Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 17163
Sitat av max-mekka
Sa jeg at man skyter elg med det? Nei, jeg foreslår at du leser postene og ikke driter deg ut. Man AVLIVER elg med .22, om det er lovlig? Nei, det er det ikke, det har du rett i, og det har jeg heller ikke sagt det er, men det brukes ofte av "lokalfolk". Og hvis du bruker huet ditt, og tenker deg litt om før du driter deg ut, så kan man faktisk tenke seg hva som er best å avlive med, en kniv eller et skudd i huet. Å snitte strupen på en elg er ikke så jævlig lett, men siden du absolutt insisterer på at det er den mest "humane" måten, så har du vel gjort det selv? At avliving med kniv er humant på storvilt er vel det mest dustete jeg har hørt på lenge. Du drasser vel med deg en diger machete da eller? Nei, å avlive storvilt med kniv er ikke mer humant enn å avlive med våpen som dreper kontant, istedet for å slite i stykker strupen til elgen med en kniv. Man avliver heller ikke et døende dyr i brystet, det gjør man i hodet.

Foreslår at du skjekker fakta før du poster og driter deg mer ut jeg.
Vis hele sitatet...
Hiss deg ned mann!
Det er lettere å kontrollere en avlivning med kniv, enn å skyte med .22 i hodet. Det er ulovelig å avlive elg med .22 fordi det har hendt noen ganger at retteren må skyte både 4 og 5 skudd for å drepe dyret. Det er fordi elgen har veldig liten hjerne og veldig stort hode, dermed vanskelig å treffe noe vitalt. Et større kaliber vil ha mer gjennomslagskraft, og dermed lettere "mose" alt som er inni hodet til "grøt", mens .22 går rett igjennom. Et annet moment er at du uansett bør skjære strupen for å tappe blodet, om vi går ut ifra at dyret er skadeskutt.

Edit: leif
Sist endret av ProtoZ; 4. november 2007 kl. 23:37.
Sitat av ProtoZ
Hiss deg ned mann!
Det er lettere å kontrollere en avlivning med kniv, enn å skyte med .22 i hodet. Det er ulovelig å avlive elg med .22 fordi det har hendt noen ganger at retteren må skyte både 4 og 5 skudd for å drepe dyret. Det er fordi elgen har veldig liten hjerne og veldig stort hode, dermed vanskelig å treffe noe vitalt. Et større kaliber vil ha mer gjennomslagskraft, og dermed lettere "mose" alt som er inni hodet til "grøt", mens .22 går rett igjennom. Et annet moment er at du uansett bør skjære strupen for å tappe blodet, om vi går ut ifra at dyret er skadeskutt.

Edit: leif
Vis hele sitatet...
Jeg er helt rolig, men du svarer en ellers normal post med å være frekk, så svarer tilbake med samme krone. Ehrm, mynt.

Å drepe med kniv er ikke mer kontrollert. Hvis man har peil, så skyter man elgen mellom øya, eller rett ovenfra, dette skal ikke være noe problem, så det er fullt mulig, og ikke vanskelig å avlive en elg med salonggevær. Tviler på at elgen har mindre hjerne enn en mår eller mink eller hva som var lovlig å avlive med. Det er riktig det du sier at man ikke skal drepe ved å skyte i hodet, det er jo derfor man skal skyte i brystet på elgen, og ikke i hodet, men når elgen ligger å lider på bakken og er døende, så er det en smal sak å avlive elgen med .22 LR.
Sitat av max-mekka
Jeg er helt rolig, men du svarer en ellers normal post med å være frekk, så svarer tilbake med samme krone. Ehrm, mynt.

Å drepe med kniv er ikke mer kontrollert. Hvis man har peil, så skyter man elgen mellom øya, eller rett ovenfra, dette skal ikke være noe problem, så det er fullt mulig, og ikke vanskelig å avlive en elg med salonggevær. Tviler på at elgen har mindre hjerne enn en mår eller mink eller hva som var lovlig å avlive med. Det er riktig det du sier at man ikke skal drepe ved å skyte i hodet, det er jo derfor man skal skyte i brystet på elgen, og ikke i hodet, men når elgen ligger å lider på bakken og er døende, så er det en smal sak å avlive elgen med .22 LR.
Vis hele sitatet...
Samene bruker feks kniv til avlivning av reinsdyr, og fra gammelt av brukte man helst kniv til avliving av husdyr. Jeg har sett et bilde som viser organene til elgen i profil, den hjernen er på størrelse med en lime og vanskelig å treffe siden som sagt, hodet er veldig strort i forhold. Om viltnemda finner ut at man har avlivet en elg med .22, blir de ikke glade og kan gi deg bot og ta i fra deg jegerlisensen fordi faren for ekstra skadeskyting og unødvendig lidelse er så stor.
Sist endret av ProtoZ; 4. november 2007 kl. 23:56.
Sitat av ProtoZ
Samene bruker feks kniv til avlivning av reinsdyr, og fra gammelt av brukte man helst kniv til avliving av husdyr. Jeg har sett et bilde som viser organene til elgen i profil, den hjernen er på størrelse med en lime og vanskelig å treffe siden som sagt, hodet er veldig strort i forhold. Om viltnemda finner ut at man har avlivet en elg med .22, blir de ikke glade og kan gi deg bot og ta i fra deg jegerlisensen fordi faren for ekstra skadeskyting og unødvendig lidelse er så stor.
Vis hele sitatet...
Jeg gir opp å diskutere med deg, du er urokkelig. Hvordan i huleste kan du sammenlikne med hva samene bruker, og hvordan de avlivde dyrene FØR i tida?! Det har da absolutt 0 med saken å gjøre. Det er riktig at elgen har liten hjerne, men å treffe den er ikke veldig vanskelig som du fremstiller det. Har du en avlivet elg, og du har en kniv og en .22 lr, så velger du .22 til å avlive, fordi denne er mye mer kontant og sikker. Og som tidligere nevnt, ja det er ulovlig, men lokalfolk gjør det, og det er ikke alltid at loven har rett hele tiden, at det er sikrere å avlive med kniv. (Usikker her, men tror faktisk ikke det er lov til å avlive den med kniv heller, og hvis det er rett, så har du vel, tja, dummet deg litt ut?). Mener å huske du bare har lov til å avlive med ordentlig rifle. God Natt.
Sist endret av bendiks; 5. november 2007 kl. 00:06.
Sitat av max-mekka
Jeg gir opp å diskutere med deg, du er urokkelig. Hvordan i huleste kan du sammenlikne med hva samene bruker, og hvordan de avlivde dyrene FØR i tida?! Det har da absolutt 0 med saken å gjøre. Det er riktig at elgen har liten hjerne, men å treffe den er ikke veldig vanskelig som du fremstiller det. Har du en avlivet elg, og du har en kniv og en .22 lr, så velger du .22 til å avlive, fordi denne er mye mer kontant og sikker. Og som tidligere nevnt, ja det er ulovlig, men lokalfolk gjør det, og det er ikke alltid at loven har rett hele tiden, at det er sikrere å avlive med kniv. (Usikker her, men tror faktisk ikke det er lov til å avlive den med kniv heller, og hvis det er rett, så har du vel, tja, dummet deg litt ut?). Mener å huske du bare har lov til å avlive med ordentlig rifle. God Natt.
Vis hele sitatet...
Avlivning med kniv er lovelig, fordi det er effektivt.

Reinsdyr er beslektet med elgen, samenes metode brukers idag og er et moderne eksempel. I gamledager var effektivitet viktig og effektive metoder ble brukt, altså avlivning med kniv.

Blodet blir nektet videre til hjernen, denne slukker etter få sekunder og dermed lite smerte i forhold til 4-5 skudd med .22. Men som sagt er det å foretrekke å bruke et passende kaliber.

Vi kan heller være enige om å være uenige.

edit: latterlig leif ++
Sist endret av ProtoZ; 5. november 2007 kl. 00:37.
For de som er interreserte: Det finnes mange fine pistoler av 22.LR kaliberet :P
Sitat av SecretAgentMan
For de som er interreserte: Det finnes mange fine pistoler av 22.LR kaliberet :P
Vis hele sitatet...
Men da må du være 21 og vært medlem av en pistolklubb som skyter med .22 i minst 6 måneder før du engang kan tenke på å søke.
Sist endret av ProtoZ; 6. november 2007 kl. 04:45.
Sitat av ProtoZ
Avlivning med kniv er lovelig, fordi det er effektivt.

Blodet blir nektet videre til hjernen, denne slukker etter få sekunder og dermed lite smerte i forhold til 4-5 skudd med .22. Men som sagt er det å foretrekke å bruke et passende kaliber.
Vis hele sitatet...
Okei.. Kniv kan sikkert være effektivt det. Men det kan .22 kaliber på kloss hold også.

4-5 skudd? Ett velplassert skudd skal holde. Da slukner den momentant.
Dessuten dreier dette veldig av.
Jeg har undersøkt litt på dette temaet. Jeg har snakket med faren min om det, som er informasjonssjef i Norger JEGER og fiskeforbund. Han sier at man kan greie å avlive med en kniv, men det er svært lite effektivt, i og med at den er diger, og den kan lett kaste litt på hodet ol, derfor er et skudd bak øret mye mer effektivt, og det er slik man gjør det med vanlig rifle. Et salonggevær kan fint skyte igjennom huet på elgen, og derfor avliver man elg på den måten.
Sitat av max-mekka
Jeg har undersøkt litt på dette temaet. Jeg har snakket med faren min om det, som er informasjonssjef i Norger JEGER og fiskeforbund. Han sier at man kan greie å avlive med en kniv, men det er svært lite effektivt, i og med at den er diger, og den kan lett kaste litt på hodet ol, derfor er et skudd bak øret mye mer effektivt, og det er slik man gjør det med vanlig rifle. Et salonggevær kan fint skyte igjennom huet på elgen, og derfor avliver man elg på den måten.
Vis hele sitatet...
Enig...

Hvorfor Kaste bort et ess, når det er nok med en toer?
sorry bømping ass.

Det har nylig vært en massakre i Finland nå, og må bare presisere at han brukte .22 LR, så for dere som ikke trodde man kunne drepe med den, dere tok visst feil.
Jeg er registrert i helsevesenet som klin hakke gæern. Sjekker politiet denslags?
Sitat av Sander
Jeg er registrert i helsevesenet som klin hakke gæern. Sjekker politiet denslags?
Vis hele sitatet...
Det kommer litt an på hva du legger i "klin hakke gæern".
Om sykdommen kombinert med skytevåpen er en mulig trussel for deg og/eller andre, er det en sjangse for at du ikke får søknaden godkjent.
Om du har hatt en sinnslidelse men er blitt frisk igjen, kan de ikke kunne bruke det som argument for å ikke godkjenne søknaden.
Sitat av ProtoZ
Det kommer litt an på hva du legger i "klin hakke gæern".
Om sykdommen kombinert med skytevåpen er en mulig trussel for deg og/eller andre, er det en sjangse for at du ikke får søknaden godkjent.
Om du har hatt en sinnslidelse men er blitt frisk igjen, kan de ikke kunne bruke det som argument for å ikke godkjenne søknaden.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er dønn psykotisk til tider, så da kan jeg vel bare glemme det
Sitat av Sander
Vel, jeg er dønn psykotisk til tider, så da kan jeg vel bare glemme det
Vis hele sitatet...
Det var synd. Håper ting løser seg for deg.
mange her som virkelig aldri burde få røre et våpen. Jeg har alltid skutt mye med min far som liten, ungdom og voksen. Og han har lært meg respekt for våpen fra første stund. En salong rifle er så aboslutt ikke å tulle med, og heromkring blir det fremdeles brukt til å avlive store okser om det trengs.
Ser at dagens skolemassakre i Finland ble utført med en Sig-Sauer av .22 LR-kaliber, bare som et lite blunk til de som kritiserte slagkraften. Seven people beg to differ.
Sitat av max-mekka
sorry bømping ass.

Det har nylig vært en massakre i Finland nå, og må bare presisere at han brukte .22 LR, så for dere som ikke trodde man kunne drepe med den, dere tok visst feil.
Vis hele sitatet...
Det der er bare helt sykt rett og slett...

For meg er egentlig våpenkulturen i Norge et vanskelig tema.

På den ene siden mener jeg at folk må få gjøre som de har lyst til. Om de har lyst til å fylle hele huset med våpen, så synes jeg de skal få gjøre det. For meg er det ett fett hva andre holder på med som hobby.

På den andre siden har vi sånne hendelser som dette, og det er skremmende at "amerikanske skole-shootouts" kommer nærmere og nærmere Norge geografisk. Derfor bør våpenloven innskrenkes.
Men da blir det på bekostning av min og mange andres hobby i Norge, jakt og våpensamling.

Så er det våpen på den gale siden av loven. Da har vi for eksempel det gjengoppgjøret på Aker Brygge. De skjøt mange skudd(!) i et offentlig rom, og det var bare ren flaks at de ikke traff noen uskyldige. Her fikk de som skjøt bare 6 års fengsel(!), de er sikkert ute etter 4 fengelsår, som er 4 X 10 måneder. Det blir bare helt feil...
Og når man leser rundt på forumet, så er det noen som nevner at det går ann å få både AKer og UZIer i posten fra utlandet uten at det blir oppdaget. Her brude det vært mye strengere sanksjoner og kontroll.

Det er som sagt et vanskelig tema, hva synes dere?
Sist endret av ProtoZ; 7. november 2007 kl. 17:03.
Det er et absolutt vanskelig tema, ja.

Men det er noe fakta vi har. Finland, er det landet med minst dødsfall med våpen (til tross for det som skjedde nå), og de har minst våpen pr innbygger også. Dette er ikke tilfeldig. Vi som lever i et moderne samfunn, vil gjøre alt som står i vår makt for å redde liv, og hvis det går på bekostning av at andre kanskje får litt færre samlevåpen, så tror jeg norge burde velge å lage strengere regler. Jo flere våpen, jo flere dødsfall.
Sitat av Sander
Jeg er registrert i helsevesenet som klin hakke gæern. Sjekker politiet denslags?
Vis hele sitatet...
Jeg håper da det?


En kamerat som ikke har noe notert ned på seg har akkurat ordna det her, blir spennende å se om det blir et til våpen på meg
Sist endret av Bundy; 8. november 2007 kl. 01:26.
Sitat av max-mekka
Det er et absolutt vanskelig tema, ja.

1. Men det er noe fakta vi har. Finland, er det landet med minst dødsfall med våpen (til tross for det som skjedde nå), og de har minst våpen pr innbygger også. Dette er ikke tilfeldig. 2. Vi som lever i et moderne samfunn, vil gjøre alt som står i vår makt for å redde liv, og hvis det går på bekostning av at andre kanskje får litt færre samlevåpen, så tror jeg norge burde velge å lage strengere regler. Jo flere våpen, jo flere dødsfall.
Vis hele sitatet...



svar til 1.
Det du sier er feil.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2090045.ece

svar til 2.
Norge er ganske høyt oppe på listen også vil jeg tenke. Mange har fortsatt AG3 eller MP5 i hus og tennstempler selges over disk (vet ikke om det gjøres nå lenger). I tillegg har vi over 200 000 registrerte jegere. Mange av dem har mer enn ett våpen, noen har en hel haug. Så når at antall mord øker proporsjonalt med antall skytevåpen, tar du desverre feil. Det er heller kulturen i landet som spiller den sentrale rollen. Kanadiere har feks tilnærmet like mange våpen som amerikanerene, men det er mange færre mord og kriminelle handlinger som begås i USA fremfor Kanada. (Michael Moore hadde et interessant innslag i dokumentaren Bowling for Columbine angåede overstående)

I Norge har vi heldighvis få mord og ingen skoleshootouts inntil nå (bank i bordet). De absolutt fleste kriminelle handlingene som blir gjort med skytevåpen, blir begått med ulovelige våpen.
Er det da riktig å ta ifra jegere og de få samlerene som er våpene sine?
Er det ikke da riktigere å sanksjonere hardere mot illegal våpenbesittelse? Strafferammen for denne forbrytelsen idag er helt latterlig.
Sist endret av ProtoZ; 8. november 2007 kl. 04:35.
9 År gammel jente drept med skiskytter våpen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183852

.22 kaliber, hodeskudd.
Sist endret av random16454; 9. november 2007 kl. 14:16.
Sitat av dracz
9 År gammel jente drept med skiskytter våpen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=183852

.22 kaliber, hodeskudd.
Vis hele sitatet...
Myth Busted.
.22 cal ER dødelig, om du treffer skikkelig.
'er ikke hagle tingen mot skadedyr da ?

Sitat av Turbolego
Myth Busted.
.22 cal ER dødelig, om du treffer skikkelig.
Vis hele sitatet...
Selv ett luftgevær er dødelig om du treffer riktig.
Sist endret av Spelly; 9. november 2007 kl. 15:44.
Sitat av Turbolego
Myth Busted.
.22 cal ER dødelig, om du treffer skikkelig.
Vis hele sitatet...
Såklart er .22 cal dødelig, men det er ikke å anbefale hvis du skal jakte effektivt.
Våpen er ikke farlig, men det er menneskene som bruker dem.
Sitat av kaliber12
Våpen er ikke farlig, men det er menneskene som bruker dem.
Vis hele sitatet...
"Guns don't kill people; people kill people!". Et av yndlingsslagordene til NRA. Men faktum er at skytevåpen gjør det mye enklere for mennesker å drepe andre mennesker:
Man kan gjøre det med en viss distanse - i flere betydninger - og man slipper å få blodsøl på seg. Jeg tror at de fleste vil ha en lavere terskel for å skyte noen enn for å for eksempel stikke ned noen med kniv eller å presse en pute mot ansiktet deres til de slutter å sprelle.

Skytevåpen er upersonlige. I det du har noen i siktet opphører vedkommende å være en person, og blir et "mål".

Så sorry; jeg kjøper ikke dette slagordet.
Syntes vi burde ha mye liberalere våpen lover i Norge, på lik linje med Sveits eller USA.
Norge som er et såpass lite land kan ikke av kjempe større land med "klassisk" krigføring, vårt eneste håp er gerilja krigføring. Og gang på gang så vises det at dette er den mest effektive formen for krigføring (se Irland, Vietnam, Amerikanske revolusjonen, Irak, Afghanistan osv)

Da har vi også muligheten til og stå opp mot staten hvis den blir fascistisk.
Og ha strenge våpen lover gjør det bare vanskeligere for ikke kriminelle og skaffe seg beskyttelse.
Kriminelle som vil ha våpen får tak i våpen.
Vil du ha våpen, skaff deg lastebil og ta en risky tur til kina..!! Der får du så og si det meste.. Bare problemer på grenser og lignende..

Men hva skal folk ha våpen til hvis de ikke jakter?:S jeg har selv et luftgever som jeg bruler på hytta til besteforeldra mine. Men det er bare for tidfordivens skyld + at det er litt morro og skyte på blink.. så tenger mann .22 caliber for og skyte på blink?
Skal ringe til lensmannskontoret eller juristene i Ålesund på mandag og høre hva de har å si om dette. Helt uaktuelt for meg siden jeg har "innføring av gjenstander som er ulovlige iht. våpenloven", men har da mange kompiser med rent rulleblad..?
Sånn ellers syns jeg enkelte her tar skremmende lett på virkningen av 22.
En kompis av meg dro meg med på idiotskyting når han fant 22. geværet som broren etterlatte seg, med bushnell scope og lyddemper. Holdt på å bli skutt.
Misforstå meg rett, jeg er like skyteglad som de fleste andre her inne, men har tydeligvis også litt mer respekt for våpen en enkelte.
Jeg vokste opp på bygda, og vi hadde alle luftgevær og/eller salongrifle før vi fylte 12. Vi brukte dem når vi lekte krig. Bare et mirakel at ingen ble alvorlig skada.
Heldigvis var vi dårlige til å sikte...
Sist endret av Sander; 13. november 2007 kl. 02:43.
Jeg må bare si at jeg er glad dere alle er i live og fremdeles har mulighet til å dele erfaringer (!) Mener sikkerhetsavstanden på "standard treningsammo" til 0.22 riflene vi brukte på skolen var 1500 m, men det finnes jo mange forskjellige typer ammo. Hadde rifleskyting valgfag.

At man kan avlive med 0.22 kan jeg bekrefte, hadde i fjern fortid en 0.22 avlivningspenn/ pistol som var litt moddet, bla. et rifla løp ( ca12cm ) sånn at demontert tok dette liten plass..
Grunnet, ehh, svært smalt bruksområde ble denne destruert etter ønske fra, på den tiden, svært myndige myndigheter.
Men, vandrer ot, må bare si at man skal vise respekt for alle våpen ,man kan blindes av et båserør..

Så har vi alle "barnelekene" : sprettert, pil og bue, armbrøst og luftvåpen. Sjøl har jeg et lite minne om barnslig og ubetenksom lek i form ei lita blykule liggende i haka, lagt der halve livet..

Skyting er gøy, jeg er nok litt over gjennomsnittet interressert i emnet sjøl, men vær forsiktig så dere ikke havner i uheldige - pass på synet !
Sitat av ProtoZ
Det der er bare helt sykt rett og slett...

For meg er egentlig våpenkulturen i Norge et vanskelig tema.

På den ene siden mener jeg at folk må få gjøre som de har lyst til. Om de har lyst til å fylle hele huset med våpen, så synes jeg de skal få gjøre det. For meg er det ett fett hva andre holder på med som hobby.

På den andre siden har vi sånne hendelser som dette, og det er skremmende at "amerikanske skole-shootouts" kommer nærmere og nærmere Norge geografisk. Derfor bør våpenloven innskrenkes.
Men da blir det på bekostning av min og mange andres hobby i Norge, jakt og våpensamling.

Så er det våpen på den gale siden av loven. Da har vi for eksempel det gjengoppgjøret på Aker Brygge. De skjøt mange skudd(!) i et offentlig rom, og det var bare ren flaks at de ikke traff noen uskyldige. Her fikk de som skjøt bare 6 års fengsel(!), de er sikkert ute etter 4 fengelsår, som er 4 X 10 måneder. Det blir bare helt feil...
Og når man leser rundt på forumet, så er det noen som nevner at det går ann å få både AKer og UZIer i posten fra utlandet uten at det blir oppdaget. Her brude det vært mye strengere sanksjoner og kontroll.

Det er som sagt et vanskelig tema, hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Er ikke noe spørsmål engang. Våpenloven burde være så streng som overhode mulig, og straffen for å være i besittelse av ulovlige våpen burde være smertelig høy. De som har et reelt bruksbehov for et våpen, av uansett slag, synes jeg godt kan gå igjennom strenge krav, ventetider og kontroller. Er det så viktig å ha et våpen, så kan man godt vente, og faktisk trenge å jobbe lit for å få det.

Det som skjedde i Finland er trist, men å bruke dette til å whine over strengere våpenlover blir feil. En person som er mentalt klar til å begå massemord, vil gjøre dette, uansett faen. Det være i form av å skyte ned folk med prosjektil våpen, bombe eller ta en bil å kjøre igjennom et torg i 120 km/h, så vil en person klare dette. Ingen våpenlov i verden kan stoppe en person som virkelig vil ha tak i våpen, fra å få det.

Nå har jeg ikke så alt for stor peiling på de korrekte uttrykkene rundt våpen. Men helautomatiske våpen, da tenker jeg på typen UZI og AK, burde være ulovlig, punktum. Ingen, uansett formål skal få lovt til å ha dette. Og idioter som enda har AG3 og MP5 i sine hjem fra sin tid i forsvaret burde bli huntet ned og straffes hardt. Finnes ikke noe bruksområde for disse våpenene, bortsett fra i krig, noe jeg sist sjekket Norge ikke var i.

Alt av håndvåpen, som folk bruker i skytterklubber, burde oppbevares samlet i et lokale. Og eneste måten man får de ut på, er på trening osv når ledere kan låse opp våpensafene. Burde ikke være lovt å oppbevare slike våpen hjemme.
Rifle og hagle er greit å ha hjemme eller på hytta, men da bare i en safe, som man burde være lovpålagt til å ha, og kunne bevise dette når man leverer inn sin søknad om å få tillatelse til å ha våpen. Tror kanskje dette allerede er lovpålagt, men har en følelse om at dette ikke er så strengt som det burde være.

Og til alle idioter der ute som mener at vi burde ha rett til å ha våpen hjemme i tilfelle krig, jesus, get a grip on reality. Skulle vi en dag befinne oss i en situasjon der enhver norsk statsborger burde ha våpen for å føre geriljakrig, så vil jeg tro at verdensbildet er så radikalt forandret av vi er klar for dette, og at tiltak for at enhver nordmann har et våpen, for å skyte på svenskene når de kommer rullende inn med sine Volvo-stridsvogner, er blitt tatt. Gitt at ikke Norge er blåst bort av atomvåpen, som er mer sannsynelig enn at vi faktisk er kommet til et punkt der vi må drive med geriljakrig for å overleve.

Når det kommer til moralen rundt denne tråden, så synes jeg ikke den er noe mer gal enn hva diverse rusmiddeltråder er. Si jeg er en psycho som skal gå rambo på min lokale skole, så ville jeg vel heller ha oppsøkt et miljø der jeg kunne få tak i lit mer farlige våpen enn en .22 rifle. Og jeg er ganske så sikker på at jeg kunne klart å googlet meg frem til en site der jeg kunne få tak i våpen. Skal man se så dumt på det, så kan vi si at "Hvordan begå det perfekte mord" tråden, utdanner, opplyser (og er personen som leser tråden virkelig forstyrret) oppfordrer til mord.
Sitat av SalkiN
Er ikke noe spørsmål engang. Våpenloven burde være så streng som overhode mulig, og straffen for å være i besittelse av ulovlige våpen burde være smertelig høy. De som har et reelt bruksbehov for et våpen, av uansett slag, synes jeg godt kan gå igjennom strenge krav, ventetider og kontroller. Er det så viktig å ha et våpen, så kan man godt vente, og faktisk trenge å jobbe lit for å få det.

Det som skjedde i Finland er trist, men å bruke dette til å whine over strengere våpenlover blir feil. En person som er mentalt klar til å begå massemord, vil gjøre dette, uansett faen. Det være i form av å skyte ned folk med prosjektil våpen, bombe eller ta en bil å kjøre igjennom et torg i 120 km/h, så vil en person klare dette. Ingen våpenlov i verden kan stoppe en person som virkelig vil ha tak i våpen, fra å få det.

Nå har jeg ikke så alt for stor peiling på de korrekte uttrykkene rundt våpen. Men helautomatiske våpen, da tenker jeg på typen UZI og AK, burde være ulovlig, punktum. Ingen, uansett formål skal få lovt til å ha dette. Og idioter som enda har AG3 og MP5 i sine hjem fra sin tid i forsvaret burde bli huntet ned og straffes hardt. Finnes ikke noe bruksområde for disse våpenene, bortsett fra i krig, noe jeg sist sjekket Norge ikke var i.

Alt av håndvåpen, som folk bruker i skytterklubber, burde oppbevares samlet i et lokale. Og eneste måten man får de ut på, er på trening osv når ledere kan låse opp våpensafene. Burde ikke være lovt å oppbevare slike våpen hjemme.
Rifle og hagle er greit å ha hjemme eller på hytta, men da bare i en safe, som man burde være lovpålagt til å ha, og kunne bevise dette når man leverer inn sin søknad om å få tillatelse til å ha våpen. Tror kanskje dette allerede er lovpålagt, men har en følelse om at dette ikke er så strengt som det burde være.

Og til alle idioter der ute som mener at vi burde ha rett til å ha våpen hjemme i tilfelle krig, jesus, get a grip on reality. Skulle vi en dag befinne oss i en situasjon der enhver norsk statsborger burde ha våpen for å føre geriljakrig, så vil jeg tro at verdensbildet er så radikalt forandret av vi er klar for dette, og at tiltak for at enhver nordmann har et våpen, for å skyte på svenskene når de kommer rullende inn med sine Volvo-stridsvogner, er blitt tatt. Gitt at ikke Norge er blåst bort av atomvåpen, som er mer sannsynelig enn at vi faktisk er kommet til et punkt der vi må drive med geriljakrig for å overleve.

Når det kommer til moralen rundt denne tråden, så synes jeg ikke den er noe mer gal enn hva diverse rusmiddeltråder er. Si jeg er en psycho som skal gå rambo på min lokale skole, så ville jeg vel heller ha oppsøkt et miljø der jeg kunne få tak i lit mer farlige våpen enn en .22 rifle. Og jeg er ganske så sikker på at jeg kunne klart å googlet meg frem til en site der jeg kunne få tak i våpen. Skal man se så dumt på det, så kan vi si at "Hvordan begå det perfekte mord" tråden, utdanner, opplyser (og er personen som leser tråden virkelig forstyrret) oppfordrer til mord.
Vis hele sitatet...

Jeg er enig i stort sett alt du sier, med unntak av de du kaller idioter og geriljataktikker.
Mange HV folk som du omtaler som "idioter" blir pålagt å ha sitt tjenestevåpen hjemme av forsvaret. Ved en eventuell atomkrig blir alle strategiske forsvarsplasseringer direkte blåst vekk eller ved en ressurskrig blir disse beleiret. Den beste måten vi da kan gjennomføre reprisalangrep er gjennom geriljataktikker. Da forutsetter det at vi har tilgang på våpen og kyndig personell til å gjennomføre nålestikkaksjoner.

Et annet punkt er at det er lettere å få tak i et ulovelig automatvåpen enn å få innvilget en lovelig søknad på et slikt våpen. Det er ytterst få som får "samlerstatus" til automatvåpen og våpen av millitær karakter.

edit:leif
Sist endret av ProtoZ; 17. november 2007 kl. 18:37.
Sitat av ProtoZ
Jeg er enig i stort sett alt du sier, med unntak av de du kaller idioter og geriljataktikker.
Mange HV folk som du omtaler som "idioter" blir pålagt å ha sitt tjenestevåpen hjemme av forsvaret. Ved en eventuell atomkrig blir alle strategiske forsvarsplasseringer direkte blåst vekk eller ved en ressurskrig blir disse beleiret. Den beste måten vi da kan gjennomføre reprisalangrep er gjennom geriljataktikker. Da forutsetter det at vi har tilgang på våpen og kyndig personell til å gjennomføre nålestikkaksjoner.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå må du ikke ta dette på feil måte, jeg tror på det du sier, det bare høres så utrolig latterlig ut. Jeg vet ikke om du har tenkt over det du har sakt her, men det betyr egentlig at det norske forsvaret tror at det vil finnes mennesker igjen i Norge som kan kjempe (dvs. krige) etter en atomkrig ? Now that just cracks me wide open.

Og skulle det oppstå en ressurskrig, så vil nok atomvåpen ha blitt brukt lenge før den starter, og jeg vil tørre å påstå at verden er mer lik Mad Max enn hva den er nå. Så da skal jeg spesifisere hvem jeg kaller idioter her, det norske forsvaret. Og alle andre som begrunner behovet for å ha sitt tjenestevåpen hjemme, ved å kalle det en nødvendighet i tilfelle en atomkrig eller ressurskrig.

Sitat av ProtoZ
Et annet punkt er at det er lettere å få tak i et ulovelig automatvåpen enn å få innvilget en lovelig søknad på et slikt våpen. Det er ytterst få som får "samlerstatus" til automatvåpen og våpen av millitær karakter.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg ingenting om, men det høres logisk ut. Dette er på mange måter bra og dårlig. Nå går jeg ut fra at det ikke er så alt for enkelt å få tak i et ulovlig automatvåpen, så det vil si at det er ganske så strenge krav for å skaffe dette igjennom lovlige midler, noe som er bra. Det som er dårlig er at folk relativt enkelt kan skaffe seg ulovlige automatvåpen.

Men så kommer vi tilbake til bruksbehovet for et automatvåpen. Vi må vel alle være enig om at det ikke er så mange grunner for å ha et slikt våpen. 1 ting er å samle på våpen, men da kan man bare få det (automatvåpnet) plombert, slik at man kan putte det på veggen og ha det som eye candy. Bortsett fra dette så er det ingen private statsborgere som trenger et automatvåpen. Det hører bare hjemme i forsvaret og hos politiet sin spesialstyrke.
Sitat av Jokke-himself
...
Da har vi også muligheten til og stå opp mot staten hvis den blir fascistisk.
Og ha strenge våpen lover gjør det bare vanskeligere for ikke kriminelle og skaffe seg beskyttelse.
Kriminelle som vil ha våpen får tak i våpen.
Vis hele sitatet...
Det der er herved kåret til den dummeste posten i hele tråden, du må slutte å lese så mye på websidene til NRA.
Sitat av SalkiN
Hehe, nå må du ikke ta dette på feil måte, jeg tror på det du sier, det bare høres så utrolig latterlig ut. Jeg vet ikke om du har tenkt over det du har sakt her, men det betyr egentlig at det norske forsvaret tror at det vil finnes mennesker igjen i Norge som kan kjempe (dvs. krige) etter en atomkrig ? Now that just cracks me wide open.

Og skulle det oppstå en ressurskrig, så vil nok atomvåpen ha blitt brukt lenge før den starter, og jeg vil tørre å påstå at verden er mer lik Mad Max enn hva den er nå. Så da skal jeg spesifisere hvem jeg kaller idioter her, det norske forsvaret. Og alle andre som begrunner behovet for å ha sitt tjenestevåpen hjemme, ved å kalle det en nødvendighet i tilfelle en atomkrig eller ressurskrig.



Dette vet jeg ingenting om, men det høres logisk ut. Dette er på mange måter bra og dårlig. Nå går jeg ut fra at det ikke er så alt for enkelt å få tak i et ulovlig automatvåpen, så det vil si at det er ganske så strenge krav for å skaffe dette igjennom lovlige midler, noe som er bra. Det som er dårlig er at folk relativt enkelt kan skaffe seg ulovlige automatvåpen.

Men så kommer vi tilbake til bruksbehovet for et automatvåpen. Vi må vel alle være enig om at det ikke er så mange grunner for å ha et slikt våpen. 1 ting er å samle på våpen, men da kan man bare få det (automatvåpnet) plombert, slik at man kan putte det på veggen og ha det som eye candy. Bortsett fra dette så er det ingen private statsborgere som trenger et automatvåpen. Det hører bare hjemme i forsvaret og hos politiet sin spesialstyrke.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått meg her og/eller lest posten litt for vagt. Strategien til det norske forsvaret ved å ha et HV er geriljakrigføring, derfor må våpene være stasjonert rundt kring i stedet for å være samlet på et sted. Det er ikke noe jeg har funnet på. Mange jeg har snakket med ønsker ikke å ha tjenestevåpenet sitt hjemme, men blir pålagt av forsvaret. Det er ikke noe man bestemmer selv. Det var en del diskusjon om dette i media for noen år siden. Jeg har også snakket med en del jegere som også ønker å ha en sentral hvor man kan låse våpene sine inne allá bankboks når jaktsessongen er over, men det er en annen sak.
Når det gjelder atomkrig vil jeg tro at det meste av de sentrale forsvarsstyrkene våre blir jevnet med jorden, og HV folk rundt om i de tusen hjem er det siste alternativet. I en ressurskrig vil det ikke lønne seg å ødelegge områdene med atomkontaminasjon.
Om dette virkelig er en realitet.. tja.. men det er forsvarspolitikken idag.

Jeg vil heller si at det er værre med alle de ubevoktede våpendepoene rundt om kring. Det har vært et utall av innbrudd hvor automatvåpen, pistoler, sprengstoff og annet materiell har blitt sjålet.

Når det gjelder samlervikromhet; Noen samler på frimerker, noen samler på glansbilder, noen på servietter og noen på våpen. Plombering er lite populært fordi samlerverdien detter dramatisk.
Jeg er av liberal natur så for min del kan folk stajse opp til taket med våpen, så lenge det ikke er til sjenasne for andre. Men om det blir brukt ulovelig, noen tar feks med seg pistolen på byn ol., bør det være strenge sanksjoner og enda hardere for ulovelige våpen.
Sist endret av ProtoZ; 18. november 2007 kl. 18:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av SalkiN
De som har et reelt bruksbehov for et våpen, av uansett slag, synes jeg godt kan gå igjennom strenge krav, ventetider og kontroller. Er det så viktig å ha et våpen, så kan man godt vente, og faktisk trenge å jobbe lit for å få det.
Vis hele sitatet...
Slik er det også.

Det som skjedde i Finland er trist, men å bruke dette til å whine over strengere våpenlover blir feil. En person som er mentalt klar til å begå massemord, vil gjøre dette, uansett faen. Det være i form av å skyte ned folk med prosjektil våpen, bombe eller ta en bil å kjøre igjennom et torg i 120 km/h, så vil en person klare dette. Ingen våpenlov i verden kan stoppe en person som virkelig vil ha tak i våpen, fra å få det.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig.

Nå har jeg ikke så alt for stor peiling på de korrekte uttrykkene rundt våpen. Men helautomatiske våpen, da tenker jeg på typen UZI og AK, burde være ulovlig, punktum. Ingen, uansett formål skal få lovt til å ha dette.
Vis hele sitatet...
Slik er det også idag.

Og idioter som enda har AG3 og MP5 i sine hjem fra sin tid i forsvaret burde bli huntet ned og straffes hardt. Finnes ikke noe bruksområde for disse våpenene, bortsett fra i krig, noe jeg sist sjekket Norge ikke var i.
Vis hele sitatet...
Norge er faktisk i krig, du må sjekke fakta litt bedre. Hva tror du vi driver med i Afghanistan og Irak ?

Disse idiotene (som DU kaller de) som har full-auto våpen hjemme har fått våpen ifra Forsvaret og har forsatt tillatelse å ha de, alle andre har levert dem inn på ordre ifra Forsvaret, eventuelt har de levert inn del som gjør at våpenet er ubrukbart.

Alt av håndvåpen, som folk bruker i skytterklubber, burde oppbevares samlet i et lokale. Og eneste måten man får de ut på, er på trening osv når ledere kan låse opp våpensafene. Burde ikke være lovt å oppbevare slike våpen hjemme.
Vis hele sitatet...
Et håndvåpen er akkurat like farlig som hagle og rifle, faktisk blir flere drept med hagle enn håndvåpen. I Norge er det lov å trene med våpen på privat grunn med grunneiers tillatelse og om ditt"forslag" skulle følges så ville all privat trening opphøre, og de som bor milevis ifra skyteklubber ville ha vanskelig for å kunne drive med sin IDRETT. Fordi du skjønner, skyting er faktisk en Olympisk IDRETT ! Dessuten med slike våpenlagre ideelt for kriminelle, ett brekk og vips har da 500-1000 håndvåpen (gjennomsnittlig har en pistolskytter 3-5 våpen, klubb med 1000 medlemmer, ja du kan vel regne selv).

Rifle og hagle er greit å ha hjemme eller på hytta, men da bare i en safe, som man burde være lovpålagt til å ha, og kunne bevise dette når man leverer inn sin søknad om å få tillatelse til å ha våpen. Tror kanskje dette allerede er lovpålagt, men har en følelse om at dette ikke er så strengt som det burde være.
Vis hele sitatet...
I forslag om ny våpenforskrift er det foreslått våpenskap for alle våpen, ifra våpen nr 1.

Men problemet er faktisk ikke "lovlige" våpen, det fleste kriminelle handlinger foregår med ulovlige våpen, og disse stopper man ikke ved å skjerpe inn på lover og regler som gjelder LOVLIGE våpen. Norge har vel sånn ca 7-8 drap i året, de færreste med våpen, så kan du tenke deg hvor mange som dør i biltrafikken hvert år, eller drukner.

I England og Australia er det ekstremt strenge våpenlover, men kriminalstatistikken bare øker og øker, også bruken av ulovlige våpen. For hvis en faktisk forbyr ALLE lovlige våpen så er det like mange ulovlige. Eter at semi-automatiske rifler ble forbudt i Australia økte innbruddstatistikken med 40 %, året etter ! Nå var jo plutselig faren med å bli skutt av huseierne vesentlig redusert.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av atomet
Det der er herved kåret til den dummeste posten i hele tråden, du må slutte å lese så mye på websidene til NRA.
Vis hele sitatet...


Det må da vel være lov å ha våpen i huset til å skyte skadedyr med?
Selv sliter familien med en gjeng narkomane som selger dop til søstera mi.
De har også vært hjemme hos meg og stjålet og herjet en hel masse. Gjentatte ganger.
En kveld jeg kom hjem fra 12 timer på jobb og lagde middag til meg og dama kom de bare plutselig inn og begynte å starte innbyrdes slosskamp i gangen.,
Har forsøkt å kontakte politiet et titalls ganger, men de bare henlegger og henlegger på grunn av at hun ene kjenner dattera til lensmannen i bygda.
Derfor har jeg nå skaffet meg håndvåpen (en .357 magnum), og kommer med 100% sikkerhet til å hvertfall skadeskyte hele gjengen on sight:P
Jeg ser ikke noe galt i det. Med så mye krig i verden og massehenrettelser, hvorfor ikke få skyte i stykker kneskåler og albuer på organismer som bare gjør skade?
Kamikaze : skal du "bare skadeskyte litt" med en .357 magnum ? Det vitner om at du ikke burde ha våpenet i din besittelse.. Nå er det våpenamnesti frem til høsten, september tror jeg (?) Foreslår at du leverer det inn og heller går for balltre eller noe med strøm. Bare et velment forslag. Dårlig betalt å sitte 10-14 år pga. en gjeng med drittfolk som "selger dop til søstra di"

Hva med hun da, som kjøper dop av de, truer de hun til det? Ja ja må løpe ut i sola en tur, håper du tenker deg om..
Sist endret av pidget; 5. juli 2008 kl. 13:01. Grunn: leif
Sitat av kamikaze_


Det må da vel være lov å ha våpen i huset til å skyte skadedyr med?
Selv sliter familien med en gjeng narkomane som selger dop til søstera mi.
De har også vært hjemme hos meg og stjålet og herjet en hel masse. Gjentatte ganger.
En kveld jeg kom hjem fra 12 timer på jobb og lagde middag til meg og dama kom de bare plutselig inn og begynte å starte innbyrdes slosskamp i gangen.,
Har forsøkt å kontakte politiet et titalls ganger, men de bare henlegger og henlegger på grunn av at hun ene kjenner dattera til lensmannen i bygda.
Derfor har jeg nå skaffet meg håndvåpen (en .357 magnum), og kommer med 100% sikkerhet til å hvertfall skadeskyte hele gjengen on sight:P
Jeg ser ikke noe galt i det. Med så mye krig i verden og massehenrettelser, hvorfor ikke få skyte i stykker kneskåler og albuer på organismer som bare gjør skade?
Vis hele sitatet...

Det kan godt hende de gutta hadde fortjent en kule, men er det verdt å ødelegge ditt eget liv for å straffe dem?
Kamikaze; Automatisk luftpistol.. Det er pain.. men ikke dødelig når man blir skutt i skinka eller beina whatever...
Fengselsstraff.. tviler på det, kanskje i værste fall en bot..
(jeg hadde tvingt min søster til å betale denne, ettersom det er hennes skyld at de kommer..)
Sist endret av blondin; 5. juli 2008 kl. 17:00.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Mye OT her, noen som har prøvd og skjekket om det faktisk funker?
Men hva skal du med en pistol!? Skal du rane en bank og ta en shoot-out? Tøffe deg for vennene dine og skyte litt katter i nabolaget? Syns det er umåtelig teit å ta slike "riskikoer", om jeg kan kalle det det, bare for å få tak i ett skytevåpen. Jeg er ingen pasifist, men ser ikke grunnen til at 18-åringer(og eldre) skal bære pistoler bare fordi de kan
Sitat av MuMFy Vis innlegg
Men hva skal du med en pistol!? Skal du rane en bank og ta en shoot-out? Tøffe deg for vennene dine og skyte litt katter i nabolaget? Syns det er umåtelig teit å ta slike "riskikoer", om jeg kan kalle det det, bare for å få tak i ett skytevåpen. Jeg er ingen pasifist, men ser ikke grunnen til at 18-åringer(og eldre) skal bære pistoler bare fordi de kan
Vis hele sitatet...
Guiden moraliserte aldri over hvorfor man skulle ha våpenet; det var enkelt og greit informasjon om et smutthull i loven, og du burde ta det som det.
for å anskafffe hagle må du vel ha jegerprøven eller være med i ett skytterlag ? hagle er vel for å drepe duer/rype og andre småkrek, mens rifle for større dyr?
Broderen min hadde både salong-rifle og hagle, han var med i skytterlag. Brukte dog riflen til stevner og haglen til leirdueskyting, <-- noe som forøvrig var dritfett. Lyst å anskaffe hagle med dobbelt løp slik at jeg kan holde på med litt leirdyeskyting. er det jegerprøve som er tingen for dette? hvor kan jeg ta den, hvor mye koster det? Bor i bergen.
gjelder dette bare 22. lr rifler? og holder førstegangstjeneste i militæret som gyldig våpen trening?
Sist endret av uncleG; 24. januar 2009 kl. 23:17.
Hvis dere ER våpenintresserte, så hvorfor ikke melde dere inn i lokal skytterlag / klubb og bli med på morroa? Dette ER utrolig gøy å drive med LOVLIG! Skyting trenger ikke være så dyr hobby heller. Å få testet ut skyting som hobby, koster ikke allverden, da de fleste klubber har våpen til utlån. Møt opp og PRØV om dette er noe for deg da vel?
Skal du drive med faenskap / ulovligheter, er det vel uansett ikke vits i å betale nesten 900,- for en SØKNAD som du risikerer å få avslag på?
Da er det kanskje bedre å bruke de ekstra pengene på å kjøpe et våpen på gata?
Tåpelig inlegg woff, ligger på en foreløpig 1st plass hittil i det nye året.
Tror du at folk skaffer seg våpen ved å drive faenskap å ulovligheter da ? da er du helt utpå viddene, bare slikt at det er sagt. Jeg gidder F meg ikke å melde meg inn i en skytterklubb bare pga jeg skal ha ett våpen, jeg ønsker meg ett våpen, dette våpenet kalles hagle, hva skal jeg bruke det til ? Skyte på leirduer (eventuelt fyre en salve opp i trynene til noen som jakter meg (joke)), hvorfor? for det er jævli gøyt.
Skal du drive med faenskap å ulovligheter, kan du likegodt lage deg en pipebomb, stappet til randen med spiker og svartkrutt, forså å mekke en lunte til denne og stappe en bolt i enden av røret. Dette er langt farligere en de våpene du får ved bruk av skyttersertvikat (hagle/rifle). Ellers får no folk som driver med ulovligheter som du så fint kaller det, skaffe seg våpen på andre måter.
Sist endret av Spelly; 25. januar 2009 kl. 00:21.
? Ser ikke det tåplige i det jeg skrev jeg? Hvis du ønsker å kjøpe deg ei hagle og kose deg med å skyte på leirduer, gjør du jo gjerne det på ei bane som er egnet? Og med et anlegg for leirduer? Da er det faktisk ganske lurt å finne noen med samme interesse? De finner du lettest i en skyteklubb.. Melder du deg inn der, slipper du jo å rydde deg egen bane?
De som er INTRESSERT i skyting trenger NEPPE denne tråden! (Du har kanskje ikke lest trådtittel, spelley?
Guide: Hvordan DU kan erverve skytevåpen, LOVLIG!
Vis hele sitatet...
De som er med i lag / klubber får den hjelpen de trenger når de vil søke om egnede våpen!