View Single Post
Sitat av marsboer
Først vil jeg si at jeg er ingen fysiker, men jeg har kommet på noe som ikke stemmer her.

Lysets hastighet er 300 000 km/s (eller littgrann mindre egentlig). Det sies at det kan ikke gå raskere enn det. Men jeg mener å ha lest at tyngdekraften kan bøye lyset, så er det noe rart her. Hvis tyngdekraften kan bøye lyset, så kan den trekke lyset mot seg. Da vil lysets hastighet øke?

Eller tar jeg feil noe sted her?
Vis hele sitatet...
Tyngdekraften kan påvirke lys ja, se f.eks på sorte hull. Lys forskyves mot rødt (doplereffekten?) for så å forsvinne helt når gravitasjonen blir sterk nok.

Det som dog er et faktum er at lysfarten er konstant i vakum, uansett referansesystem.

For å bruke et jagerfly for å illustrere dette. Du står på bakken, og over deg flyr et jagerfly i 1000 km/t. Det sender ut en laserstråle fremover. Fra piloten sitt synspunkt vil lyset få en fart på 300 000 km/s (lysfarten). Da er det logisk å tro at fra ditt standpunkt i ro på bakken vil lyset bevege seg i 300 000 km/s + 1000 km/t (farten til jagerflyet). En rakett som går i 3000 km/t ville f.eks fått farten 4000, right?

Det vi ser er at dette ikke skjer - lysfarten er konstant. Med andre ord, uansett hvor hardt du prøver å akselrere lys vil farten i forhold til referansesystemet være konstant.