View Single Post
For å legge til litt her:

Lærere er uansett imot dette forslaget. Det er naturlig. Elever er naturligvis for dette forslaget, fordi dette gjør de mer modne og de får mer ansvar. Noen vil kanskje takle dette bedre enn andre, men jeg tror at dette vil være veldig sunt generelt. Det er neppe noen selvfølgelighet at "utdroppingen vil øke". I dag sitter elevene med tankesettet om at "systemet redder oss uansett hvordan det går". Med dette tiltaket, vil elevene møte den harde virkelighet og må ta tak i seg selv. Om de ikke klarer dette, vil de droppe ut. Vi vet ikke om dagens elever er rustet til å takle denne forandringen til å stå på egne bein.

Jeg, som skoleelev, ville foretrukket dette. Jeg anser meg som en rimelig seriøs elev, og jeg kan ikke fordra enkelte læreres undervisningsmetoder. Dertil har vi fag der elever ødelegger for andre og deres muligheter for å lære. Skal elever som ønsker å lære noe, tolerere dette? Med dagens system, så må man slutte å møte opp i timen, og dette fører til at vitnemålet ditt ødelegges.

Jeg hadde også en lærer som likte å gi 'lekseprøver' til ubestemte tidspunkt. Denne lærerens læremetoder ville ikke fungert.

Det hjelper lite å si at "videregående er valgfritt å gå" når karakterkraver for å komme inn er patetisk lavt, og man faller ut sosialt om man ikke går på vgs. Enkelte skoler har iverksatt enkelte "privatistlinjer" såvidt jeg vet. Disse linjene har stort sett bare eksamen, og man får veldig mye fritid. Dessverre ønsker ikke skoler å reklamere for disse linjene,fordi ødelegger arbeidsplassene for lærerne. Mange av lærerne jeg har kunne også blitt erstattet med Khan Academy. Hvorfor det ikke blir gjort, MÅ jo skyldes tilsvarende årsak? (Khan Academy er grundigere og forklarer enklere, i tillegg til at utdanningen hans overgår de fleste lærere på min skole).