Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 607
Jeg skriver dette hovedsaklig for å informere om at via har lansert en ny formfaktor (for ett par uker siden) som heter pico-itx.
hovedpoenget med dette kortet er at det er ekstremt lite, med sine 10 cm x 7.2 cm er det noe av det mindre som har kommet av hovedkort tilgjengelig for allment bruk.
Hvis noen der ute har bygd en pc med dette hovedkortet vil jeg gjerne se bilder, det er ingen kabinetter enda som er tilpasset dette kortet (men det kommer) og på grunn av størrelsen ville jeg tro det er svært godt egnet for hjemmebygg.

Pico-itx på VIA sine nettsider
I skrivende stund er det bare ett hovedkort i produksjon i denne formfaktoren, det heter VIA EPIA-PX10000G:
C7/1000Mhz prosessor
4xusb porter
1xsata
1xATA-133-44pin
1xVGA - 15-pin
1x100mbit nettverk
1xSODIMM DDR2-533 minne (max1GB)
hovedkortet har også integrert lydkort, men det er kun masse pinner på hovedkortet som er inn og utganger
Pico-itx i prisguiden på hw.no

Jeg håper folk med litt penger og tid setter i gang og bygger noe ordentlig genialt med ett slikt hovedkort og presenterer worklogg en plass, lykke til
Sist endret av random13798; 11. desember 2007 kl. 20:58.
VIA-prosessorene er så svake at det ikke er noe vits i nå om dagen.
Kunne nok fungert som en musikkboks, men ikke noe PCI-spor, så rimelig ubrukelig det også.
Mini-ITX er mer interressant, får Core 2 Duo-hovedkort i den formfaktoren.

Finnes flere kabinetter til Pico-ITX. Serener L08 ser minst teit ut imho.
Sist endret av Goophy; 11. desember 2007 kl. 21:43.
Gjest
Trådstarter
Jaja, man kan ikke få alt.. men som du sier er det svært begrenset, men også ektremt lite plasskrevende da. mini-itx med core 2 duo høres endel kraftigere ut ja, hvis det er kraft man går for. pico-itx har vel veldig få bruksområder, mer for gøy sånn jeg ser det. Putt en pc i alt opplegg