Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2206
Jeg sitter og prøver å smelle sammen en mac-skisse her, og skal lage illusjon av at en vanlig flate egentlig er et speil. Altså lime inn et annet bilde som skal være ett "speilbilde". Jeg tar basics som perspektiv og speilvending, men har noen noen forslag for hvordan jeg kan få det til å se mer ut som en glassflate..?

Tips mottas med takk..
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Refleksjoner er vel en egenskap man kan tilegne en glassflate. Måten lyset bryter fra forskjellige kilder/vinkler kan fort gi flere refleksjoner fra samme området. Beste tipset jeg kan gi deg er å sette en spot mot et vindu eller en speilflate og se hvordan lyset opptrer: tenk lys/skygge-kontrast.
Få se arbeidet så langt?
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Har jo akkurat satt igang, men kanskje det kan hjelpe å forstå hva jeg prøver på..

http://bildr.no/image/121170.jpeg

edit: ...hæ? http://bildr.no/image/121170.jpeg
Sist endret av poe; 12. november 2007 kl. 15:59.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
For meg ser det feil ut at det er lysere ut i refleksjonen enn det virkelige, vanligvis vil en glassflate ha en tint av blått eller grønt, og således dempes ofte refleksjonen i forhold til det som reflekteres. Det er likevel delvis korrekt utfra solretningen i bakgrunnen, som dersom den lyser opp området syklene står i vil gi en spot som lyser i retning betrakteren. Det må du isåfall illustrere gjennom et søyle/kjegleformet høylys i bildet for det området.

Husk også at den kilden som kaster lys oftest bestemmer formen på lyset, så med mindre det er bølger i «plastikken» på reklameholderen, vil solen (dersom den ikke treffer andre objekter på veien) avgi lys som har runde avgrensninger.

Edit: Speilbildet vil heller ikke kunne oppfattes som like intenst, skarpt og lyst så mange meter bakover, ergo ville jeg dempet lyset litt i bakgrunnen på speilingen.
Sist endret av Cadex; 12. november 2007 kl. 16:12.
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelpen.. Er sånn noenlunde på rett vei. Kloke ord Deviné!
Et lite tips er at hvis det bare er en skisse, så er det egentlig ikke nødvendig å ta det noe særlig lenger enn det der. For pene skisser (dvs mac/photshop-skisser) kan faktisk kjapt få kunden til å henge seg opp i feil ting, siden de syns det ser ferdig ut. Fiks litt på fargene som devine nevner over, så er det helt fint som skisse det der, en skisse skal bare få fram ideen.

Men ellers... tja, er det noe reflekser av lyset i det originale bildet? Der har du malen for hvor refleksene ville være.
Sist endret av atomet; 12. november 2007 kl. 22:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøv å bruke Levels eller curves på speilbildet for å gi litt mer/mindre kontrast på de forskjellige fargene, uten å overdrive.
Disse funksjonene ligger i EDIT eller IMAGE menyen, under adjustments.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mulig dette er sagt alt, isåfall beklager jeg, skriver litt kjapt nå, men vil bare kommentere at et utendørs speil vil trolig ha litt møkk og skitt på seg også, om det da ikke er et konkret virkemiddel at det ikke skal ha det.

I tillegg er det jo umulig å ta bilde av et speil uten at fotografen er med, dvs vil du ha et "realistisk" bilde bør du ha det i en vinkel men jeg regner med det også er et virkemiddel, jeg bare tenker kjapt her