View Single Post
Sitat av korzac
Den største syndebukken innenfor dette systemet vil jeg si er posten, som gjør det så alt
for enkelt å melde flytting med personnummer (samme gjelder altinn, tok meg to sekunder å fikse flytting i folkeregisteret og videresending av post der, men det var vel fra pin-kodene jeg fikk i det årlige brevet fra likningskontoret jeg brukte der, om jeg ikke husker feil).
Vis hele sitatet...
Nå har Posten satt i gang ein del tiltak for å begrense dette, bl. a. med å sende ordrebekreftelse til gammel adresse, samt lengre tid mellom bestilling og omadressering. Har sjølv jobba på kundeservice hos Posten og då hovudsakeleg med adresseendringar.

Nye sikkerhetstiltak er blant annet:
Fra 20. mai: Det vil ikke være mulig å betale med faktura når man foretar adresseforandring på internett. Nå er kun Visa, MasterCard og Buypass Smartkort gyldig betalingsform. Kortet vil fungere som et supplement til identifisering.
Fra 1. oktober: Krav om identifisering og autentisering ved hjelp av "Buypass ID", "MinID" eller "BankID"
Over 1.8 millioner personer har en Buypass ID på sitt Buypass Smartkort, Spillerkort, Altinnkort eller i mobil. MinID er en elektronisk PIN-kode til bruk for sikker pålogging. MinID er de kodene som er oppgitt på skattekortet. PIN-kode kan bestilles via www.norge.no. BankID er en ny sikkerhetsløsning som nå innføres av flere norske banker.
Vis hele sitatet...
Pressemelding Posten Norge