Tråd: Øvetråden
View Single Post
miles's Avatar
Trådstarter
504
Tidligere i tråden er det nevnt mye om individuell øving.
Og ensomheten på øvingsrommet er jo en viktig del i mestringen av ett instrument.
Ett annet felt, som er minst like viktig er samspill med andre.
Både store og små formater er gull.
Selv har jeg lært uendelig mye av å spille i duo i ulike konstelasjoner.

Jamming er morro og lærerikt, men det er fullt mulig å øve mer konsentrert sammen med andre.
I det siste har jeg fått en del input på hvordan man kan forbedre samspill, og egne ferdigheter
når man øver i band. For denne gangen tar jeg for meg "gruppeøvinger".

"Gruppeøving".
Om man f.eks. har fem medlemmer i ett band, la oss si to gitarer, en bass, trommer og vokalist
(ca rockbesettning). Det morsomste med å spille i band er å spille alle samtidig, spille låter man kan.
Det skal man selvfølgelig gjøre, men i øvesituasjoner kan det være gunstig å dele inn i grupper innad i bandet.
Det mest naturlige er å dele inn etter roller i bandet(i begynnelsen, etterhvert kan man prøve forskjellige kombinasjoner uavhengig av roller).

Bass og trommer har godt av å øve sammen(alle bra band har bunnsolid komp).
Det rytmiske, og groove burde da være i sentrum. Bli enige om hvordan rymtmen er,
vit hvor dere ligger i forhold til hverandre. Metronomen er sjefen.
Dette formatet(bass og trommer) passer bra for å øve på f.eks skeive taktarter(7/8, 5/4, 11/8, 9/8 osv.).
Det lønner seg dessuten å spille i alle tempo, og for bassistens del- i flere(eller alle) tonearter.
Dynamikk! Øv gjerne på å spille svakt.

Gitaristene kan gjerne øve sammen.
Det er gitaristene som utgjør mesteparten av det harmoniske underlaget for bandet.
Om den ene er leadgitarist(som er vanlig) bør de øve på hvordan rytmegitaren skal kompe.
Rytme og forskjellige tonearter er like viktig for denne grupperingen.
Det kan bli mye informasjon om begge spiller akkorder, det låter spesielt grelt om begge bruker samme
voicinger. Om to gitarister spiller bra sammen så låter det knall. Prøv å låte som ett instrument.

Hva med vår stakkars vokalist? Ofte blir jo vokalrollen fylt av en av instrumentalistene(gjerne gitar eller bass).
Men i dette eksempelet er det altså en egen vokalist.
Vokalisten kan godt gå imellom de to gruppene vi har allerede.
Fokus trenger ikke å endres nevneverdig, men tonearter bør legges opp etter stemmeleiet.


Det viktigste er igrunn å utforske nye muligheter, og fokusere på ett element av gangen.
Om det låter bra eller dårlig er egentlig ikke så farlig, øvingen er god uansett.