View Single Post
Sitat av hamburger Vis innlegg
oki, jeg vet ikke om jeg gidder å dra den så langt som å kjøpe en bok, men hvordan virker den der tingen din?
Vis hele sitatet...
Tingen
Tingen er en maske som du setter på deg når du legger deg.
Den billige jeg har kjøpt er egentlig bare en skumgummidott som du putter på nesa (med et bånd rundt hodet) som blinker noe sånt som hvert 5. minutt etter 5 timer. Disse lysene får effekt på drømmene dine i form av f.eks. blinkende øyne, blinkene billykter eller noe lignende. Du vil etterhvert gjenkjenne tegnene og innse at du drømmer. Fint konsept som funker greitt. Den dyre versjonen (som jeg ikker har) er mer behaglig å ha på, har flere funksjoner og har sensorer som registrerer når du drømmer (ved å registrere øyebevegelse). Jeg har ikke opplevd at det har fungert, dog har ikke brukt det mer enn et par netter. Sover nemlig på magen, og da er det ikke så greit å ha et kretskort i panna.

Resultater og problemer
Etter omtrent en måned med drømmedagbok kan jeg huske drømmer ca. hver natt. Ca. 1 av 3 drømmer er bevisste, men jeg glemmer fort at jeg drømmer fordi jeg er så oppglødd eller konsentrerer for hardt. Våkner også relativt ofte. Hovedproblemet mitt var å huske drømmene, og lengden på dem. Som regel klarte jeg ikke å huske mer enn de 2 siste minuttene.

Hvordan ble jeg bevisst i drømmene?
Jeg tror lesing om temaet gjorde meg obs på ting i drømmene som jeg hadde lest om. F.eks. når jeg leste i en drøm hoppet bokstavene litt, og teksten endret seg om jeg leste den på nytt. Jeg husker også at jeg så på hånda mi en gang, følte meg helt våken og bevisst, samtidig som hånda mi hadde 6-7-8 fingre som "danset" litt. Pusting gjennom nesa mens jeg holdt den igjen med hånda, samt pusting under vann har også ofte gjort meg bevisst på at det var en drøm. Det er også ulike grader av bevissthet. Det er ikke bare *knips* og så er bevisstheten din på. Økt bevissthet kommer gradvis etter hvor "flink" du er, og de beste drømmene er hvor du er klar som dagen.

Drømmedagbok
En av tingene når du noterer er å bevege deg minst mulig, og tenke på så lite som mulig. Derfor kan det være best å ha en liten drømmedagbok med en spesiell penn, istedenfor en laptop. Stephen LaBerge har sagt i en av bøkene sine at man bør ha en litt spesiell drømmedagbok, og ikke en ordinær blokk. Grunnen til dette er at hjernen får et spesielt forhold til dagboken dersom det ser uordinær ut, og at drømmene gjerne kommer mer av seg selv når du tar opp "den spesielle drømmeboka" eller/og "den spesielle drømmepenna".

Alt i alt tror jeg å ha lucid dreaming som en hobby må være en av de beste hobbyene som det går an å ha. Ikke kast fra deg ideèn å kjøpe en bok.
Exploring the World of Lucid Dreaming forklarte så å si alt, i tillegg til å vise flere teknikker for både avslapping og lucid dreaming.
Etter jeg leste boka har jeg brukt en avslappingsteknikk når jeg har problemer med å sove, og den fungerer hver gang.
Sist endret av Emptyy; 25. februar 2009 kl. 21:49.