Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1213
Som en liten "offtopic" til denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=97291, stiller jeg spørsmålet om det er riktig at politiet, vektere, etc. forfølger og forskjellsbehandler mennesker etter utseende, alder og livsstil?

Eksempler kan være:
- "fjortis gjeng" på en butikk.
- "Ganstere" som går i alt for store klær.
- Rånene som diskutert i den andre tråden [ Link ].

Rett og slett folk som skiller seg ut fra det normale. Og med normalt, mener jeg "flertallet".

Mine hendelser/erfaringer:
- Ble ikke sluppet inn på en prix butikk av vekter pga. at jeg var ungdom. Vekteren slapp inn alle som så voksne ut, men alle ungene måtte stå å vente å fikk slippe inn en og en.
- Venner av meg ble kastet ut av en matvare butikk da sjefen kom å spurte om de hadde penger. Da de sa nei fikk de beskjed om at de ikke hadde noe der å gjøre.
- Da jeg var i 14-15-16 års alderen merket jeg at stort sett alle vektere holdt øye med meg da jeg gikk inne på kjøpesentre.

Selv respekterer jeg dette. Om butikker og andre har problemer med at et flertall stjeler eller gjør hærverk, så må de få gå ut fra statistikken og sette tiltak mot dette. Forsikring for en under 23 år er jo også dobbelt så dyrt, rett og slett pga. statistikk.
Hvis skal man egentlig i en butikk hvis man ikke har penger? Tydelig at de ikke hadde noen grunn til å være der.
Ikke for at jeg er uenig i at man skal ha rett til å bortvise personer man ikke ønsker i ens egen butikk, men det hender da at jeg er i butikker og titter uten å ha med meg penger... Men det er vel som regel ikke matbutikker da.
Jeg har fortsåelse for at ungdom uten penger ikke er ønsket i matvarebutikker
Du stiller egentlig ett ganske dumt spørsmål.. Folk som er ansatt for å passe på at andre ikke bryter "reglene" vil selvsagt holde ett øye med dem som ser ut til å kunne bryte dem. At dette kan "stemple" grupperinger er i seg selv dumt, men det er slik det er. Folk velger hvordan de kler seg, de velger hvordan de oppfører seg. Dersom du er inne i en butikk og ikke har tenkt å stjele noe så kan det være kjipt at en vekter følger deg, men dersom du kler deg likt som 70 % av dem som stjeler i butikken er det jo naturlig, og for en slikt lite ubehag rett og slett noe en må finne seg i.

Å bli kastet ut slikt var trolig fordi sjefen hadde fulgt dem en stund og syns de var mistenksomme. Ingen vandrer rundt på rema 1000 uten penger i 20min for kjekt..
Vell.. Både ja og nei?

Hvis fjortizz Gjengen stjeler på butikken er det jo greit, men det åpner jo for drskriminering av folk som ikke har eller har som hensikt og gjøre noe galt.

Hvis "Gangsterene" Sleger stoff, eller gjør noe av det nevnt over osv er det jo greit at de bir holdt øye med, Men igjenn, det er dumt når folk som ikke har gjort noe blir forfulgt eller diskriminert.

Og igjenn med rånerene, Om de legger seg i en breisladd i rundkjøringer, eller (Som en annen tråd dreier seg om) Kjører umenneskelig for gjennom bebodde områder, eller bryter reglene i trafikken i det heletatt...

Så det er vell veldig veldig vanskelig og finne en god måte og løse dette på.
Synd at noen ødelegger for andre på den måten.
Ja mener det er fulgt lovlig og rett av politiet av å gjøre sånt, de kan faktisk redusere kriminalitet.

Er en grunn til av vi har coppersen her, synes de gjør et godt arbe.
Sitat av pete^
Hvis skal man egentlig i en butikk hvis man ikke har penger? Tydelig at de ikke hadde noen grunn til å være der.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende han bare var med en annen kompis som skulle kjøpe noe.. Fortsatt god nok grunn til utkastelse da?
Statistikk lyver desverre ikke. Når du poengterer at det er dobblet så dyrt for forsikring når du er under 23 år er det jo selvfølgelig en grunn til det. Selv om du ikke kjører hensynsløst (man veit aldri.. ) med den nye bilen din, så betyr det desverre ikke at alle kjører hensynsfullt..

Dessuten hvis det er statistisk sett mer kriminal i aldersgruppen 13-15 år og de som stjeler vanligvis bruker klær som fint kunne blitt brukt som et telt eller en fallskjerm, så er jo selvfølgelig vektere, politi og butikkarbeidere generelt mer mistenksomme til de som kler seg sånn. Det er jo åpenbart, så det er faktisk "riktig" å forfølge de, men til en viss grad selvfølgelig...

Det blir feil hvis du tenker på at securitas følger deg hjem til utgangsdøra di for så å stå å vente på at du går ut neste gang for så å gjenoppta forfølgelsen
Sist endret av Bleedingsnow; 7. desember 2007 kl. 17:06.
Sitat av dico
Som en liten "offtopic" til denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=97291, stiller jeg spørsmålet om det er riktig at politiet, vektere, etc. forfølger og forskjellsbehandler mennesker etter utseende, alder og livsstil?

Eksempler kan være:
- "fjortis gjeng" på en butikk.
- "Ganstere" som går i alt for store klær.
- Rånene som diskutert i den andre tråden [ Link ].

Rett og slett folk som skiller seg ut fra det normale. Og med normalt, mener jeg "flertallet".

Mine hendelser/erfaringer:
- Ble ikke sluppet inn på en prix butikk av vekter pga. at jeg var ungdom. Vekteren slapp inn alle som så voksne ut, men alle ungene måtte stå å vente å fikk slippe inn en og en.
- Venner av meg ble kastet ut av en matvare butikk da sjefen kom å spurte om de hadde penger. Da de sa nei fikk de beskjed om at de ikke hadde noe der å gjøre.
- Da jeg var i 14-15-16 års alderen merket jeg at stort sett alle vektere holdt øye med meg da jeg gikk inne på kjøpesentre.

Selv respekterer jeg dette. Om butikker og andre har problemer med at et flertall stjeler eller gjør hærverk, så må de få gå ut fra statistikken og sette tiltak mot dette. Forsikring for en under 23 år er jo også dobbelt så dyrt, rett og slett pga. statistikk.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang fisket? Når du skal på fisketur, drar du dit du vet det er mye fisk, eller et sted hvor det ikke er fisk?
Igrunn hører verken diskriminering og fordommer hjemme noe sted, enten det går på klesstil, musikksmak eller hobbyer, men man har jo (beklageligvis) en tendens til å ty til erfaringer. Eier man dagligvarebutikk som går i underskudd pga nasking, og det er ungdom som til stadighet tas for det, så blir det lett å se mønsteret.
Hvis jeg forstår trådstarter riktig er dette det de kaller "screening" på engelsk. Hvor går grensen? Hvis det er lov å screene pga alder og klær, skal det da ikke være lov å screene pga kjønn, utseende og ja etnisk utseende?
Sitat av Kejerith
Ja mener det er fulgt lovlig og rett av politiet av å gjøre sånt, de kan faktisk redusere kriminalitet.

Er en grunn til av vi har coppersen her, synes de gjør et godt arbe.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk ALDRI purken har gjort noe godt for meg.. Har rent rulleblad å alt det der, så er ikke det at jeg har et horn i siden til dem, men synest liksom politiet i 80% av tilfellene de kommer bare er til bry.
"Tenk så lovløst uten," ja, bry... poenget er at når purken f.eks. møter opp utenfor et utested for å "passe på" så folk kan føle seg trygge, så står de heller å roper at dersom noen tar med drikke ut stenger de hele dritten, og en stor purk på 2.10 blir gående rundt å knipe folk i nakken å true med at de kansje må "sitte på en tur" fordi de står med en øl..

Synest politiet stort sett funker mot sin hensikt i utemiljøet. De sprer dårlig stemning, og gir alltid inntrykk av at de er ute etter å buste flest mulig.. Når de bjynder å kjøre hjem alle under 18 som har tatt en pils får jeg lyst å gråte på deres vegner.. Hadde pappa vært politi hadde jeg spytta han i trynet å flytta ut (heldivis er han ikke )

IKKE SVAR MEG HER...
http://www.freakforum.nu/forum/showt...76#post1044776

lagde egen post for dette, siden denne går på et annet tema og dette da blir for off-topic
Sist endret av blindheim1; 7. desember 2007 kl. 19:17.
blindheim1: Vet ikke hvordan det er i Ålesund, men de gangene jeg har vært borti onkel på byen, både i Bergen og Sandnes, har de vært profesjonelle og lite provoserende. Kanskje har de bedre "trening" her? hehe

beklager off topic
Sist endret av cruto; 7. desember 2007 kl. 19:17.