View Single Post
Tja, selv om jeg har ordnet opp i denne saken så vil jeg gjerne høre deres meninger om dette her.


For litt over en måneds tid siden så tok jeg mopeden min ut for å kjøre til en kamerat, det var en 5-6 plussgrader og veien var fin, ellers hadde jeg tatt bussen.

Etter å ha kjørt et par minutter hører jeg en bil tute bak meg, jeg så i speilet, og så en Toyota Hiace bak meg, jeg tenkte at han kanskje skulle forbi, så jeg kjørte enda litt ekstra uti høyrekanten, han kjørte ikke forbi, men han kjørte enda lengre opp i rævva på meg, kan nok si at han var minimum 2 meter bak meg, akkurat som han skulle kjøre meg ned. Han fortsatte å tute og blinke med lysene og begynte å blinke fordi han ville at jeg skulle kjøre ut, jeg tenkte 'faen er det sivilpoliti på ferde'?

Jeg kjørte iallefall inn på første bussholdeplass jeg så, og ser bilen kjøre inn bak meg og sjåføren kommer ut, han kommer bort til meg med et ganske så sint uttrykk i ansiktet og nærmest bjeffer til meg om at jeg kjører ulovlig, joda, jeg har tatt plomba, men jeg holdt meg under fartsgrensa, det gjør jeg alltid.
Jeg spurte hva jeg hadde gjort, så sier da fyren at jeg kjører med sommerdekk, og at det var ulovlig, jeg snur meg og noterer at det står Vaktservice der, så sier jeg at jeg aldri har hørt om noen lov som sier at man ikke kan kjøre med sommerdekk på motorsykler om vinteren, man skal kjøre etter forholdene.

Så begynner han å argumentere, og sier at lovene er sånn. Jeg sier, javel, si at lovene er sånn, men hvorfor i helvete stopper du meg? Du er vekter, står jo tilogmed på genseren din, har du ikke noe annet å gjøre enn å stoppe ungdommer på mopeder? Da blir han jo enda mer amper, og sier at han jobber for politiet, dette visste jeg ingenting om, så jeg blir litt mer tilbakeholden og sier javel, men jeg spør hva han skal gjøre med det.

Han ber da kompisen sin om å gå ut av bilen og notere skiltet mitt, så han kunne gi det til politiet, så gjentar han det han har sagt før om at jeg kjører ulovlig, og sier da til meg at jeg skal kjøre rett hjem med en eneste gang, jeg sa at det var greit siden vekteren oppførte seg, iallefall som jeg opplevde det, truende, så jeg vet ikke hva han kunne ha gjort om jeg ikke hadde sagt ja.

Jeg kjørte dog til kameraten min, og ringte til Vaktservice neste dag, fikk snakket med sjefen og ordnet opp i det.

Det jeg lurer på er rett og slett om sånne ting er vanlig, og om vektere faktisk jobber for politiet eller ikke? Hvis ikke vil jeg vel tro det er ulovlig å si at man jobber for politet om det er langt ifra realiteten.

Beklager om teksten var litt dårlig skrevet men har aldri vært en kløpper i det norske språk.