skogsområder, kan man bygge fritt langt pokkers inne i skogen da? Uten godkjenninger og kontroller. Lager sitt eget nedbrytende kloakkanlegg og driver sitt eget lille vannkraftverk.

Får man lov til slikt i dag? Det er jo hans egen eiendom.
Kan sikkert forstå at det er visse krav om man skal forsikre det, men la oss si at man ikke vil ha forsikring da!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kommunen må godkjenne alt som gjelder reisning, endring og tillegg på byggverk. Det er stort sett bare en formalitet, men skal også sikre at ingen lider ulempe som f.eks tapt utsikt av at du bygger tårn og garasjer i hytt og gevær.
Sist endret av thomasf; 17. januar 2008 kl. 19:45.
Nei. som jeg har forstått det.
Du eier kansje tomta, men staten bestemmer over den.
Trådstarter
Min far er registrert som bonde, så han får faktisk bygge fritt på marken sin. Må bare sende ut nabovarsel så vidt jeg har forstått det.

Men kan vi si at vi lever i et fritt land om vi ikke får bygge vårt eget hjem (uten å være bonde)??
Sitat av Crustydemon
Nei. som jeg har forstått det.
Du eier kansje tomta, men staten bestemmer over den.
Vis hele sitatet...
True.
Dog, det er sykt klønete.
Du bor midt i skogen, å må søke om tillatelse for å bygge en garasje.
Norge er galskap på noen områder.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av dico
Men kan vi si at vi lever i et fritt land om vi ikke får bygge vårt eget hjem (uten å være bonde)??
Vis hele sitatet...
Herregud, les hva jeg skriver. Det skal bare registreres og kontrolleres slik ingen andre lider ulempe av det. Du mener kanskje det er rettferdig at jeg bygger et svært solcelle panel rett foran balkongen din som ellers hadde hatt utsikt over havet?

Det er ingen hemmelighet at Norge har et stramt byråkrati, men det syns jeg vi skal sette pris på. Bedre det enn at korrupsjon når så langt at man må betale politiet for å hjelpe deg.
Sist endret av thomasf; 17. januar 2008 kl. 19:51.
Man har lov til å bygge, etter kommunens forskrifter og dine godkjente søknader, hva som helst på ens egen eiendom. Det er ingen krav til at det skal være godkjent av en fagmann, så lenge det er korrekt satt opp og ser normalt/korrekt ut. Har selv gjort endringer på hus(utvendig) og vært med å sette opp garasje. Så lenge papirene fra kommunen er i orden er det ikke noe problem. Ulempen med å gjøre endringer uten oppsyn/godkjennelse fra fagmann kan være om det kommer skader påfølgende av endringen/tilbygget/nybygget. Da kan det bli vanskelig å få forsikringselskapet på sin side. Har man godkjenningspapirer fra fagmann skal alt være i orden på den siden.
Dette gjelder oftest endringer inne og ute.
Trådstarter
Sitat av thomasf
Herregud, les hva jeg skriver. Det skal bare registreres og kontrolleres slik ingen andre lider ulempe av det. Du mener kanskje det er rettferdig at jeg bygger et svært solcelle panel rett foran balkongen din som har utsikt over havet?
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg skrev "langt inne i skogen" som et eksempel. I et bebygget område vil det selvsagt være personer som kan lide.

Men det er jo ikke bare om noen lider ulempe av det. Slik som jeg har forstått det må det taes fuktighetskontroll i huset før man setter opp innervegger, badet får man ikke bygge selv pga. vannlekkasje, etc.. Strømnett som går på 220V er fyfy å være borti.

Med andre ord så får man ikke sette opp sitt eget hjem med sine egne hender på sin egen mark uten at staten skal kontrollere vært steg i prosessen.

Sitat av morphinytry
Man har lov til å bygge, etter kommunens forskrifter og dine godkjente søknader, hva som helst på ens egen eiendom. Det er ingen krav til at det skal være godkjent av en fagmann, så lenge det er korrekt satt opp og ser normalt/korrekt ut. Har selv gjort endringer på hus(utvendig) og vært med å sette opp garasje. Så lenge papirene fra kommunen er i orden er det ikke noe problem. Ulempen med å gjøre endringer uten oppsyn/godkjennelse fra fagmann kan være om det kommer skader påfølgende av endringen/tilbygget/nybygget. Da kan det bli vanskelig å få forsikringselskapet på sin side. Har man godkjenningspapirer fra fagmann skal alt være i orden på den siden.
Dette gjelder oftest endringer inne og ute.
Vis hele sitatet...
Etter en diskusjon med noen kolleger ble jeg fortalt at man ikke får sette opp nye hus i dag som ikke er forsikret. Og for at ting skal være forsikret må det være godkjent av fagmann. Dette kommer selvfølgelig ikke under gamle hus som det ikke finnes tegninger på, som igjen ingen kan bevise hvordan det var i utgangspunktet.
Sist endret av dico; 17. januar 2008 kl. 19:56.
Sitat av dico
Min far er registrert som bonde, så han får faktisk bygge fritt på marken sin. Må bare sende ut nabovarsel så vidt jeg har forstått det.

Men kan vi si at vi lever i et fritt land om vi ikke får bygge vårt eget hjem (uten å være bonde)??
Vis hele sitatet...
Det skal allikevel bygges etter kommunens/fylkets regler for nybygg/påbygg

Sitat av dico
Det var derfor jeg skrev "langt inne i skogen" som et eksempel. I et bebygget område vil det selvsagt være personer som kan lide.

Men det er jo ikke bare om noen lider ulempe av det. Slik som jeg har forstått det må det taes fuktighetskontroll i huset før man setter opp innervegger, badet får man ikke bygge selv pga. vannlekkasje, etc.. Strømnett som går på 220V er fyfy å være borti.

Med andre ord så får man ikke sette opp sitt eget hjem med sine egne hender på sin egen mark uten at staten skal kontrollere vært steg i prosessen.
Vis hele sitatet...

Bad kan man bygge selv, men grunnflate og membran bør man la en fagmann ta seg av grunnet våtromssertifikat og forsikringsgrunner
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Restyle
True.
Dog, det er sykt klønete.
Du bor midt i skogen, å må søke om tillatelse for å bygge en garasje.
Norge er galskap på noen områder.
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld har vi *stortsett* unngått skandaler i Norge. Ingen store bygg har rast saman, slik som vi har sett i ein del land med meir avslappa forskrifter. Vi har relativt få feil på el-nettet samanlikna med land der alle kan fikle.

Nyleg har ein jo fjerna ordninga med entreprenøren si eigaerklæring på bygg, fordi det førte til slurvete arbeid og masse fuktproblemer i nybygg...

Det tyder jo på at byggemarkedet faktisk treng rimeleg kraftige reguleringer frå staten?
Trådstarter
Helt riktig det du sier vidarlo. Men jeg prøver å sette ting litt på spissen. Skal man forsikre et bygg så er det normalt at noen godkjenner det, slik at du evt. kan få erstatning for det. Men slik som jeg har forstått det er ikke dette et valg hos privat personer, noe som jeg mener det burde være.

Etter litt mer fundering kan jo hus kanskje innebære skade hos andre mennesker om det raser sammen. Med tanke på at man kanskje kan ha besøk?

Men forskriftene gjelder jo for alle bygg over x kvadrat. Så man får ikke sette opp et litt stort skur en gang uten å søke til staten.
Sist endret av dico; 17. januar 2008 kl. 20:04.
Forsåvidt enig med Vidarlo, vi har mye bra her til lands også anngående det.
Tingen er at når vi som dico sier, søke om å sette opp et lite skur, så begynner det å bli drøyt.
Vi måtte søke om å sette opp et lite tretak over verandaen, og da blir det for dumt.

Samtidig til at disse søknadene er langt i fra gratis, vi snakker tusenvis av kroner.
JA! Du kan gjøre det så lenge du eier skogen og aldri lar noen som kan tenkes å sladre, se huset!!

Bygg det langt nok inne til at lyset ikke vises gjennom trærne på bakkeplan, og bygg såpass tett inntil skogen at lyset blir dempet så tror folk bare det er en liten hytte, og små hytter på 15 kvadrat er helt lovlige å sette opp uten godkjenning. Så gå i gang




Jeg har personlig en plan om å sette opp et hus i leca-blokk eller lignende, trenger stort sett bare en vater og mørtel.

Jeg har jo utdanning innen tømring og muring, så det skal gå knirkefritt.

Skal settes opp laaangt inni skauen kan du tro... 12x12x12 meter med en meter tykke vegger og tre fulle etasjer på 3-3.5 meter. Resten av høyden går vekk til kant på taket (flatt tak) pluss etasjeskillerne...

Snølast er et stort sett ukjent begrep når man bygger i mur, så da er det mye bedre med en enorm terasse/"penthouse"

Er også godkjent til å sette opp mine egne stilas, så jeg skal kjøpe meg et skikkelig stålstilas og holde på for meg selv ute i skauen. Trenger ikke elektrisitet, og vann kan jeg legge inn selv. Kloakk har jeg ikke bestemt meg for enda, om det skal være biologisk/kjemisk dass eller om jeg skal ha god gammeldags utedass (med psyko-isolering i veggene og oppvarming...) eller legge mine egne rør ned i en hjemmelagt septiktank.
Sist endret av foshar; 17. januar 2008 kl. 21:02.
Sitat av dico
Men forskriftene gjelder jo for alle bygg over x kvadrat. Så man får ikke sette opp et litt stort skur en gang uten å søke til staten.
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig ganske forståelig da. Forsikringene ville antakeligt blitt mye dyrere, siden skader som skjer, mest sansynlig ville økt drastisk. En annen grunn er at kommunen skal ha en oversikt over alle anlegg. Lurer på hvordan Norge hadde sett ut om 5 år, om alle skulle ha bygget slik de selv ville...

Sitat av foshar
Bygg det langt nok inne til at lyset ikke vises gjennom trærne på bakkeplan, og bygg såpass tett inntil skogen at lyset blir dempet så tror folk bare det er en liten hytte, og små hytter på 15 kvadrat er helt lovlige å sette opp uten godkjenning. Så gå i gang
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at du kan bygge hytter under 15 kvadrat uten godkjenning?
Sitat av KrissHad

Har du kilder på at du kan bygge hytter under 15 kvadrat uten godkjenning?
Vis hele sitatet...

Jeg kan ikke henvise til noen kilde, men dette er jo ALLMENNKUNNSKAP blant oss voksne med litt fartstid innen bygging og gjerdekrangler ihvertfall.

Du skulle bare visst hvor mange fullt oppvarmede "garasjer" på tre etasjer og 15 kvadrat med innlagt vann og isolerte vegger det finnes i Norge...



Jeg mener ihvertfall at det er lov...
Sist endret av foshar; 17. januar 2008 kl. 21:13.
Sitat av thomasf
Kommunen må godkjenne alt som gjelder reisning, endring og tillegg på byggverk. Det er stort sett bare en formalitet, men skal også sikre at ingen lider ulempe som f.eks tapt utsikt av at du bygger tårn og garasjer i hytt og gevær.
Vis hele sitatet...
Dette er igrunn humbug, som kun går utover Ola Nordmann sin mulighet til å bygge tårn og garasjer.
Eksempel er et nytt kjøpesenter med leiligheter i samme kompleks med "fin" (ikke noe pent syn) utsikt over havna, svindyre leiligheter grunnet utsikten. Nedenfor og langs havna er det kun en parkeringsplass. 1 år senere, WOAH, vi trenger et diiiigert hotell der hvor parkeringsplassen nå ligger. Vips så var 3-4 svndyre etasjer med leiligheter og fin utsikt borte vekk, og er blir nå 3-4 etasjer med overpriset dritt og utsikt rett i hotellets fjonge vegger.
Tjoho for velferdsstaten norge og deres herlige lovverk.

Edit:
Sålenge Storkapitalen kan tjene noen slanter er det helt greit, en kan bygge å rive å voldta området alt etter ønske. Men Ola Nordmann får smekk på hånda.
/Edit

FU
Ps. hotellet er ikke enda bygd, men venter på å bli bygd da de har egentlig fått godkjent alt av planer etc. Er bare penger som mangler.

Edit2:
Hører ikke denne hjemme i samfunn/politikk kategorien?
Sist endret av møkk; 17. januar 2008 kl. 21:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av møkk
Dette er igrunn humbug, som kun går utover Ola Nordmann sin mulighet til å bygge tårn og garasjer.
Eksempel er et nytt kjøpesenter med leiligheter i samme kompleks med "fin" (ikke noe pent syn) utsikt over havna, svindyre leiligheter grunnet utsikten. Nedenfor og langs havna er det kun en parkeringsplass. 1 år senere, WOAH, vi trenger et diiiigert hotell der hvor parkeringsplassen nå ligger. Vips så var 3-4 svndyre etasjer med leiligheter og fin utsikt borte vekk, og er blir nå 3-4 etasjer med overpriset dritt og utsikt rett i hotellets fjonge vegger.
Tjoho for velferdsstaten norge og deres herlige lovverk.
Vis hele sitatet...
Så det du seier her er altså at kommunane ikkje er restriktive nok med byggeløyve. Det er eg fullstendig einig med deg i, og det bør stillast langt strengare krav, både byggteknisk (noko som kan redusere straumforbruket rimelig kraftig) og estetisk og omgjevnadsmessig.
vidarlo:
Både og, jeg sier at dersom DU vil forlenge kjøkkenet ditt, eller kanskje utvide stua di så kan du være sikker på at du ikke får lov til dette da naboen din ikke vil kunne se hva som skjer utpå gata.
Men sålenge det er Storkapitalen som sanker penger, er det helt greit om en drøss med leiligheter mister alt av utsikt og hele "poenget" med leilighetene sine.
Jeg synes det er dårlig at sånn skal skje, men hey hva kan vi gjøre? Vi er jo bare små brikker som betaler skatt, avgift på avgift på avgift på avgift, og skatter på avgiftene av avgiftens avgift skatt. Vi burde ikke ha noe å si om hva som skjer rundt oss
?

Det er kommunen, med lover og forskrifter fastsatt av de folkevalgte, som godkjenner bygging av et hotell. Disse folkevalgte velges av oss for å best mulig skape det samfunn vi vil ha. Om disse folkevalgte synes det er greit å sette opp et nytt hotel, så synes indirekte de fleste i byen også det.
Sist endret av Kinseek; 17. januar 2008 kl. 21:30.
Med en meter tykke vegger i mur (med rockwool) blir det garantert +1 innendørs selv med -10 ute.
trenger ikke så mange vedkubber for å holde varmen hele natten når det først er varmt heller
foshar:
Er du kosovo-albansk byggherre eller noe? Høres ut som du er inspirert av hvordan de bygger hus nedi kosovo. Husk at klimaet er forskjellig fra kosovo og norge..
Sitat av foshar
Jeg kan ikke henvise til noen kilde, men dette er jo ALLMENNKUNNSKAP blant oss voksne med litt fartstid innen bygging og gjerdekrangler ihvertfall.

Du skulle bare visst hvor mange fullt oppvarmede "garasjer" på tre etasjer og 15 kvadrat med innlagt vann og isolerte vegger det finnes i Norge...



Jeg mener ihvertfall at det er lov...
Vis hele sitatet...
Ok, skal gi meg der...I boka "Bransjelære og tegning" av Christian Nordahl Rolfsen står følgene:

Tiltak som verken krever søknad eller melding
Vi kan rive, fjerne og opparbeide en del mindre tiltak uten å sende inn verken søknad eller melding. Det forutsettes at det ikke fører til fare eller urimelig ulempe for omgivelsene eller er i strid med allmenne interesser. Tiltakene er spesifisert i forskriften og er unntatt fra reglene i plan- og bygningsloven kap. XVI om saksbehandling, ansvar og kontroll.

Når det gjelder de øvrige reglene i plan og bygningsloven og teknisk byggeforskrift, er det tiltakshaveren som har ansvar for at de blir fulgt.

Eksempler på slike tiltak er:
* Mindre frittliggende bygning på inntil 15m^2 bruttoareal (ikke for varig opphold). Maksimal mønehøyde eg gesimshøyde er henholdsvis 3,0 m og 2,5 m. Avstanden til annen bygning må ikke være mindre enn 1 m. Lovens krav til avstand mot nabo gjelder.
* Mindre antenner for radio og tv. Antennemaster kan ha høyde på intill 2 m. Parbolantenner kan ha diameter på inntil 1,2 m.
* Biloppstillingsplass på egen bolig- eller fritidseiendom for inntil to biler.
Vis hele sitatet...
At den lokale storkapitalen stort sett får herje som de vil i små og mellomstore kommuner er viden kjent. Disse har som oftest de folkevalgte trygt plassert i lomma og gode kontakter i lokalpressen som kan kjøre sak på sak om at byen plutselig trenger badeland eller 20 etasjes hotell på en pitteliten holme slik at byens befolkning også blir positivt innstilt til galskapen. Vel, bortsett fra de som berøres av svineriet da.

Samtidig så risikerer mannen i gata at den mannevonde byråkraten avslår søknaden eller trenerer den i årevis på grunn av ren ondskap eller gammelt vondt blod.

Jeg vet om minst en tidligere byråkrat i bygningsetaten som har tatt hevn og moret seg med å trenere og avslå 100% korrekte søknader.

Dog, jeg er glad for at vi faktisk må søke om å bygge garasjer og bygge på huset. Det eneste som er kjipt er sosiopatbyråkrater og at enkelte naboer er rablende gal og ELSKER å levere inn protester på pur faen.