Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1318
Meg igjen, med den helvettes dritt dataen min (elsk/hat situasjon. gulldata, men ting funker ikke).

Nå har jeg akkurat laga en 20gig xp partisjon, klar til å legge inn, men så finner ikke dos harddiskene mine pga. sata.
Har en HP dv9575eo

1. Hvor finner jeg s-ata drivere til denne?

2. Hvordan får jeg desse inn i bios da jeg ikke har diskettstasjon? tar dos usb'tingyer ?

De kan da vel ikke seriøst lage det så sinnsykt bare for å legge inn windows på en data, eller så har jeg misset noe her...
Sist endret av blindheim1; 29. september 2007 kl. 00:27.
Er ikke no særlig flink på dette, men mener på å huske noe om at jeg måtte aktivere SATA i bios for å få den til å funke. eller evt disable IDE vis du ikke bruker det?
SATA-disken kommer ikke opp i Bios? Er den aktivert? Prøvd flere porter?

Eller er problemet at når du skal legge inn WinXP at den ikke finner noen harddisker?
Hvis det siste er ditt problem finner du svaret nevnt mange ganger på dette forumet og enda flere ganger på google. Du må legge inn drivere for din SATA-kontroller.
Hint: Google "windows+xp+installation+sata"
last ner SATA drivere fra produsentens hjemme side.
www.hp.no
HP er en skikkelig luremus.. Kan virke som de har kontrakter med microsoft (selv om de decliner) at de skal få folk til bare å bruke vista.

Samtale med en HP engineer på online live support:


Safford: Hello blindheim1.
Safford: Welcome to HP Total Care for Pavilion Notebooks.
My name is Safford. How may I assist you today?
Safford: How are you doing today?

blindheim1: hello I talked to you guys yesterday.
I'm installing windows xp on my 9575eo notebook (currently running
vista home premium 32bit). The windows installation wouldn't find my harddrive,
so I contacted support. I was told to F10 - enter bios setup, choose the
"System Configuration" tab and disable the Native SATA support
Safford: Please go ahead with the query.
Safford: Alright.
blindheim1: that would make windows find the harddrive,
but the problem is my BIOS has no such function
Safford: Let me explain this.
blindheim1: nothing that would even look like it.
I'm running the Phoenix Bios v. F.09 (serial: cnf73065f3)
Safford: Alright.
Safford: Let me explain this.
Safford: As this series notebook models are especially designed for the
as this option is not available with the series.

As we have received many requests from the customers to get the option
to install Windows XP on the notebook, we have escalated this to our
research & development team & once this option is available this will
be notified to the customers having these series notebooks through email
& will be same be posted on the website.

blindheim1: so it is not possible? isn't that against the marketing
laws? I've bought an expensive surround system from creative that just
doesn't work with vista, and I
need to install xp.. I have made 2 partitions, and will
keep both. (they're both paid for, and I wish to use them. I still like
the vista mediasenter and will keep that OS aswell)
Safford: I can understand your concern.
blindheim1: is there no way to do this ?
Safford: Hp doesnot recommend installing retail OS in the note book and
this series notebook models are especially designed for the Windows Vista,
it is not advisable to install XP on this notebook model as this option is
not available with the series.

blindheim1: windows vista is at current stage a virus for gamers.
It drains about 700 ram from my world of warcraft, and decreases performance a lot.
Safford: Inorder to install retail OS need to disable SATA, this notebook
doesnot have the option to disable as this notebook doesnot support.
blindheim1: will there ever be a support?

Safford: Already we have forwarded this to our research department
and we need to wait till this option is updated for this notebook.

blindheim1: have HP made some sort of contract with microsoft,
trying to make more users turn to the vista platform ?
blindheim1: by declining them xp
blindheim1: since performance wise, vista will never be able to
match xp on notebooks with these specifications
Safford:blindheim1, I can understand how testing the situation couldb be.
There is no such contract with Microsoft. This notebook model only doesnot
support installing XP as this model is made for Vista.


===============


Senere snakket jeg med en ny engineer, quotet denne samtalen og truet med å anmelde HP for brudd på marketsføringsloven og monopol-loven. Sa at jeg lett kunne saksøke, og at microsoft alt hadde tapt 1 lignende sak. Sa at pappa eier et stort konsern, og at det ikke skal stå på penger om jeg går til sak.

Da ble han med ett litt mere ydmyk, og sa at det fantest vel en måte. Så gav han meg en link til en driver på en jævla hidden hp ftp server, og en oppskrift på å adde denne med en diskett.
+ han sa jeg kunne prøve å laste ned en SP2 aktivert windowscd fra TPB :P

snakk om eid HP-mann





"This notebook model only doesnot
support installing XP as this model is made for Vista." FFS !!! ???
Sist endret av blindheim1; 29. september 2007 kl. 14:37.
Skru av Native SATA i BIOS så burde det virker =)
For å utfylle overnevnte innlegg: Ikke skru av SATA, men sett den over til compability-mode. Da funker det biff!
Det er det som er poenget Notrik, HP har tatt bort funksjonen der du kan skru på/av SATA i bios. Den mangler!
Jeg blir rett og slett sint av å lese dette. Fyren du prater med virker (ut i fra det han skriver) som at han sitter der og drikker kaffe og eter doughnuts og har det skikkelig koselig og forventer at man bare skal finne seg i at man ikke kan bruke annet enn Vista på maskinen.

Hvis jeg en gang skal kjøpe meg en bærbar datamaskin skal jeg sørge for at den ble produsert før Vista ble utgitt...
Jeg blir rett å slett sint fordi hele denne posten lukter PEBKAC
- usb-floppy med drivere på diskett
- F6 rett etter "setup is inspecting your computers hardware configuration"

Desverre ingen vei utenom, tro meg.
Og hvis du er veldig uheldig vil ikke windows setup finne usb-floppyen den andre gangen under installasjonen den trenger den.

Lykke til
Sist endret av elukS; 29. september 2007 kl. 20:17.
Testet mer. Prøvde å legge driveren på et minnekort i kortleser men det viste seg at jeg ikke fikk vite om det virket :/ går ikke å trykke F6 når jeg skal (har testa, og alle andre knapper funker). Virker som F6 ikke kan trykkes når det står at den skal. Jeg spammer som pokker, og ingenting skjer

edit: kontaktet online support igjen. Nytt svar:

blindheim1 - "stiller spørsmålet mitt på nytt, forklarer ALLE omstendigheter"

<går ca.15 minutter>

Sherry: Thank you for your time and patience.
Sherry: I have checked you previous chat session and your Notebook specification.

Sherry: I regret to say that Disable Sata native feature is not avilable in your Notebook Model.
Sherry: And this feature will not allow you to install Operating System other then the one shipped with your Notebook.
Sherry: So I reuqest you to proceed with preinstalled Vista Operating system.

blindheim1: so there is absolutely NO way I can change my OS ? what about the SATA drivers on other unit (floppy, mmc etc.) ?

blindheim1: Locking an OS like that without giving any notice on the box must be against the marceting laws! Didn't microsoft just get convicted for breaking the rules according to denying other companys marketshares? As far as I'm aware, HP can't deny me installing other OS's than vista! athleast not without putting it in the purchase contract
Sherry: Let me check the web link provided earlier.

<nye 5 minutter>


Sherry: Thank you for your time and patience.
Sherry: I have checked the web link provided.
Sherry: I apologize for the inconvenience caued to you in this regard.
Sherry: As a work arround to resovle this issue you have give that driver to install/
Sherry: However since that too fils, I am sory to say that there is no option avilbe with us to disable Sata and to install XP on your Notebook/
Sherry: I hope you understand our concern.

blindheim1: I must say I have trouble understanding.. since the function is present on all previuos HK's HP's ever made, I can't see why you have removed it, or why it should be a problem re-inserting it in a quick bios update. Especially since HP's one of the leading manufactorers of notebooks, locking the computers to 1 specific OS sounds extremely weard. That means I can't even install linux on my computer?

Sherry: Since the Notebook was specally designed for Vista Operating System, we could not be able to install XP or any other Operating system on it.

blindheim1: specally designed ? I wouln't say this computer is even fast enough for vista (perhaps if I upgrade to 4gb ram). in world of warcraft, vista eats more than 700 ram all the time (!) which often causes large amounts of lagging

< STYRKE, HERREGUD, GI MEG STYRKE! jææævla idioter >

Sherry: I do understand the gravity of the situation you are facing.
Sherry: However I regret to say that the we dont have the option to disable Sata native feature and to install XP or any other Operating system in your Notebook.

blindheim1: all I get from support is how much you understand me, but this is really lame. I'm sry, its probably not your fault, but I can't really put words to my emotions without seriously making a fool of my self, in due to probably hurt som online support persons feelings. I'll be back...

blindheim1: but I must say; tricking customers like this is a REALLY low move from Hp. I would have expected better from such a veteran

Sherry: I realize your situation, since we dont have the option, we request you to proceed with Vista.

blindheim1: I'm so filing charges..
======================

hvor kan jeg klage, og hvilke lovbrudd er det HP her begår? Microsoft tapte akkurat en lignende sak angående presse andre ut av markedet + brudd på monopol loven. Kan jeg melde HP/Microsoft windows vista inn for høyeste rett etc. ?
Sist endret av blindheim1; 1. oktober 2007 kl. 18:36.
DET ER ABSOLUTT INGEN LOVBRUDD BEGÅTT.

Få tak i en USBfloppy og eller slipstream driveren inn på XP-cden og problemet ditt er LØST!

Og dine argumenter for å kjøre XP på et vistasystem er ikke gode nok til at jeg ser det vettigt, les heller om hvordan minne fungerer i Vista (og alle normale moderne OS) i motsetning til XP.
Før du skriker om at du skal lage sak ut av det så burde du kanskje sette deg inn litt i hvordan det fungerer i det norske systemet? Og som atxbyea forklarer så er det fult mulig å legge inn Windows XP på HP-maskina di.
Det at WinVista bruker masse minne kommer av at den utnytter kapasiteten av maskinvaren så godt som mulig. Den legger ofte brukte programmer klar i hurtigminnet og forbereder seg på det den tror du skal gjøre.
Det er et faktum at Vista krever mer enn XP, men det at Vista bruker 700mb minne idle er bra. Det handler om hvordan operativsystemet utnytter potensialet til sin maskin.

Du kan si det sånn: Xp ligger og slapper av helt til du ber den gjøre noe. Da må den ta seg sammen og begynne å jobbe.
Vista står klar i startblokka spent og klar og bare venter på å få oppgaver. Klart det krever mer!
(Hvorvidt dette fungerer godt nok er en helt annen diskusjon.)
en skikkelig givende tråd!
blindheim1, kan ikke du laste ned og kjøre linux ubuntu, for så og kjøre bios update fra ubuntu? det skulle løst alle problemer hittil... slik jeg ser det så skulle du lett kunne kjøre ubuntu fra cd!
Beklageligvis har BIOSupdate _fint lite_ å gjøre med det faktum at XP ikke har driver til kontrolleren hans integrert på CD'en.
Det som irriterer meg mest med denne tråden er hvordan du angriper support-folket, og legger ut om ville konspirasjoner til de. Djizes. Det er ikke deres feil.
Fikk det til slutt.. laget min egen xpcd med nLite (innebygd sp2), inkluderte SATA driver i xp cden og fikk opp xp. Nå var ikke vista lenger tilgjengelig, så jeg måtte lage til grub for linux til å starte opp, + forandre boot.ini og noen andre configs på root av vistadisken.

Nå funker alt fint


Mushy: jeg synest det er en ganske vill konspirasjon å openriktig sitte å fortelle meg at de har sperret pcen min for alt annet en vista.. Siden de har en slik stilling, burde de kunne nok med data til å vite at det de sier er feil. Å prøve å lure folk slik synest jeg er litt lavt
Sist endret av blindheim1; 2. oktober 2007 kl. 12:05.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hej

Jag har exakt samma problem med samma dator. men jag är inte lika teknisk som du skulle du kunna hjälpa mig

Tack på förhand!