View Single Post
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Noen som vet hvorfor fleinsopp(og andre shrooms) produserer Psilocin og Psilocybin? F.eks i tobakksplantene blir jo nikotin produsert for å holde insekter unna. Hvilket evolusjonsmessige fortrinn ga det soppene å lage Psilocin? Har disse stoffene en funksjon i soppene?
Vis hele sitatet...
Terence McKenna spekulerte i om disse stoffene blir brukt nettopp for kommunikasjon mellom organismer.
Husker ikke navn akkurat nå, men jeg har lest han skrive at noen planter skaper helt unike miljøer der de er. Der de ikke befinner seg oppfører dyr og planteliv seg annerledes enn der de er til stede.

Det at f.eks. DMT er til stede i størsteparten av alle planter og dyr er med på å støtte opp under teorien om at DMT er et exopheromon. Psilocybin/psilocin kan godt også være nettopp et exopheromon.
Jeg tror de fleste som har spist en sopp med psilocybin kan være enig i at mennesker som bodde der det befant seg slike sopper nok oppførte seg annerledes enn mennesker uten tilgang til disse.

Mennesker er nok forøvrig også grunnen til at soppene med mest psilocybin-innhold har overlevd de siste 25 000++ årene. Vi ville jo spise dem for å oppleve alt det rare soppen har å tilby. Med andre ord, hvis du var en sopp med psilocybin så sørget mennesker for å ta vare på deg og barna dine. Det er jo ganske fordelaktig vil jeg påstå ^^