Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 903
Hallo! "Demomaking for Dummies" og lignende foredrag har blitt en tradisjon på TG. I år er Duckers (som har brukt å holde de foredragene) bortreist i påsken, så mortz og jeg har blitt spurt om å holde et slikt foredrag. Har dere noen formening om hvordan et slikt foredrag burde være? Hva har vært bra / ikke så bra før? Hva ønsker dere at skal vektlegges i et slikt foredrag?

Målgruppen tror jeg blir folk som kan C++ okeish fra før og ønsker å ta steget videre til spill-/demokoding, eller folk som bare ønsker å se litt hvordan spill-/demokoding egentlig foregår.

Mortz kom med et forslag som går ut på å først ha en grunnleggende del, og så kjøre en litt mer avansert del hvor man får brukt alt i praksis, ala "How to make a flight simulator in 60 minutes" eller noe! Hva tror dere?

Kom med forslag som sagt! Vi kommer forøvrig til å samarbeide litt med Duckers under planleggingen av foredraget.
Ideelt sett så ville jeg hatt en veksling mellom praktiske eksempler hvor man faktisk lager noe, avbrutt av korte teorisekvenser hvor man forklarer teorien bak akkurat det man lager.

Jeg syns man bør sikte på de som kan en del programmering fra før, og ikke begynne helt basic med "hva er if/else", kanskje også vri det mer mot spill ved å lage et kjapt spill som faktisk er spillbart og utvidbart (og legg da ut source og docs når foredraget er ferdig. Kontakt meg så kommer det på gathering.org asap) slik at folk kan leke videre med grunnlaget som er gjort. Kan jo gjerne avslutte med at man lister noen ideer til hvordan man kan utvide prosjektet videre og se om noen blir inspirert
Sitat av moridin
Ideelt sett så ville jeg hatt en veksling mellom praktiske eksempler hvor man faktisk lager noe, avbrutt av korte teorisekvenser hvor man forklarer teorien bak akkurat det man lager.

Jeg syns man bør sikte på de som kan en del programmering fra før, og ikke begynne helt basic med "hva er if/else", kanskje også vri det mer mot spill ved å lage et kjapt spill som faktisk er spillbart og utvidbart (og legg da ut source og docs når foredraget er ferdig. Kontakt meg så kommer det på gathering.org asap) slik at folk kan leke videre med grunnlaget som er gjort. Kan jo gjerne avslutte med at man lister noen ideer til hvordan man kan utvide prosjektet videre og se om noen blir inspirert
Vis hele sitatet...
Fortvil ikke, det er noe slikt vi har tenkt!

Men jeg hadde håpet på litt mer respons, selv om jeg forstår at det sikkert er vanskelig å huske hva som var bra/dårlig på foredragene som var for snart ett år siden. Men prøv, er det noen spesielle ting dere har lyst til å lære?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hum. Planene kan bli endret. Vi har funnet ut at det blir ganske dårlig tid til å forberede foredraget osv hvis vi skal ha ferdig demo, og vi har funnet en "alternativ løsning" som vi tror er enda mer lærerik og inspirerende enn et foredrag: Nemlig å få sendt med en CD med noen demoer, tutorials, SDK-er, VS og ferdigoppsatte VS-prosjekter som en del av goodiebagen. Problemet blir da å få trykt ut 5500 CD-er. Er det noen som vet hvor man får gjort slikt? Ellers, noen andre tanker om dette?
Sist endret av TheInternet; 14. februar 2008 kl. 18:42.
Enkleste måten å få dette distribuert på er å få det hostet på en server på tg.

Selve foredraget kan derer gjøre som Ingrid Espelid Hovig sier; "No har me juksa litte granne" og lage ferdige biter med kode som dere klipper rett inn med.
Denne koden dere klipper inn kan være type "elementær" programering som også er inkludert i matrialet dere distribuerer med forklaring for noobs, for målet må jo være å få flere i gang med programmering siden miljøet er relativt lite sammenlignet med mengden ungdom som bruker pc.

Lykke til
Sist endret av MorPHeuZ; 14. februar 2008 kl. 19:59.
Har aldri sett noen av foredragene til Duckers, men jeg lastet ned kildekoden fra foredraget han hadde for et par år siden, og jeg likte at han hadde laget et rammeverk som gjorde det lett å komme igang. Det er begrenset hvor mye man kan lære bort på et sånt foredrag, så jeg tror det viktigste er å få folk interesserte i å kode demoer. Kravitz hadde et lignende foredrag for en del år siden--en innføring i Visual Studio og DirectX eller no sånt--som var veldig teknisk og... det kan ha noe med at jeg hadde vært våken et par døgn å gjøre, men det fikk ihvertfall meg til å sovne. Og jeg tror ikke jeg hadde husket så mye av detaljene uansett.

Få folk interesserte, gjør det lett å komme igang/se resultater, så finner de nok ut av detaljene på egen hånd.
Sist endret av mr_eff; 14. februar 2008 kl. 22:40.