View Single Post
..
Trådstarter
Sitat av Kaunda
All respekt for den omfattende forskningen som ligger bak avhandlingen din "duxo".

Men hvorfor legg så mye arbeid i noe som er såre enkelt: Forsvaret har svært lite penger og ønsker bare mennesker som er fysisk og psykisk velutrustet og ikke minst MOTIVERT for tjenesten.

Dermed er det så enkelt at den enkelte må gjøre seg opp en mening om hvorvidt en føler seg skikket fysisk og psykisk, og hvis ikke forklare det på sesjonen.

Dersom en ikke føler seg motivert, må en også tenke igjennom på forhånd hvordan en skal formidle det på sesjonen.

I dag er det svært få eller ingen som ikke ønsker millitær tjeneste, som blir tvunget til å gjennomføre den.
Vis hele sitatet...
Noe forskning var det ikke, som jeg sa, så er det kun basert på egne erfaringer.

Forsvaret ønsker dem kun ønsker folk som er fysisk og psykisk velutrustet og ikke minst motivert for tjenesten. Det har du helt rett i. Det er det dem sier.

Hvorfor har det seg da slik at ved Mars-innrykket på KNM HH var det omtrent 30% av rekruttene som ikke greide å fullføre 3000-meteren?
Hvorfor det i en tropp (som jeg var hjelpeinstruktør i) var 6 av 28 som ikke greide å lese opp AG3 reglene ordrett? 4 av disse greide det når dem fikk lov å skrive dem, da greide dem heller ikke å få det ordrett.

En i nabo-troppen min på Skjold fikk seg ikke til å forstå hvorfor han måtte skyte fienden på øvelser.. Fienden var jo også en av Guds barn mente han, så det ville han ikke ha noe av. Kristen gutt fra innerste bibelbeltet.

Tror du virkelig at alle menige i Forsvaret er motiverte for tjenesten? Det kan jeg love deg at de ikke er.

Når folk som allerede er inne velger å knekke fingrer for å slippe, tror du de er motiverte?
Han i troppen min på 23 hadde samboer, leilighet og godt i gang med jobb. Han sa dette ved alle instanser under sesjon og innrykk. Det gikk ikke.

En annen i nabo-troppen hadde samboer, leilighet, jobb og ei nyfødt datter attpå. Han fikk heller ikke slippe. Han vurdere knivstikk i låret for å få slippe.
Og dette i 2. Bataljon, som står på nasjonalt beredskap gjennom hele 1. og 2. kvartal av hvert år.

Som sagt, Forsvaret sier dem kun ønsker den beste ungdommen, men det er nå ikke så.