Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1263
Nå har det seg slikt at jeg har montert en bar nede i kjelleren, installert lys og lyd anlegg for ikke å snakke om tappe anlegget

Så nå har jeg noen spørsmål angående servering av alkohol privat:

Er det lovlig å servere alkohol uten skjenkebevilling (privat)?
Er det lovlig å selge alkohol uten skjenkebevilling (privat)?
Hva vil eventuellt straffen bli hvis jeg blir tatt for å selge alkohol privat/uten skjenkebevilling?
Du har lov til og servere dine private gjester alkohol på samme måte som du kan gi dem mat (hvis ikke penger er inne i bildet).
Så da vil det være lovlig å servere alkohol hvis jeg tar en inngangs pris på for eksempel 100kr, og den inngangsprisen kan vi kalle for bursdags presang på forskudd eller noe slikt? Kan jeg da servere alkohol gratis?
Sist endret av kenneth199; 17. november 2007 kl. 21:04.
Kan du ikkje berre be alle vennane dine "spleise" på alkohol då? 100 kroner kvar som du seier. Dette er veldig i gråsone land. Men søk på lovdata, så finn du skjenkelova og serveringslova. Les den, og har du fleire spørsmål så spør du fagkyndige folk i kommunen din eller på lensmannskontoret.
takk grinder. Jeg visste ikke at det var en side så het lovdata :P
Det er vel lov, men bare inne klokken xx-xx.
Så må du sikkert ha godkjennelse
betale skatt
...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Evelen2
Det er vel lov, men bare inne klokken xx-xx.
Så må du sikkert ha godkjennelse
betale skatt
...
Vis hele sitatet...
Han spør tre spørsmål, og du har ett svar, som i tillegg er feil.

Det er lovleg å gi alkohol til andre personer som er gamle nok til å drikke den. Heile døgnet. På valgdager også om du vil. Du har ikkje lov til å skjenke(selge) alkohol uten skjenkebevilling. Gjestane kan ta med seg sin egen alkohol og gi til deg.

Inngangspengar vil nok føre til at det blir regna som skjenking mot betaling, og du vil i praksis bli straffa for brot på alkohollova tipper eg...
Iogmed at han er 18 år så har han ikke lov å skjenke noen sprit. Iogmed at han sier bar vil jeg regne med det er mere en øl og rusbrus der.
Sprit har han rett og slett ikke lov å inneha innenfor norsk lov.

Dog at politiet kommer med delta og slår inn døra hans og legger han i jern for en privat fest er vel heller lite sannsynlig. Er nok heller om han plutselig får opp et par dørvakter og neon lys at de vil fatte mistanke til at det kan foregå noe ulovelig.
Du kan kalle festen slutta lag hvis den ikke er åpen for hvem som helst.
Da trenger du ambulerende skjenkeløyve.

Definisjon av slutta lag: "Med sluttet selskap menes at det allerede, og før skjenkingen begynner, er dannet en sluttet krets av bestemte personer som samles for et bestemt formål i et bestemt lokale på skjenkestedet, for eksempel bryllup, konfirmasjon, jubileum osv. Medlemmene av selskapet må danne en sluttet krets av personer der utenforstående ikke kan komme inn uten at visse former følges. Deltakerne må ha en eller annen tilknytning til den eller dem som inviterer til selskapet og til hverandre. Det er ikke tilstrekkelig at man før skjenkingen begynner, bare skriver seg på en liste eller kjøper billetter. Vanligvis må også initiativet komme utenfra, ikke fra skjenkestedet. I sistnevnte tilfelle hjelper det ikke at antallet gjester er begrenset, og innbydelsen i et avertissement er betegnet som sluttet selskap."
Vis hele sitatet...
Alkohollovgivning