View Single Post
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Som Nicho sier er det temmelig rystende fra denne informasjonen kan gjøre.
Selv har jeg nylig flyttet, og har også fornyet kredittkort nylig, begge disse tingene krevde ikke mer informasjon enn dette programmet kan hente opp. Vha. personnummer og navn får man overført all post for en person til en ny adresse, på denne kan den som utfører udåden få levert nytt kredittkort og pinkode i falskt navn. Legg så til litt frekkhet, mange tusen kroner brukt til å handle ting, purringer og inkasso mot personen som eier personnummeret, og jeg håper flere ser dette som svært alarmerende.

Når bedrifter tilbyr gapende sikkerhetshull hvor denne informasjonen kan ekstraheres så enkelt, kombinert med et naivt samfunn som syns denne informasjonen er tilstrekkelig for å tildele tjenester, er det mildt sagt forstyrrende å tenke på at min personlige informasjon ligger der ute.

Burde det ikke i alle tilfeller være opp til hver enkelt om de ville være tilgjengelig gjennom lookup-systemet? Jeg har ingen planer overhodet om å benytte Tele2 sine tjenester, og har definitivt ingen interesse av at de er et åpent forum for alle som vil hente ut personlig informasjon om meg. Skal denne bruken av personnummer være en del av forenkling av det digitale samfunnet, så kan ikke personnummeret lengre være alt som kreves for å utføre denne kjeden av terror.