View Single Post
I den siste tiden har det vært flere tråder angående hvordan en skal slippe/utsette førstegangstjenesten. I lys av dette, tenkte jeg at jeg skulle lage en tråd hvor jeg samler det meste av informasjonen angående dette. Samtidig har jeg i løpet av det siste året gjort meg en god del erfaringer selv, og testet hvordan du kan ”svindle” deg gjennom Forsvaret.

Personlig har jeg en delt mening angående verneplikt. Jeg synes det er bra at alle norske ungdommer får et år, hvor de kommer seg ut i naturen, samt at alle menn i Norge vet litt om hvordan de kan gripe seg fast i fedrelandet, dersom det skulle komme en tid hvor det blir nødvendig. Jeg mener også at Norge har lite å bidra med dersom det blir krig i dagens samfunn, men at etter gjennomført verneplikt vil fienden ha problemer med å få bukt på innbyggerne, da de vil være noen jævler på gerilja- og motstandstaktikk.

Samtidig er det også ganske jævlig å ”miste” et år på dette. Mange av stillingene i Forsvaret er ikke-operative. Med andre ord settes du foran et sentral-bord eller i en resepsjon. Det blir ganske meningsløst å gjøre dette for 126 kroner dagen, når du kunne gjort det samme i det sivile livet, hjemme i det sivile liv, for 126 kroner timen.
Slik jeg ser det er tvungen verneplikt kun sløs av skattepenger. Du har et forsvar hvor 1/10 ønsker å utmerke seg og gjøre det bra, mens resterende pønsker ut hvordan de kan komme seg unna mest mulig tjeneste. Istedenfor et vervet forsvar hvor samtlige tiendeler ønsker å utmerke seg og gjøre det bra. Samtidig vil et vervet forsvar ha mye bedre utstyr og stridsdyktighet.
Valget angående verneplikt har du nok allerede satt deg selv, så jeg skal ikke fortsette på det.

Så, til saken.
Alt av det jeg skriver i denne posten er basert på egne erfaringer og egen viten. Jeg kommer derfor ikke til å gå i detaljer på emner jeg vet lite om.

Verneplikten er slått fast i Grunnloven, §109. Du er vernepliktig fra det året du fyller 19 t.o.m man fyller 44. I tillegg til militært tjeneste har også de fleste FN land, inkludert Norge, et alternativ kalt siviltjeneste. Man regner med at 8-10% (eller rundt 1000 stk) tar verneplikten gjennom siviltjenesten.

Siviltjenesten varer i ca 13 måneder. Du gjennomfører den i en kulturell-, offentlig- eller humanitær institusjon/organisasjon.

Du kan søke siviltjeneste basert på religiøse eller humanitære årsaker. Pasifistiske grunner pleier å være trekkplasteret til siviltjeneste.


Det finnes fire innrykk til militær verneplikt i året.
Sjøforsvaret og Luftforsvaret har rekruttskole ved KNM Harald Haarfagre i Stavanger i månendene Januar, Mars, Juli og September. Heimevernet har rekruttskole ved Heimevernet Værnes i Trondheim, mens i Hæren har man rekruttskolen ved bataljonen man er plassert i, fortrinnsvis i Januar og August.

Jeg tar dette trinnvis, og i ”kronologisk” rekkefølge.

På sesjon
Sesjon er stedet man måler om du er tjenestedyktig. Her skal man gjennom en rekke poster, samt få litt informasjon om Forsvaret. Du skal på slutten av sesjonsdagen søke hvor du ønsker å tjenestegjøre.

Jeg skal nå gå gjennom de forskjellige postene man skal innom, samt hva du kan gjøre for å ”hemme” din tjenestedyktighet. En tips her er å ikke virke rævva på alle postene. Dersom du gjør det dårlig på samtlige poster med vilje, vil noen lukte lunta. Husk at sesjonsoffiserer og legene, har vært med på dettte i flere år og sett det meste av forsøk. Sjansene er dessuten store for at du allikevel vil bli kallt inn, p.g.a at da kan personellet ved innrykket få bryet med å ta seg av deg. Dette er en mentalitet som råder stort i Forsvaret.

- Teoretisk prøve

Her skal du gjennom tre tester. Regnestykker/tall-likhet (evnen til å regne deg frem til hva neste tall i rekken skal være), Figurregler (evnen til å bestemme hvilken figur som passer best med de andre, kallt Raven-test) og Ordlikhet (hvilket ord er synonymt med det andre ordet).

Her har du store sjanser på å gjøre det dårlig, da ingen kan si ”ja, men det burde du jo vite”. Jeg går ikke mer i detaljer hvordan du bør gjøre dette, fordi jeg aldri har møtt noen som har prøvd seg på dette, som har hatt mulighet til å fortelle meg hvordan det gikk. Som sagt, du vil nok bli kallt inn uansett.

- Administrasjonsassistent

Her er det egentlig lite du kan gjøre. Alt som skjer her er at du forteller egne personalia. Du kunne jo prøvd å si at du var bastard-barnet til Bin Laden, men jeg har mine tvil.

- Legeassistent

Delvis samme som ovenfor, her blir du målt og veid. Blylodd i lommene er nok ikke en mega ide.

Men en annen ting de måler her er syn, hørsel og blodtrykk. Synet kan du godt svindle litt på med å ”ikke se alle bokstavene”. Men dette er kanskje ikke så god ide, da Forsvaret gladelig deler ut briller. Fargeblindhet kan du fake, og det er lite Forsvaret kan gjøre med det. Men her må du gjøre litt research på forhånd for å ikke drite deg ut. Sjansene er små for at du ikke ser noen av tallene. Hørsel er det også mulig å fake. Dette er nok en av postene som gir deg best sjanse. Trykk litt i hytt og pinevær samtidig som du unngår å trykke på de fleste gangene du skal. Blodtrykk er det aldri bra å ha for mye av. Også en finfin måte å komma seg unna på.

Vær oppmerksom på at det kun blir samlet informasjon her. All infoen får du på en lapp som du tar med deg når du går til legen. Dvs at du må kunne fake det samme også her. Blodtrykket er vel det som kan backfire mest her. F. eks hvis du har tatt hele snusboksen rett før du skulle måles, og når du så kommer til legen har du normalt igjen. Samtidig kan det også være at legen ser på det som et faremoment og dimmer deg.

- Legeundersøkelse

Her har jeg allerede nevnt litt ovenfor, men hos legen kan du levere alt av papirer som sier noe om helsen din. Her er det ofte fint å ha med kiropraktormeldinger o.l. En ide her kan være å gå til en kiropraktor, si du har trynt på skateboard/snowboard/etc og at du har jævlig vondt i ryggen. Han vil da kjenne litt og sannsynligvis finne et eller annet, uansett. Gå til to-tre behandlinger til før du skal til sesjon. Gå så og si at du skal til sesjon og lurte på om du kunne få med en lapp på dette, da du er lite lysten på å få noen tilbakeslag.

Her leverer du inn egenerklæring om helse, hvor du selv opplyser din egen helsetilstand. Depresjoner o.l kan krysses av, fortelle litt om tidligere selvmordstanker osv.

Her kan du også levere alt av papirer fra psykolog osv, om du har vært innom der. Han vil også spørre deg hvor mye du drikker og om du har testet/bruker narkotika.
Her kan det være farlig, men også avgjørende. Dersom du sier du bruker narkotika, vil legen med en gang fatte interesse i deg. Det finnes mange historier (les: også på nFF) om folk som har kommet seg unna, uten å få noe anmeldelse. Men samtidig er det også flere som har blitt anmeldt. Sjansene er fordiom små. Politiet vil neppe bry seg om deg, med mindre du tester positivt på pisseprøve hos legen. Jeg er derimot ganske sikker på at legen ikke har rett til det, da du ikke har signert pisseprøve-kontrakt (det gjør du når du er kommet inn i Forsvaret), og ikke har noen tvang til å gjøre det.

Det oppsummerer hva du kan gjøre på sesjon.

Neste hendelse er:

Innrykket

Ved innrykk må du gjennom samme mølja en gang til. Jeg har allerede opplyst i sesjons-delen hva du kan gjøre. Bare at her er det dødens alvor, etter denne sjekken er du pretty fucked. Du må også passe på at du ikke helt plutselig ikke er fargeblind lenger og at du kan se alle tallene på veggen. Det nytter lite å si at du har tatt Einstein-piller på de teoretiske testene heller.

Merk: Forsøk på å snike seg unna verneplikten ER straffbart med bøter og i verste tilfelle fengsel.

Dersom du har kommet så langt som dette i systemet er det på tide å klage mer, dersom du dokumenterte/fortalte om ”lidelser” på sesjon. Får du innrullerings-papirer (papirene som sier: møt opp!) er det rett til kiropraktor igjen. Du kan også gå til psykolog og fortelle om ”depresjonene” dine og at du ikke orker Forsvaret. Pass på, les litt om depresjoner/selvmordstanker/selvkutting før du drar til time. Å fake slike ting skal visstnok være ganske vanskelig når du snakker med profesjonelle ”hjernekrympere”.

Hjelper ikke noe av dette er du altså nå:

I tjeneste

Mange har blitt dimmitert underveis i tjenesten, men sjansene er størst i rekruttperioden. Dersom du etter 6 måneder finner ut at du vil dimmitere, gir ikke Forsvaret slipp på deg lett ettersom du har vært en kostnadsbelastning for dem i et halvt år. Finner du etter rekrutten ut at det ikke er noe for deg er din beste sjanse overflytning. Jeg kommer tilbake til dette.

Dersom du enda absolutt ikke vil inn, må du bare spille videre på det du har nevnt på sesjon/ved innrykk. Du kan ikke bære sekk p.g.a du har vondt i ryggen, og det blir bare verre! Du går til presten hver dag for å snakke om hvor ille du har det og hvor mye du savner hjem, blir presten overbevist vil han anbefale at du ser en lege, blir han overbevist skal du til psykolog, blir han overbevist er du fri.

Mange av dagens ungdom har/har hatt astma-problemer. Dette kan være en god faktor for dimmisjon/fritak fra tjeneste. Spesielt i kalde strøk blir astmaen verre.
Det samme gjelder også hudplager, eksem, psoriasis og lignende. Alt blir verre i Nord-Norge.

Å smøre nugatti utover toalettsetet og slikke det opp, hjelper lite nå til dags. Du får nok bare beskjed om å vaske opp. Ekte skader er det som gjelder, dersom du ikke har fått snøret i bunn på de andre måtene.

Knekk foten din i rekrutten, da er det mye du ikke kan være med på, og du vil muligens bli dimmitert, fordi du henger så mye etter de andre og ikke får med deg den grunnleggende soldatutdanningen. Knekk gjerne en arm i slengen. Dersom du gjør dette vil jeg kalle deg en fare for samfunnet, men desperate times calls for desperate measures.
En jeg traff på fest var nettopp dimmitert fra rekrutten på GSV. Han gjorde seg jævlig på alt, gadd ikke løpe, gadd ikke trene, gadd ingenting. Satt seg ned på rumpa og gjorde null. Til slutt smalt han døra igjen over hånda og knakk fire fingre. Da slapp de ham avgårde.
Den kanskje mest kjente er fyren på GSV(?) som hoppa utfor senga med begge knærne først og knakk begge skålene.

Faren for varige skader er også der, så overvei det nøye. Mistrives du så jævlig at du vil riskere å halte resten av livet? Jeg tror neppe det.
Jeg oppfordrer deg absolutt til å heller bite tenna sammen! Tenk at de fleste andre i troppen har det likt som deg. Felles skjebne – Felles trøst.


Siste sjanse er:

Overflytning

De fleste leirer har en vakt-styrke som passer på leiren. De har som regel også turnustjeneste, med en uke på og en uke av.

En god måte å havne på en slik plass er det psykiske. Snakk med prest, fortell om hvor ille du har det der du er, fortell om hvor mye du savner hjemme, gråt gjerne, og kast inn en voldelig, alkoholisert far/stefar, samt en stakkars lillesøster. Fortell at du var i et smålig belastet miljø hjemme og for hver perm du er hjemme ser du at det går verre og verre med bestekameraten din, som var på vei ut av det. Men når du dro har det bare gått verre og verre. Han vil nok anbefale overflytning og ta dette videre med kapteinen din som sikkert vil ha en prat han også, sjansene er at du kommer til en leir nærmere hjemme, dersom du er en god skuespiller.

Mitt beste tips for å slippe unna kjipe ting i Forsvaret, og slippe Forsvaret i det hele er kiropraktor-melding på ryggen. Du slipper lett unna utrolig mye kjipe greier.

En siste ting er førtidsdimmisjon
Dette er noe du kan søke om gjennom hele året, men som oftest søker du på slutten. Dette er en måte å slippe noen uker tidligere.

Du kan søke dette basert på skole, f. eks hvis du kom inn i september, men skolen begynner i august. Eller du skal ta forkurs for ingenørutdanning som begynner så tidlig som juli (også til dere i august, merk dere forkurs). Du kan også få melding fra arbeidsgiver om at du er sikret jobb, og du trengs der og da. Da slipper du gjerne en hel måned før tiden. Ganske digg å få med seg sommerferien.

Alt jeg har nevnt i denne tråden er bare tips, jeg råder deg til å tenke selv. Hva passer best for deg å satse på? Skaff så mye informasjon om forskjellige lidelser du makter, og dersom du allerede har noen, få papirer på dette og si at det er til stor plage for deg.

Ikke tro alt du hører fra andre, verneplikten kan vise seg å være en fin ting for deg. Du blir kjent med nye mennesker (og jeg skal love deg det ikke tar mange timene før dere er bestekompiser), du lærer mye sosialt, og du lærer en hel del om deg selv også. Ikke minst lærer du deg å beherske deg selv og bite tenna sammen.

Og hvis du lurer, jeg har selv tjenestegjort 8 måneder i Indre Troms, ved 2. Bataljon. Nå gjennomfører jeg resten av tjenesten i Vakt og Sikrings-styrken på en leir i Sør-Norge. Hvor jeg har en uke på og en uke av. Samtidig som jeg kan dra hjem hver dag. En ganske chill avslutning på min militære verneplikt.
Sist endret av Goda; 25. mai 2007 kl. 11:05.