Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5857
Leser at det skal bli ulovlig å røyke på kafeer og restauranter som i mange anre EU land, uheldigvis skal dette også gjelde coffee shops. Eierene av coffee shops protesterer selvfølgelig og mener at dette forbudet bare skal gjelde tobakk, men det er vel ganske umulig å håndheve. Har forsøkt å søke litt, men finner ikke mere informasjon enn dette, er det noen som vet mer? Jeg hadde gledet meg sånn til min første tur i januar og jeg hadde ikke helt sett for meg å stå utenfor...
Er det tilfelle som du sier, er det ikke lange stykket hverken til Antwerpen eller Bremerhaven. Om ikke det er blitt forandringer på lovene i de to fristedene der, så har du fortsatt 'et lite stykke nederland' igjen der..
Beklager at jeg utrykket meg klønete, røykeforbundet gjaldt hele landet såvidt jeg forsto. : )
Så det er nå ikke coffeshops i Amsterdam?
Jo, det er det, men det skal innføres en ny røykelov (de fleste stedene står det at den skal gjelde fra juli 2008).

Les om det her f.eks:

http://rinf.com/alt-news/breaking-ne...fee-shops/461/

Grunnen til at jeg lurte er at det står litt forskjellig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
“Employees should not have to work in an environment were they are constantly exposed to the harmful effects of smoking,” Balkenende said after the cabinet’s decision on Friday.

However customers will be allowed to smoke in separate rooms or glass partitions to protect staff from second hand smoke.
Vis hele sitatet...
Idiotisk argument forresten.. hvis man ikke tåler røyk, bør man da vel for faen ikke JOBBE i en Coffeeshop / tobakkbutikk.
Sitat av madikken
Beklager at jeg utrykket meg klønete, røykeforbundet gjaldt hele landet såvidt jeg forsto. : )
Vis hele sitatet...
Greit nok det, kikk på atlaset så ser du at antwerpen ligger i Belgia og Bremerhaven i Tyskland. Det går tog og andre transport direkte til begge steder fra Amsterdam om det ikke har blitt endringer siden sist.
Faen Jeg hadde også gleda meg til å ta meg en røyketur til Nederland!
Hvis dette innføres vil det sette en stor demper på turistflommen til Nederland vertfall.
nesj, det eneste det vil føre til er at folk får med seg mere av amster enn bare coffeshopene.
Sitat av lanze
nesj, det eneste det vil føre til er at folk får med seg mere av amster enn bare coffeshopene.
Vis hele sitatet...
Beklager offtopic.

De fleste jeg kjenner dro til Amsterdam for å røyke, ikke for å se på kirker og sånt.
Visst Coffeshoppene og Smartshoppene en gang blir lagt ned, er det ikke tvil om at de vil oppleve en nedgang i turister. Dog Amsterdam er jo en nydelig by selv uten alt dopet, så det vil jo fortsatt være en populær turistdestinasjon.
Uansett om alt blir forbudt der nede så tror jeg nok fortsatt at det vil være relativt enkelt å skaffe dop der, bare via svartebørsen. Mye av dopet blir produsert i bla. nederland, og det er mye penger i spill, enten det er snakk om lovlig eller ulovlige rusmidler.

Vi får for guds skyld håpe at Coffeshoppene holder oppe, og det samme gjelder Smartshoppene! Det virker som om han ministeren som har tenkt å sperre for soppsalg ikke har gjort en veloverveid vurdering. Han har visst gitt blaffen i diverse rapporter og undersøkelser som går i soppens favør...

Ps. Selv om jeg ikke er i A'dam titt og ofte, liker jeg tanken på at ivertfall noen styresmakter faktisk bruker hodet og tenker logisk. Jeg synes det er flott at de er blandt de eneste i verden som tillater "soft-drugs". Det har de grunn til å være stolte av!, og det viser seg jo at taktikken deres faktisk funker veldig bra...
Sitat av petterøes 3000
Beklager offtopic.

De fleste jeg kjenner dro til Amsterdam for å røyke, ikke for å se på kirker og sånt.
Vis hele sitatet...


Det er fortsatt lov å røyke i Amsterdam, bare ikke på restauranter eller i coffeeshopene.
Regner med at de fleste vil fortsette å selge cannabis.
Sikkert jeg som har misforstått styresmaktene i Nederland, men de aksepterer visstnok det, tillater det ikke - bli klok på det de som kan - og gradvis bøyer seg mot eu's retningslinjer har jeg hørt. Det kvoteres på antall lovelige coffee-shopper hvert år minns jeg ble fortalt sist jeg var i amster, og det er tydeligvis ikke stoppet med kvoteringene meg forstått av denne tråden - så jeg heller mer til en bravo til de hollandske innbyggerne for deres mot å legge press på deres styresmakter til å beholde sine tradisjoner tross press fra verdensmakten. Heia Nederland!
Stemmer nok det paranoy. Når jeg var der nede sist kjøpte jeg en slik fin "Smokers guide to Amsterdam". Der sto det at antall coffeshopper hadde synket noe voldsomt de siste årene. Og styresmaktene står nok under press fra de øvrige Eu landene.
Så slik jeg ser det er det ikke usannsynlig at disse hygglige sjappene en dag forsvinner.
Heldigvis er det nederlanske folket veldig liberale, og jeg tror nok en stor del kunne tenke seg å la det forbli slik det er nå. Ikke fordi alle der nede fyrer seg steine hver dag (er ikke så alt for mange stoners der nede i grunn), men fordi de har stor tro på at taktikken landet kjører faktisk funker.
Off-topic: Jeg må også si jeg er imponert over engelskferdighetene til nederlenderne! Har møtt noen på ferieturer, og jeg misunner virkelig evnen til å snakke så godt!
Sitat av robhol
Idiotisk argument forresten.. hvis man ikke tåler røyk, bør man da vel for faen ikke JOBBE i en Coffeeshop / tobakkbutikk.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder jo forsåvidt resturanter,bar,cafe osv.
Er jo fint å kunne jobbe som servitør uten å bli bombandert med røyk?

Fordet om jeg er enig med at dette ikke burde gjalt coffe shops siden de er der for en ting..
Det er bare å sende inn en allergiker for å sjekke, renner han av øynene; har noen røyka parfymert tobakk med filter ala Prince, Marlboro, etc

Kommer vedkommende ut igjen symptomfri, har dem bare røyka grønt der inne.
Sitat av Ompa86
Off-topic: Jeg må også si jeg er imponert over engelskferdighetene til nederlenderne! Har møtt noen på ferieturer, og jeg misunner virkelig evnen til å snakke så godt!
Vis hele sitatet...
Ja, var der i sommer og snakket med en del nederlendere. Det virket som om de fleste kunne minst fire språk. De var flytende i tysk, nederlandsk, fransk og engelsk.

Det er synd hvis reglene kommer til å gjelde pot og hash også. Greit nok at noen vil kunne lage røykerom, men det er ikke alle coffeshopsene som vil ha plass til det. Da må folk ut på gata og røyke. Det syns jeg er veldig synd for det er jo bra at det ikke er så synlig og rett opp i trynet ditt, selv om lukta er overalt. Nå er jeg litt usikker på hva loven sier om å røyke ute, den er jo ganske vag. Men kan tenke meg at neste skritt blir å få det vekk fra gatene og da forsvinner de små coffeshopsa. Vi mista jo soppen i år. Men som nevnt tidligere i tråden, Amsterdam handler ikke bare om rus. Det er en fantastisk by som blir enda mer fantastisk pga billig, god og "lovlig" pot. Kommer nok til å dra tilbake flere ganger uansett hva som skjer.
Sist endret av donjohnson; 19. november 2007 kl. 22:03.
Nå er iallefall tur bestilt, så januar er plutselig blitt en måned å glede seg til. Er stygt redd for at det etterhvert blir et så stort press fra EU at det vil bli "slutt på morroa". Det vil være lite konstruktivt synes jeg, selvom jeg ikke er for legalisering, men avkriminalisering hadde vært greit.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Saviorself
Det er fortsatt lov å røyke i Amsterdam, bare ikke på restauranter eller i coffeeshopene.
Regner med at de fleste vil fortsette å selge cannabis.
Vis hele sitatet...
Det er også fremdeles lovlig å røyke på coffeshops i Amsterdam. Det er vel primært der de ønsker at folk røyker også, slik jeg har forstått det. Det er vel en form for myndighetene til å regulere "svarte markedet" for annen narkotika, spesielt med tanke på Cannabis - da mange mener at dette er pådriveren til andre stoffer.
Hva som skjer i 2008 er en annen sak.

Jeg snakket med en ansatt på en av smartshops'a og hun fortalte at det i januar skulle komme et lovforslag som ikke bare skulle forby sopp, men da også narkotika generelt.
Personlig blir jeg ikke klok på lovgivningen i landet. Narkotika er jo ikke lovlig fra før av, ei heller Cannabis.
Uansett fikk jeg inntrykk av at det ikke var noen krise, selv om...
En taxi sjåfør smilte bare da jeg spurte han litt ut om "media ryktene" samt. mange andre rykter om Amsterdam, som jeg har hørt og lest om.
Han kom med en kortfattet forklaring, : Hvordan skal myndighetene klare det? Han fortalte meg at han også hadde hørt rykter, men da helst fra "livredde turister" og utenlandske medier. Han bekreftet noen rykter, men blåste det bort med komentaren over.
Jeg tolker det dit henn at, det er vanskeligere for oss "uten forstående" å sette oss inn i by kulturen i Nederland.
Ute på landet i Holland er det f.eks ikke vanlig å røyke og er vel ofte bannlyst fra små steder, som i Norge. Mens i byene - nåtid, da spesielt Amsterdam har en helt annen kultur enn hva de har på småstedene i Holland. Kan vel kanskje sammenlignes litt med Norge - tett-steder målt opp mot byene, hvor narkotika kanskje er mer normalisert. (JA! Det er vel i utgangs punktet er umulig å sammenligne disse to landene.

Som det er sagt tidligere, har Amsterdam mye å tilby foruten om kafène. Jeg vil anbefalle folk som utelukkende reiser ned av andre grunner enn narkotika til å sette av en dag, til f.eks å bare ta seg en sykkeltur eller gå seg tur. Det finnes faktisk mye interesant å både se å gjøre i Amsterdam, da også utenom Tulipaner og Cannabis =)
Er ikke bare noe jeg finner på. For dem som har vært der og ikke gjort dette tidligere vil kanskje få seg en grei aha-opplevelse.

Av egen erfaring er at det er fullt mulig å reise til Amsterdam og ha det kjekt, uten å bruke 5000 på weed og hasj som jeg ikke klarer å røyke opp før reisen er over uansett. At coffeshops er et pluss for min del, prøver jeg ikke å legge ikke sjul på. Men velger å se på dette som et fint tilbud av byen, ikke en grunn for å reise der til.

___
Sitat av speq
Hva som skjer i 2008 er en annen sak.

Jeg snakket med en ansatt på en av smartshops'a og hun fortalte at det i januar skulle komme et lovforslag som ikke bare skulle forby sopp, men da også narkotika generelt.
Vis hele sitatet...
Dette var jo flotte nyheter å høre for en som har bestilt tur til amsterdam andre helgen i januar...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Hehe.. Well, om du leste resten av posten skrev jeg at det ikke var noe umiddelbar fare.
Det er ikke en lov endring, men et forslag til lovendring slik jeg forstod det.
Kan være jeg tar feil, men det så ikke ut som om Amsterdam var forberedt på at noe slikt skulle skje i forgje uke, for å si det slik.
Det er for ikke så lang tid siden f.eks åpnet en kafè ved navn Resin.
Regner ikke med at innhaverne av denne kafèen tok seg det bryet å pusse opp, bygge om og lage et lokale om til en Coffeshop, hvis det kun var en kortsiktig invistering.
Resin er foresten en fin plass med god plass og greie priser.

Tviler på at om det nå enn kommer en lovendring i Januar, at coffeshopsa bare stenger uten vider og at smartshops's legger ned.
Det er jo tross alt snakk om bedrifter som betaler skatter og avgifter på lik linje som andre bedrifter i Amsterdam gjør.
At alle de som er ansatt på disse stedene skal bli arbeidsløse, kan jeg aldri i livet se for meg.
Og tenkte du på soppen, kan du vel kanskje glede deg over den heller kommende LSD bølgen, når the magics forsvinner.
Hehe, ja det var straks bedre nyheter ja. Er jo umulig å få tak LSD her i det kalde nord Var vel egentlig ikke så bekymret for at cannabisen skulle forsvinne over natta, men soppen er noe jeg håper å få med meg før det blir tatt av hylla.
Tja... Kan coffeshops i Amsterdam fortsatt selge "Magic Brownies" ?
Eller går det ann å lage utendørs-kafé?
Sist endret av Turbolego; 28. november 2007 kl. 13:58.
Sitat av Stormen
robhol, har du noen som helst hjerne? Greia er at ingen "tåler" røyk; passiv røyking ødelegger kroppen til alle mennesker, uansett om du selv måtte røyke. Faen så dumt svar.
Vis hele sitatet...
Passiv røyking ødelagger da ikke kroppen til de som ikke er i nærheten av de som røyker. Dersom man befinner seg inne i en coffeeshop hvor det røykes marihuana så er det ofte for å nyte nettopp marihuana. Synes ikke det var et dumt svar i det hele tatt...
Ansatte i en coffeeshop tar så klart skade av passiv røyking som alle oss andre. Men jeg må si det blir tåpelig å skulle innføre røykeforbud på steder som hovedsakelig selger cannabis, og som livnærer seg av at kunder kommer dit for å røyke.

Om du tar deg jobb i en coffeeshop så vet du hva jobben går ut på, og du vet hvilke arbeidsforhold som ligger til rette for deg. Skal man innføre røykeforbud for å skåne de ansatte så vil store deler av bransjen forsvinne og mange ansatte vil miste jobben sin.

Cannabis selges jo på disse stedene nettopp fordi det er der det helst skal konsumeres. Om man ikke skal få røyke der, så forsvinner jo hele den logiske linken mellom coffeshopene og cannabis, og da kommer de snart ikke til å få lov å selge det der heller. Så blir coffeeshopene degradert til vanlige caféer. Jævlig mange vanlige caféer da plutselig, det er jo ikke marked for det..

Jeg jobbet på en kildesorteringssentral en gang, et lager med masse støv og dritt. Jeg hadde satt pris på bedre ventilasjon der, men om man skulle fjernet selve kilden til alt støvet så kunne hele bedriften liksågodt lagt ned virksomheten. Hva skulle det ha vært godt for..

Den eneste grunnen til å gjøre det er hvis man mener at arbeidsforholdene er totalt uakseptable, og jeg mener nå ihvertfal at litt passiv røyking i en røykebule burde kunne aksepteres.

Ser ikke at dette røykeforbudet vil være til særlig stor hjelp for de ansatte hvis alternativet til å jobbe i røykfylte rom er å bli arbeidsledig..
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2007 kl. 16:09.
Sitat av Stormen
Det vi snakker om, er ikke "de som ikke er i nærheten av de som ikke røyker". Vi snakker om ansatte på stedene hvor det ikke er røykeforbud. Vær så snill og følg med litt.
Vis hele sitatet...
Dere snakker om ansatte på et sted som tilbyr sine kunder et sted å nyte cannabis. Din logikk har slående mange likheter med det jeg nettopp leverte i doskåla.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tar opp denne posten igjen jeg, for vurderer og ta meg en tur selv til sommeren.
Noen som har vært der i det siste?
Er det blitt røykeforbud inne på coffeeshop? :P
var der i desember.
0 røykeforbud der jah =)
Var der i midten av januar. Ikke noe forbud, verken på røyking eller sopp. Forhør deg gjerne om hvordan soppforbudet ligger an når du er der nede, for det kan nok være interessant for mange.

Edit : Fikk visst en mail fra shayanashop.com nå:
Sitat av Shayanashop.com
The Dutch government delayed the mushroom issue, we do not know for when.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Slaktern; 14. februar 2008 kl. 17:36.
Det er sant som Mentalmelt sier, en coffeeshop er i hovedsak et sted opprettet for at folk skal kunne røyke. De som jobber der er klinkende klare over det. Kompromisset er selvsagt krav til skikkelig ventilasjon, slik at de ikke påfører seg unødvendig mye skade uansett om de røyker selv eller ikke. Ventilasjon er faktisk et problem mange steder, spesielt på de verste turiststedene.
Godt med smør
Sitat av Stormen
robhol, har du noen som helst hjerne? Greia er at ingen "tåler" røyk; passiv røyking ødelegger kroppen til alle mennesker, uansett om du selv måtte røyke. Faen så dumt svar.
Vis hele sitatet...
Coffee shops går jo folk inn i for å røyke, så det er vell den minst gunstige plassen å jobbe vist du ikke tolerer røyk.

Att det er skadelig er jo opplagt.

Kanskje posten hans var dårlig formulert men du tar vell hintet?
Sinnsykt dårlige argumenter over at det skal bli ulovlig med røyking på coffee shops
Jeg gleder meg så sykt til og taste no syk pot fra Amsterdam. Coffee shops er jo en chill community da, blir jo mer utadvent når man røyker så blir jo kjent med nye folk og har det fett så skjønner jo ikke helt hvorfor dette skal bli ulovlig Men Nederland kommer jo alltid til og være " the smoking country"