Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 3797
Hallais. Nå tok jeg nettopp en sån sunnhetstest på en side, og et spørsmål var slik: Drikker du over 2 liter vann daglig?

Å drikke 2 liter vann daglig er jo blitt anbefalt mennesker å gjøre, men dette gjør ALDRI jeg. Men så kom jeg til å tenke på: Jeg drikker jo jævli med kaffe, og her inngår det jo masse vann.

Så det jeg lurer på: Om jeg drikker 4 liter kaffe hver dag...har jeg da fått i meg desse 2 literene med vann som de anbefaler eller må det være reint vann? Jeg er fullt klar over at kaffe i seg selv inneholder stoffer som ikke er sunt, men nå tenker jeg altså bare på vannet. Er det 2 liter væske de egentlig mener eller er det kun anbefalt å drikke 2 liter "reint" vann daglig?

Noen som vet?
Når du drikker kaffe/te som er vanndrivende, bør du drikke en del kaffe/te og en del vann.
Hvis ikke mister du mer vann enn du tok opp i kaffen ved å tisse.

Btw. sa du at du drikker 4 liter kaffe hver dag?
Husker jeg ikke helt feil pisser man ca 1,2 ganger det man drikker i kaffe.
Jeg drikker glatt 4-5 kanner kaffe hver dag når jeg er hjemme ja. Takk for svar
Propraganda fra friele

Eneste grunnen til at en oppgir 2 liter vann som anbefalt daglig dose er at du har en væskebalanse i kroppen som skal opprettholdes. Vil tro at denne anbefalte dosen gjelder alle typer væske, som henvist i friele-lenka

EDIT
I friele lenka står det menn = 3,7l drikke og kvinner = 2,7l drikke daglig, men vann tror jeg er anbefalt 2 liter daglig både menn og kvinner..
Sist endret av paranoy; 17. januar 2008 kl. 15:54.
Når det står hvor mye vann man er anbefalt å drikke regner de jo selvfølgelig i rent vann.
Vann uten sukker, kaffe, te eller andre tilsettningstoffer.

Man drikker nok vann når urinen er blank. Er den gul så har du enten drukket alt for mye apelsinjuice, eller for lite vann.
- Så vet man det!
Man drikker nok vann når urinen er blank.
Vis hele sitatet...
sant. *10tegn*
2 Liter? Jeg driker opp il 4liter til vanlig hver dag, og det er bare det jeg drikker mens jeg er på pcen.

Sitat av paranoy
Propraganda fra friele

Eneste grunnen til at en oppgir 2 liter vann som anbefalt daglig dose er at du har en væskebalanse i kroppen som skal opprettholdes. Vil tro at denne anbefalte dosen gjelder alle typer væske, som henvist i friele-lenka

EDIT
I friele lenka står det menn = 3,7l drikke og kvinner = 2,7l drikke daglig, men vann tror jeg er anbefalt 2 liter daglig både menn og kvinner..
Vis hele sitatet...
FEIL Det er vann man skal drikke minst 2 liter av om dagen. Det gjelder ikke noe annet, du kan ikke drikke 2 liter øl og håpe på det beste, VANN VANN VANN, ikke noe annet.

Det sier seg selv at man ikke erstatter to liter vann med to liter kaffe.
GothQueen: Om han drikker 2 liter juice blandet i 2 liter vann, vil ikke dette regnes som om man har fått i seg de nødvendige 2 literne med vann da?
Sitat av GothQueen
Man drikker nok vann når urinen er blank.
Vis hele sitatet...
offtopic: bare en ting jeg har lurt litt på, du som er jente.. Åssen ser jenter hva slags farge det er på pisset sitt? sitter de med lommelykt? for det blir jo ganske mørkt pga. skyggen. Har selv prøvd å se på meg selv drite, ved å sitte baklengs på dassen, men da måtte jeg ha lommelykt
Hva med 2 liter væske som ikke er vanndrivende?

Alstå ikke cola, kaffe osv.

edit: leif
Sist endret av Ast3rix; 17. januar 2008 kl. 18:49.
Man kan jo drikke juice (ikke nektar, der er det mye sukker) og farris, men aller helst vann.
Til nøds light brus, men der er det mye E-stoffer.
Sitat av Torefaen
offtopic: bare en ting jeg har lurt litt på, du som er jente.. Åssen ser jenter hva slags farge det er på pisset sitt? sitter de med lommelykt? for det blir jo ganske mørkt pga. skyggen. Har selv prøvd å se på meg selv drite, ved å sitte baklengs på dassen, men da måtte jeg ha lommelykt
Vis hele sitatet...
De fleste pleier å reise seg opp fra toalettet før man drar ned, og da har man god tid til å nyte avfallene dine, om ønskelig.
Sitat av Abs
De fleste pleier å reise seg opp fra toalettet før man drar ned, og da har man god tid til å nyte avfallene dine, om ønskelig.
Vis hele sitatet...

det tenkte jeg egentlig ikke på. takk
Jeg drakk 3-4l vann om dagen før, men fikk beskjed av legen at jeg holdt på å drukne meg selv. Det har kanskje noe med størrelse å gjøre, men jeg tror egentlig hele den "2 liter vann om dagen"-greia er ganske mye oppspinn.

Sure, det er greit å være hydrert, men når man begynner å skjelve og synet er ute av fokus er det sannelig på tide å sette korken på flaska.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av Noctie
Jeg drakk 3-4l vann om dagen før, men fikk beskjed av legen at jeg holdt på å drukne meg selv.
Vis hele sitatet...
Jøss. Jeg kan fort drikke en 7 liter på treningsdager.
Alt med måte, men det er ikke helseskadelig å drikke 2-3 liter vann om dagen. Tvert imot. Du renser kroppen og gir den rent og ferskt vann som kroppen trenger for å fungere optimalt. 2-3 liter vann
Det er væske, ikke bare vann. Vann er selfølgelig det sunneste og det er ikke all væske som er bra å drikke (kaffe osv) pga det er vanndrivende. Bra i den forstand at hvis du skal ha i deg 2 liter, så ikke drikk den typen og tro du får i deg 2 liter væske.
Melk, vann, brus(sukkerfritt er jo seff best) og juice. Alt går under væske. Drikker somregel 3 liter væske hver dag selv.
Mener det var en lege i Puls på NRK som sa at man burde drikke når man var tørst, altså ikke drikke 8 glass om dagen fordi det står på watercooleren. Finner desverre ikke artikkelen.
Sitat av GothQueen
Når det står hvor mye vann man er anbefalt å drikke regner de jo selvfølgelig i rent vann.
Vann uten sukker, kaffe, te eller andre tilsettningstoffer.

Man drikker nok vann når urinen er blank. Er den gul så har du enten drukket alt for mye apelsinjuice, eller for lite vann.
- Så vet man det!
Vis hele sitatet...
Shoot me if i'm wrong, men er det ikke slik at man pisser blankt når man drikker generelt mye veske? Jeg drikker ikke særlig mye vann, men urinerer speilblankt på fest etter en del øl.

Det kan være at det er ølen som gjør det, altså at jeg ser urinet som blankt.
Sitat av ProtoZ
Mener det var en lege i Puls på NRK som sa at man burde drikke når man var tørst, altså ikke drikke 8 glass om dagen fordi det står på watercooleren. Finner desverre ikke artikkelen.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at når tørstfølelsen melder seg, er det for seint å drikke. Da har kroppen allerede tapt % konsentrasjons- og prestasjonsevne. Alle som trener mye eller driver med sport vet det.
Sitat av emphi
Problemet er bare at når tørstfølelsen melder seg, er det for seint å drikke. Da har kroppen allerede tapt % konsentrasjons- og prestasjonsevne. Alle som trener mye eller driver med sport vet det.
Vis hele sitatet...
Klart man skal drikke når man trener, men jeg mener bestemt at en lege ytret at det var feil å drikke fordi man absolutt skal ha nedpå 2 liter for dagen.

Kjenner mange som har prøvd seg på å drikke 2-3 liter for dagen, de går på do hver eneste halvtime.
En bør drikke vann regelmessig til faste tider hver eneste dag. Om man klarer.

Sitat av GothQueen
Når det står hvor mye vann man er anbefalt å drikke regner de jo selvfølgelig i rent vann.
Vann uten sukker, kaffe, te eller andre tilsettningstoffer.

Man drikker nok vann når urinen er blank. Er den gul så har du enten drukket alt for mye apelsinjuice, eller for lite vann.
- Så vet man det!
Vis hele sitatet...
Gult er kult!
Sitat av ProtoZ
Klart man skal drikke når man trener, men jeg mener bestemt at en lege ytret at det var feil å drikke fordi man absolutt skal ha nedpå 2 liter for dagen.

Kjenner mange som har prøvd seg på å drikke 2-3 liter for dagen, de går på do hver eneste halvtime.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Jeg trener en del, vel trente - har hatt kyssesyken nylig så kan ikke trene nå om dagen, og i løpet av en dag med skole og trening gikk det fort 4-5 liter vann, kanskje mer. Da trente jeg mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og konkurerte i helgene, og da trengte jeg så mye vann for å holde kroppen skikkelig igang følte jeg. Dager uten drikkeflaske på skolen var et helvette, og jeg kunne glemme å trene særlig hardt den kvelden. Så en konstant tilførsel av vann når man trener er et must. Var ofte på do ja, men heller det enn slapp kropp og hodepine.

Derimot de to siste månedene har jeg ikke trent noe som helst og nå klarer jeg meg med mye mindre vann i løpet av en dag. Kanskje så lite som 1 liter enkelte dager.
Synes noen sa at Sukkerfritt er bedre enn brus med sukker, vel i asparm er det småe mengder metanol som omdannes til maursyre i maven. Det er ikke farlig med litt, men drikker du MYE så er det veldig skadelig.
Sitat av ProtoZ
Mener det var en lege i Puls på NRK som sa at man burde drikke når man var tørst, altså ikke drikke 8 glass om dagen fordi det står på watercooleren. Finner desverre ikke artikkelen.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at når man er tørst har man egentlig ventet for lenge med å drikke. DRIKK FØR DU BLIR TØRST... det beste er egentlig å ha en flaske med seg hele tiden som man kan sippe på.
Jeg har alltid med meg en vannflaske eller noe væske, absolutt alltid :P
Det er skadelig for tennene å stadig sippe på vannflaska, da du skyller bort spyttet som beskytter tennene mot bakteriene. Drikk uten å dusje tennene.
Sist endret av Dani87; 18. januar 2008 kl. 00:09.
jeg drikker for det meste bare cola, juice og litt øl, og pisser da bare gult om mårran. så vet ikke helt om det stemmer så bra det med fargene.. pisser da usynelig piss når jeg drikker mye øl
Sitat av Dani87
Det er skadelig for tennene å stadig sippe på vannflaska, da du skyller bort spyttet som beskytter tennene mot bakteriene. Drikk uten å dusje tennene.
Vis hele sitatet...

Hver gang du putter noe i munnen får bakteriene hjelp til å danne en etsende syre. Det er denne syren som angriper tennene dine.

Jeg velger å sippe på vannflaska!.

Spyttet beskytter riktig nok tenner og tannkjøtt.
Men om man drikker vann regelmessig hver dag, til faste tider. Eller om man drikker vann i hytt å pine. Tror ikke det går så veldig utover tennene, i forhold til andre ting. (cola, kaffe, sukker generelt m.m)

Spyttkjertlene produserer spytt med en gang anyway.
Sist endret av kakeskum; 18. januar 2008 kl. 00:15.
Sitat av Dani87
Det er skadelig for tennene å stadig sippe på vannflaska, da du skyller bort spyttet som beskytter tennene mot bakteriene. Drikk uten å dusje tennene.
Vis hele sitatet...
Det er da mer enn nok å bekymre seg for her i verden. Snakk om å legge stein til byrden..
Legger til noe her. Man får ikke bare i seg vann ved væske.

Absolutt alt som inneholder H2O tilfører kroppen vann. Om det er noen skiver agurk på brødskiva, eller en appelsin man spiser. Satt litt på spissen, men det kan hende man får i seg en halvliter bare med fast føde.

Stort sett alt inneholder vann og dette kan godt regnes inn i de 2-3 literene man bør få i seg i døgnet.
Saft, melk, juice, osv.

Husk at for mye vann kan være skadelig og i ekstreme tilfeller dødelig. Dette har noe med at det er en balanse mellom salt og vann i kroppen. Hvis denne blir totalt feil kan kroppen gå inn i sjokk og organer kan slutte å virke. Drikker du mye vann kan det være greit å ha litt salt på middagsmaten eller spise f.eks salami på brødskiva. I moderate mengder såklart.

http://www.helsenett.no/index.php?op...892&Itemid=388
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av Torefaen
offtopic: bare en ting jeg har lurt litt på, du som er jente.. Åssen ser jenter hva slags farge det er på pisset sitt? sitter de med lommelykt? for det blir jo ganske mørkt pga. skyggen. Har selv prøvd å se på meg selv drite, ved å sitte baklengs på dassen, men da måtte jeg ha lommelykt
Vis hele sitatet...
Hahahahahaha I'm cracking up!!!

Det er lurt å drikke før man blir tørst. Mengden varierer selvfølgelig etter hva man foretar seg av arbeid. Ikke bare fysisk, men om du sitter på kontoret eller skolen og tenker/stresser mye, bruker du også energi.

Det kan fort bli for mye også. Husker da jeg gikk 3-mila i militæret. Hadde med meg Camelbak (sånn vannpose på ryggen) og drakk av den hele tiden, og fikk den fylt opp 3 ganger underveis. Drakk så mye vann mens jeg gikk at jeg måtte stoppe underveis for å pisse, selv om jeg ga omtrent alt jeg hadde for å komme meg fort i mål!
Drakk vel bortimot 5,5 liter, og det var alt for mye. Måtte pisse flere ganger etter jeg kom i mål også, og da ble det så mye at det nesten gjorde vondt. :P

Drekk vatn, gjerne mye. Men ikke overdriv!
Sitat av Worner
Jøss. Jeg kan fort drikke en 7 liter på treningsdager.
Vis hele sitatet...
Men tenk deg selv, når man trener mye forsvinner veldig mye væske fra kroppen. Du trenger masse vann når du trener pga. dehydrering, 7liter er en del.. men ikke så ekstremt mye med tanke på hvor mye som forsvinner av det igjen.
Sitat av boogeyman
Legger til noe her. Man får ikke bare i seg vann ved væske.

Absolutt alt som inneholder H2O tilfører kroppen vann. Om det er noen skiver agurk på brødskiva, eller en appelsin man spiser. Satt litt på spissen, men det kan hende man får i seg en halvliter bare med fast føde.

Stort sett alt inneholder vann og dette kan godt regnes inn i de 2-3 literene man bør få i seg i døgnet.
Saft, melk, juice, osv.

Husk at for mye vann kan være skadelig og i ekstreme tilfeller dødelig. Dette har noe med at det er en balanse mellom salt og vann i kroppen. Hvis denne blir totalt feil kan kroppen gå inn i sjokk og organer kan slutte å virke. Drikker du mye vann kan det være greit å ha litt salt på middagsmaten eller spise f.eks salami på brødskiva. I moderate mengder såklart.
Vis hele sitatet...
Jepp, balansegang er en dyd. Uten salter og mineraler kan man uansett se langt etter å binde vannet når det trengs mest, det vil si i treningssammenheng.

Du tar forøvrig ikke i for mye angående vanninnholdet i mat, men de anbefalte 2-3 literene med vann kommer i tillegg til dette.

Vann er bra! Alle vet selvfølgelig dette, men alkoholforbrenning krever også store mengder vann. Drikk vann når du er på fylla!
Jøss, at dette ble en aktiv tråd hadde jeg aldri trodd men hyggelig det. Tror jeg skal begynne å drikke vann fremover ja (når jeg ikke drikker kaffe
Sitat av boogeyman
Legger til noe her. Man får ikke bare i seg vann ved væske.

Absolutt alt som inneholder H2O tilfører kroppen vann. Om det er noen skiver agurk på brødskiva, eller en appelsin man spiser. Satt litt på spissen, men det kan hende man får i seg en halvliter bare med fast føde.

Stort sett alt inneholder vann og dette kan godt regnes inn i de 2-3 literene man bør få i seg i døgnet.
Saft, melk, juice, osv.

Husk at for mye vann kan være skadelig og i ekstreme tilfeller dødelig. Dette har noe med at det er en balanse mellom salt og vann i kroppen. Hvis denne blir totalt feil kan kroppen gå inn i sjokk og organer kan slutte å virke. Drikker du mye vann kan det være greit å ha litt salt på middagsmaten eller spise f.eks salami på brødskiva. I moderate mengder såklart.

http://www.helsenett.no/index.php?op...892&Itemid=388
Vis hele sitatet...
Dam-Da-Da-Daaaa!
Jeg har da ikke daua enda Men kroppen min har et litt større vannbehov enn de fleste andre, med tanke på at jeg mesteparten av døgnet sitter i et rom med 35grader


Torefaen:
*kremt* *host* *hark* ROFLMAO! ROFL! LOL! LMAO!!!!! Noob!
35 grader?

Gothqueen, vanlig romtemperatur er vel fra 18 til 25 grader?

Kroppstemperatur er vel på 37,5 grader. På sommerstid kan 40 grader i skyggen oppleves jævli varmt. Bor du i en badstue?

Sist endret av paranoy; 18. januar 2008 kl. 12:51.
Sitat av freaker911
Synes noen sa at Sukkerfritt er bedre enn brus med sukker, vel i asparm er det småe mengder metanol som omdannes til maursyre i maven. Det er ikke farlig med litt, men drikker du MYE så er det veldig skadelig.
Vis hele sitatet...
Nja, det sies at "MYE" er omtrent 10 liter. Har aldri drukket 10 liter sukkerfritt på en dag. 3 liter derimot har hendt, og 1,5 liter er relativt ofte for tiden.

Sitat av Dani87
Det er skadelig for tennene å stadig sippe på vannflaska, da du skyller bort spyttet som beskytter tennene mot bakteriene. Drikk uten å dusje tennene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke skadelig for tenna det du påstår nå, jeg tipper du har lest om vann med smak. Det er nemlig skadelig for tenna, ikke pga vannet men innholdet som lager smaken.


Prøver meg på en fancy doublequote...
Edit: Hey, det funka!
Sist endret av RayMonk; 18. januar 2008 kl. 13:04.
Sitat av paranoy
35 grader?

Gothqueen, vanlig romtemperatur er vel fra 18 til 25 grader?

Kroppstemperatur er vel på 37,5 grader. På sommerstid kan 40 grader i skyggen oppleves jævli varmt. Bor du i en badstue?

Vis hele sitatet...
Jepp, de sier meg så! Men det er jo faktisk ganske koselig! xD
Man slipper å få stånippel selv om man sprader rundt naken.
*host kremt*
Har hørt at man også kan dø av å drikke for mye vann, forholdet mellom vann og oksygen i kroppen blir for dårlig og kroppen klarer det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sparco
Har hørt at man også kan dø av å drikke for mye vann, forholdet mellom vann og oksygen i kroppen blir for dårlig og kroppen klarer det ikke.
Vis hele sitatet...
Da har du hørt feil.

Det som kan skje er vel at ein fucker opp elektrolyttbalansen, slik at ein del celler får problemer med osmose, og døyr. Det skal rimeleg mykje vatn til før det skjer though...
Sitat av GothQueen
Jepp, de sier meg så! Men det er jo faktisk ganske koselig! xD
Man slipper å få stånippel selv om man sprader rundt naken.
*host kremt*
Vis hele sitatet...
Lyst på roommate?
Sitat av sparco
Man kan jo drikke juice (ikke nektar, der er det mye sukker) og farris, men aller helst vann.
Til nøds light brus, men der er det mye E-stoffer.
Vis hele sitatet...
Er du dum? Light brus har 94 KJENTE bivirkninger. Lett brus er MER farlig, og gir MER dritt til kroppen enn sukker. Sukker vet kroppen hvordan den skal behandle, mens disse dritt stoffene i light brus blir avfall i kroppen, og mye av det til fett. (Hater at folk tror light brus er sunnere, fordi de leste det på 90 tallet)

Og når de sier 2l vann, så er det 2l vann. Hadde det vært snakk om brus, kaffe eller lignende så hadde det stått VÆSKE.

Og en ting til. Kaffe har ikke bare ting som er skadelige i seg, men det gjør også at kroppen får i seg mindre væske, som f.eks vann. Drikker man 1 kopp kaffe, så skal man drikke 2 kopper vann for å kompensere tapet av væske kaffen gir.
Raymond, her er det snakk om personer som har drukket 3 liter sukkerfritt hver dag i 3 år og utviklet MS (muskelsvinn). Syke greier.

Ja man kan dø av å drikke for mye vann, har hendt med folk som tar ecstacy. Har noe med at alt saltet i kroppen blir borte og man får ikke i seg vann ellerno.
Sitat av freaker911
Ja man kan dø av å drikke for mye vann, har hendt med folk som tar ecstacy. Har noe med at alt saltet i kroppen blir borte og man får ikke i seg vann ellerno.
Vis hele sitatet...
Man kan dø av for lite og for mye. Sånn er det med alt. Så å ta opp at folk dør av for mye er heeelt på viddene. For enhver person med sunn fornuft skjønner at man skal variere, og begrense inntak av mat/drikke.
For mye kan være 5 liter, 10 liter, 20 liter, altså ekstremt mye. Men folk har dødd av det. Av ecstacy så dør de ofte fordi de har hørt at man lett dehydrerer så drikker de 5-20 liter vann på 2-3 timer. Triste greier.
Sitat av sparco
FEIL Det er vann man skal drikke minst 2 liter av om dagen. Det gjelder ikke noe annet, du kan ikke drikke 2 liter øl og håpe på det beste, VANN VANN VANN, ikke noe annet.

Det sier seg selv at man ikke erstatter to liter vann med to liter kaffe.
Vis hele sitatet...
Drikking er det å konsumere en væske gjennom munnen, så godt som alltid inneholder væsken stort sett vann.

Et daglig inntak av 1–2 liter vann er nødvendig for kroppens normale fysiologiske funksjon. Mangel på vann vil til syvende og sist forårsake død ved hypernatremi og dehydrering. Følelsen forårsaken av kroppens dehydrering kalles tørste. Den beste måten for kroppen å ta inn vann er ikke ved å drikke store mengder eller raskt, men å ta hyppige slurker med vann. Det er også mulig å få vannforgiftning, som er en fortynning av saltkonsentrasjonen i kroppen, som har rammet mennesker som har drukket store mengder vann på kort tid. Dette har først og fremst rammet idrettsfolk og militære etter store fysiske anstrengelser, samt mennesker som har brukt ecstacy.

Polydipsi er den medisinske termen som betyr et unormalt høyt (poly-) inntak av væske gjennom munnen, det vil si drikking (-dipsia). Væsken er normalt vann, selv om termen gir assosiasjoner til alkohol på grunn av den etymologisk relaterte termen dipsomani, som beskriver periodisk alkoholisme.

Polydipsi er så godt som alltid forbundet med polyuri (unormalt høy urinering) hvis tilstanden varer mer enn noen timer hos en person med velfungerende nyrer.

Polydipsi er ofte observert hos, og karakteriserer, folk som har diabetes, ofte som en av de første symptomene. Det observeres også hos dem som har latt være å ta medisinen mot diabetes eller tar doser som ikke er tilstrekkelige. Det er også forårsaket av andre tilstander som osmotisk diurese og diabetes insipidus, og utgjør en del av apparatet for å diagnostisere de forskjellige tilstandene.
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra vår alles kjære wikipedia.

Jeg henviser til frieles forskningsreferanse og tenker som så - hvorfor skulle friele fare med løgn som ville vært gjennomskuet umiddelbart med et verktøy kalt google?

Svaret er mest sannsynlig fordi forskningsreferansen er reell og støttes oppom av andre mer seriøse referanser enn populærpressen. Ta en titt her:

1. Du bør drikke minst åtte glass med vann til dagen

Hvordan denne myten har oppstått er usikkert, men den lever ennå i dag - mye takket være populærpressen.
Den kan ha stammet fra en medisinsk anbefaling fra 1945 som oppfordrer voksne personer til å drikke to og en halv liter med vann daglig.

Forskning har imidlertid funnet at vi får i oss det meste av nødvendig væske gjennom jus, melk og andre drikker. Et overdrevent inntak av vann har derimot vist seg å være skadelig og kan i verste fall føre til vannforgiftning.
Vis hele sitatet...
kilde

Så kikker jeg på kalenderen og ser at det nå er over 60 år siden den medisinske anbefalingen om 2,5 liter daglig inntak av vann.

Velkommen til 2008
Sitat av GothQueen
Når det står hvor mye vann man er anbefalt å drikke regner de jo

Man drikker nok vann når urinen er blank. Er den gul så har du enten drukket alt for mye apelsinjuice, eller for lite vann.
- Så vet man det!
Vis hele sitatet...
Jeg leste i et leksikon at til mer proteiner du har fått i deg, til gulere blir urinen.