Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 748
Heisann dudes and dudettes.

Jeg har vært litt av og på en stund nå med tanken på å begynne med Muay Thai,jeg har lyst å beherske slossing da jeg i mange år nå har slitt med traumer pga ting som har skjedd(ikke misforstå jeg har på ingen måte tenkt å bruke kunnskapen det til noe dumt) Jeg tror også det er en fin arena for meg å forholde meg til andre mennesker på..

Problemet mitt er at jeg er ekstremt sensetiv ovenfor andres approach til meg og bare at folk ser eller hilser på meg "feil" er nok til at jeg blir nedfor og mister troen på meg selv, er derforLivredd" for å drite meg ut første gang og deretter ikke tør å prøve igjen og gå tilbake til det trygge og gode som er styrketrening på gymmen,har trent kropssbygging i 8 år ish men har lyst å ta ytterlige steg i personlig vekst å trene kampsport.

Noen som har erfaring med kampsportmiljøet og kampsport som kan fortelle litt hva som venter en newbie ?
Begynn ett nybegynner kurs. Finnes mange av de rundtomkring.
Har vært og trent det to forskjellige steder med flere forskjellige grupper og nivåer alltid følt meg veldig godt tatt imot og syntes miljøet har vært veldig inkluderende. De fleste trenere på nybegynner kurs er ganske ålreite også.. skader ikke slå av en 5 min prat med instruktør på forhånd.
Eksponeringsbehandling er for de fleste den beste sort for å bli kvitt angst/redsel på. Sier ikke det er lett, men det går. For hver gang du står i en slik situasjon og kommer tilbake selv om det er dritskummelt så er det et steg videre mot å styrke deg selv. Husk at det i sikkert 9 av 10 tilfeller så er det i hode ditt det går galt å ikke at personen tenker noe dritt om deg eller dømmer deg opp og ned i mente. Det med angst er en kamp mot seg selv ikke mot andre personer.

Kan bruke meg selv som eksempel når det kommer til eksponering. Jeg hadde i min barndom og ungdom en vanvittig frykt for høyder, altså høydeskrekk. Dette sto ikke mye i stil med at jeg har siden jeg var 10år vist at jeg skulle bli tømrer. i løpet av læretiden ble jeg kvitt totalt hele høydeskrekken. Jeg utfordret meg selv hver dag når det kom til høyder. Jeg var pisseredd men sto i det. Jeg bygget stillasene selv på byggeplassen for da viste jeg det var riktig festet til vegger osv.
Sist endret av tøffel; 1 uke siden kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjære Bjørneboe,

Jeg har mye på hjertet når det gjelder innledningen din, men jeg skal fokusere på spørsmålet ditt.

Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Heisann dudes and dudettes.

...

Noen som har erfaring med kampsportmiljøet og kampsport som kan fortelle litt hva som venter en newbie?
Vis hele sitatet...
Det kan være vanskelig å svare på, da disse stedene, som andre land, har sin egen kultur (eller subkultur i dette tilfellet). Men jeg har erfaring fra forskjellige land og klubber, og det er én ting de har til felles:

Jeg har alltid vært fysisk liten, og jeg er sikkert en del mindre enn deg med tanke på dine 8 år med bygging. Noe som har brent seg fast hos meg, er alle de gangene vi hadde store og sterke "tøffinger" som fikk rundjuling av noen som veide 20 kg mindre. De kom med attitude, og forsvant med en blåveis. Så husk å være ydmyk og ha respekt for sporten. Husk også at han lille duden (eller hun lille søte frøkna) kan servere deg en lårhøne du sent vil glemme og absolutt ikke vil klare å stå i.

Min erfaring er at du vil få en del juling. Du 'bør' få riktig veiledning, men du må også vise at du ønsker å stå i det. Muay Thai kan virke ekstremt brutalt de første ukene, avhengig av hvor du er, men du vil fort vende deg til det som i starten gjorde det umulig for deg å gå.

Når jeg sier "stå i det", mener jeg at du må vise at du virkelig ønsker å være der. Jeg har aldri vært del av et sportsmiljø som har hatt så mange 'besøkende'. Mange møter opp, trener noen ganger og faller av tidlig, så ingen gidder å engasjere seg i kameraderi eller din utvikling før du har vist at du tar dette seriøst.

Gå inn med tanken om at du skal stå i det i noen måneder. Du vil mest sannsynlig oppleve at enkelte kanskje overser deg eller avskriver deg i starten. Dette har som regel ingenting med deg å gjøre. Det handler om at mange gir opp tidlig, så ingen vil investere i kameraderi eller din utvikling før du har vist at du tar det seriøst.

Så snart denne fasen er over, vil du etter all sannsynlighet bli del av en selvsikker, vennlig og inkluderende gjeng med mennesker som forteller deg det du trenger å høre, ikke det du ønsker å høre. Dette har for meg betydd mye.

Jeg anbefaler deg å prøve, for mye av det du sliter med kan bli bedre av denne typen idrett. Kampsport kan gi deg disiplin, fysisk styrke og et fantastisk fellesskap som kan være til stor støtte.

Lykke til på reisen din! Husk at alle kampsportutøvere har startet som nybegynnere, og det viktigste er å ikke gi opp (Slik du ikke gjorde da du begynte å trene på studio).
Man driter seg ikke ut når man trener en kampsport med mindre man oppfører seg som en idiot eller er frekk. At man har feil teknikk er noe læreren vil rette på, men det hører hjemme til det å være en nybegynner. Det å lære er vel grunnen til at du har lyst til å dra dit i utgangspunktet?
Bjørneboe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vasken Vis innlegg
Man driter seg ikke ut når man trener en kampsport med mindre man oppfører seg som en idiot eller er frekk. At man har feil teknikk er noe læreren vil rette på, men det hører hjemme til det å være en nybegynner. Det å lære er vel grunnen til at du har lyst til å dra dit i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Absolutt,men selvbildet er så lavt når det kommer til det å skulle mestre at det er tankesettet jeg har når det kommer til å skulle lære noe nytt..
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Absolutt,men selvbildet er så lavt når det kommer til det å skulle mestre at det er tankesettet jeg har når det kommer til å skulle lære noe nytt..
Vis hele sitatet...

Hva med å ta som utgangspunkt at du kommer til å drite deg ut og at det er det som er normalt?
Altså, det er nok de færreste som dukker opp på et treningsstudio av hvilken som helst type og vet og kan alt.
Du sier du har bygd kropp på treningsstudio i 8år. Jeg vil tro at du har sett en og annen bruk av forskjellige utstyr som ikke er riktig på noen som helst måte? Sånn er det ofte, og ofte så er det folk som ikke tør å spørre om hjelp av forskjellige årsaker.

Synes du er tøff som utfordrer deg og ønsker å gå videre i din egen utvikling!
Heier på deg og håper du kommer deg på et kurs og fortsetter å gå!