View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av vidarlo
Forøvrig kan du anmelde vekteren, det er kun politiet og vegvesenet som har lov til å stoppe deg på riksveg afaik.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig,

Har egentlig vekteren stoppet trådstarter? Eller har trådstarter stoppet for ham?

Å kjøre inn til siden er nok den naturlige reaksjon for den ekstreme oppførsel (ex-?)vekteren her har drevet med. Jeg hadde nok selv prøvd å slippe forbi en bil som oppførte seg slik, og tatt det som (nok) en idiot i trafikken. Men stoppe er ikke noe man trenger (eller skal) gjøre med mindre det blinker blått i fra bilen. Det hender nok at politiet prøver å stoppe biler uten å bruke blålys, av forskjellige grunner, men da bør de da også være så oppegående at de skjønner hvorfor folk ikke stopper.

Det er sikkert ikke rent få som har både blinket med lys og brukt hornet på andre biler, men man stopper vel ikke nødvendigvis for det. Og at akkurat dette skulle medføre noe å anmelde er jeg ikke enig i. Det eneste "anmeldbare" ved stoppingen vil være ting som feil lysbruk, unødig bruk av lydhorn og eventuell uaktsom kjøring.

Jeg skal ikke utelukke at jeg en eller annen gang kommer til å blinke på en annen bil og kanskje til og med kjefte sjåføren huden full hvis det gjøres noe dumt. Men det er vitterlig ikke noe man gjør hvis man er på jobb som vekter (eller jobb i det hele tatt). Og man gir i hvert fall ikke uttrykk for at man er politi.

Det man kan anmelde for, og som er det virkelig skremmende her er utsagnene om at vekteren "jobbet for politiet". Det er i beste fall er en ekstrem overdrivelse (som eksempelet med renhold tidligere) og i verste fall en løgn - og uansett fremstilt på en måte som kunne oppfattes som truende. Å utgi seg for å være offentlig tjenestemann er et ganske alvorlig lovbrudd, om ikke i straff (uten at jeg har sjekket).

Forresten har man jo uansett trafikkdirigering, som enkelte vaktselskap driver med. Disse skal man stoppe for. Men det er vel ikke tema her heller.

(Det ble kanskje litt kverulerende vidarlo, men man får sørge for å anmelde den riktige tingen).

edit: Forøvrig har man plikt å stoppe for vegvesenet (eller "kontrollpersonell fra regionvegkontoret" som det står i vegtrafikkloven), dersom de gir signal om det.
Sist endret av drQ; 14. februar 2008 kl. 11:32.