View Single Post
Vi hadde OD-dag på min skole i dag. Jeg valgte å ikke delta for å så møte opp på skolen istede. OD-dagen er frivillig, det er med andre ord ingen som tvinger noen til å jobbe eller 'betale' ut av egen lomme. Grunnen til at jeg ikke valgte å gi noen støtte til årets aksjon er enkelt å greit fordi jeg, etter min mening, ikke synes det pengene går til i år (antivoldsprosjekter i Sør-Afrika) ikke er så utrolig viktig. Jeg synes pengene enten kunne gått til noe annet som f.eks. sult eller HIV/AIDS, eller blitt brukt på en annen måte.

Jeg er ingen person som går i mot Operasjon Dagsverk, jeg var elevrådsleder og har vært i skolekomiteen på min forrige skole og gjennomført OD-dagen. Dette var i 2001 da Regnskogen var det store tema.

På OD sine nettsider står det at det skal gjennomføres en alternativ skoledag laget av skolekomiteen. Målet med undervisningen dennne dagen er å gi de elevene som velger å ikke jobbe, en alternativ skole dag som skal gi elevene mulighet til å reflektere over det valget de har tatt, og gi mer informasjon om årets tema/internasjonale problemstillinger. Denne alternative skoledagen har OD ingen ansvar for så den gjennomførers neppe av alle skoler.

Da jeg kom på skolen i dag klokken 08.00 var det ikke akkurat et alternativt opplegg til OD-dagen som stod på menyen. IB studentene fikk derimot utlevert en matte prøve. Læreren sa 'Gjør ferdig matten prøven. Vi snakkes neste Torsdag.' Så gikk han. Vi fikk også utdelt en eldre Mensa test, som jeg etter min mening tror de kun gav oss så vi kunne ha litt ekstra arbeid å jobbe med utover dagen.

Jeg har vært i kontakt med hovedstyre i OD via mail i dag. De mener det er opp til hver skole å avgjøre hvordan dagen skal gjennomføres, og de ikke kan bestemme. Ingen på IB linja der jeg går fikk en eneste brosjyre der OD forklarte hva årets aksjon gikk ut på. De beklagde at informasjonen ikke har kommet fram, men hevder derimot at materiell og brosjyrer er blitt sendt. Dårlig opplegg etter min mening, men jeg vet ikke om jeg skal skylde på OD eller skolekomiteen.

OD prøver også å slå sine innsammlings rekorder hvertår og jeg mener å huske det ikke kostet så mye som 300,- sist jeg var involert i OD opplegget.