View Single Post
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
xbyte: Kan du forklare nærmere hva du egentlig mener?

En post jeg skrev i vinter i en lignende tråd:

Opprinnelig postet av Gusto
Vel, jeg kommer med en liten ASP vs PHP her:

PHP er Open Source. Det betyr at alle som vil kan jobbe med PHP, sende inn gode metoder til PHP teamet og gi dem forslag til forbedringer. PHP teamet HØRER faktisk på brukerne sine og du kan føle deg veldig sikker på at oppdatering har blitt gjort i neste release. Før den releasen har kommet finner du garantert en forbedret kode til en funksjon på php.net laget av en bruker.

ASP er ikke Open Source og Microsoft er ikke kjent for å oppdatere ASPkjernen ofte. ASP miljøet er ikke inærheten av PHP miljøet i størrelse, derfor går oppdatering av funksjoner tregere hos ASP, pluss at de nesten helt sikkert ikke kommer med i neste versjon.

PHP har en masse nyttige funksjoner innebygget som sending av mail, hente filer gjennom FTP, og mye mye mer. ASP må bruke 3rd party programmer til dette. Noe som resulterer i dårligere hastighet.

ASP kjøres på en Windowsserver der webserveren, databasen og ASP er installert på maskinen. Programmene blir ikke tilpasset maskinen slik det vil bli gjort i *nix med PHP. Der blir OSet, webserveren, databasen og PHP kompilert og tilpasset PCen til minste detalj gjennom kompileringen. Med andre ord en raskere løsning allerede her.

ASP er bygget på COM arkitekturen, dvs at hvis programmeren oppretter kontakt med en database blir det opprettet et COM objekt. Det betyr en masse prosesser som senker hastigheten. I PHP skjer alt i EN prosess. Det går raskere fordi PHP slipper å samarbeide med mange andre prosesser, alt skjer internt (tråder)(gjelder alle OSer PHP kjører på).

Som sagt er PHP gratis, og kjøres i tillegg som oftest på gratis webservere som f. eks Apache, som er den mest populære webserveren der ute. ASP kjøres på IIS som trenger et Windowsoperativsystem. ASP-programmerere bruker hovedsaklig MSSQL, som koster penger i motsetning til PHP, der MySQL er et valg de fleste programmererne tar. MySQL er open source. MySQL er også nærmere ISO-standarden til SQL enn MSSQL.

PHP er ikke plattformavhengig som ASP. ASP kan bare kjøres på Windowsservere. (Ja, jeg vet om Chilisoft, men det er en dårlig erstatning som ikke støtter nyeste ASP versjon engang.). PHP kan kjøres på Windows, Unix-smaker, Linux og Solaris.

Dette er ikke en "PHP EIER ASP SUGER!!"-post. ASP er et godt språk, og man kan lage nøyaktig det samme med ASP som i PHP. Men jeg synes likevel at PHP har det lille ekstra. Dette er hvordan jeg bestemte å begynne med PHP ettersom jeg ville ha det beste språket (basert på hva JEG synes er viktig). Jeg tror ikke de fleste begynner med PHP på dette grunnlaget. Heller fordi de synes det er "kulere med PHP enn ASP, fordi ASP er Microsoft, ÆSJ!". De kan bare gå og legge seg; de vet ikke hva de snakker om. ASP er et godt språk og ikke et dårlig alternativ. Det finnes mange scriptespråk. Perl, JSP, Python m. fl. og både ASP og PHP kommer godt ut blandt alle dem.
Vis hele sitatet...