View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
SteInMetz, alt foregår normalt elektronisk... Når jeg legger inn en Kjøps-ordre på f.eks 200 aksjer i Funcom via Nordnet.no, så sjekkes dette automatisk mot alle som har lagt inn Salgs-ordre på sine aksjer (f.eks 1000 aksjer)... Da trekkes mine 200 nykjøpte aksjer fra den andre (anonyme såklart) personens salgsordre, slik at han har 800 aksjer igjen for salg... Det hele skjer i løpet av noen sekunder, så fra jeg klikker "kjøp 200" til jeg faktisk eier Funcom-aksjer, så går det kanskje 4-5 sekunder. (normalt sett)

Det er kun rikinger som har egne "telefon-meglere", men da går det også i litt større beløp... Jeg husker jeg jobbet i et telekomselskap, hvor sjefen ble oppringt av en megler en dag vi hadde møte: "Ja, ja... Bare gjør det. Kjøp for 3. Dette har vi snakket om før." Og når han da sier "3", så mente han 3 millioner.

På de aksjene jeg har, så har jeg ikke noe konkret avkastningsmål. Jeg har investert en viss sum, som jeg håper å doble i løpet av 3-5 år. Jeg har f.eks investert i Apple, og denne aksjen har nesten tidoblet seg siden 2002/2003. (100.000 kr ville blitt til 1 mill i dag)... Så det er et ganske nøkternt mål, all den tid jeg har veldig tro på de aksjene jeg har investert i.

Clr, hvis du skal kjøpe Activision Blizzard, så kan du tegne avtale med Nordnet ja - fordi de har avtale med børser i Norge, Sverige, Danmark, Nord-Amerika, Canada og noen til... Så det fungerer nesten som med norske aksjer, bare at det tar noen minutter ekstra (+1 minutt å handle, ca). I tillegg har du jo tidsforskjellen, som gjør at du må kjøpe og handle på kvelden i Norge