View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo
Eg fekk utsettelse uten spørsmål... Så det stemmer nok ikkje heilt. Men det er utsettelse ja.
Vis hele sitatet...
Det gikk ikke for min del. Første gang skrev jeg søknad om utsettelse med grunnlag i påbegynt høyere utdannelse, men negativt svar med henvisning til den nye bestemmelsen. Et par uker etter det fikk jeg heldigvis brev om at de hadde kalt inn for mange, så jeg kom til å bli innkalt ved et annet tidspunkt.

Så, et år etterpå eller så, ble jeg atter engang innkalt. Denne gangen prøvde jeg ikke å søke om utsettelse, men gikk rett til legen å ba om en legeatest på dårlig helse. Det gikk mye bedre, og jeg ble fritatt for førstegangstjeneste.

Edit: ser nå når jeg surfer mil.no at de har laxxet litt på disse reglene.
Høyskole eller universitet: Når du har fått bekreftet studieplass ved høyskole eller universitet skal du søke utdanningsinstitusjonen om reservasjon av studieplassen. Legg ved kopi av innkallingskortet som dokumentasjon.
Får du ikke reservert studieplassen din, søker du Vernepliktsverket om utsettelse av førstegangstjenesten.
Husk da å legge ved dokumentasjon fra utdanningsinstitusjonen.

Er du student og under høyere utdanning når du mottar innkallingen til førstegangstjeneste, vil du normalt få utsettelse. Send dokumentert søknad til Vernepliktsverket snarest.
Vis hele sitatet...
- Det siste avsnittet her var ikke her for et par år siden. Jeg tolker det slik at man får utsettelse fra militæret, og ikke studiestedet. Heldige dere!
Sist endret av Tias; 14. september 2007 kl. 20:47.