View Single Post
Tillater meg litt klipping i siteringen
Sitat av drazen1 Vis innlegg
1 - Jeg er veldig overbeskyttende og vil ikke at mine barn skal gå inn på "feil sider".

2 - Finnes det gratis program hvor dette går ann? Eller må jeg kjøpe? Siden jeg skal legge inn på flere maskiner, må jeg kjøpe flere lisenser eller holder det med en lisens på flere maskiner?
Vis hele sitatet...
Dette er et vanskelig tema og et område i oppdragelsen mange foreldre sliter med. Mange foreldre mestrer ikke teknologien og gjerne er det barna som er it-sjef i heimen. Tilbake til din post; du forvirrer meg med intensjonen og kunnskapen din, men jeg skal forstå deg på beste måte og gi deg et par kvalifiserte råd. Temaet skiller mellom proaktiv og reaktiv metode.

1 ->
Du sier du vil ikke din barn skal gå inn på feil sider. Råd: Sperr sidene med parental control funksjonaliteten du finner i mange sikkerhetsprogrammer (din antivirus f.eks.) eller i Internet Explorer eller i windows (se begge linkene, etter hvilken windows du kjører). Dette sperrer tilgang, og du vil få en sporbar log av sider barna prøver å gå inn på, men ble nektet adgang til. Generell internetthistorikk kan også føres. Dette er en proaktiv foreldrerolle, hvor man skåner barn/ungdommer fra å se mye av det negative som finnes på Internett.

Vil du derimot overvåke historikk, samtaler og annen kommunikasjon, ikke blokkere, er du reaktiv og den overbeskyttende farsrollen du hevder å inneha har mistet sin overbeskyttende side og (potensiellt) inntatt den overvåkende, hvor man tillater feiltrinn for å irettesette i etterkant. For noen problemstillinger er dette en akseptabel metode, men en legetim grunn bør altid være tilstede før man tar skrittet ut og overvåker individer, barn som voksne. Metoden krever avanserte overvåkingsverktøy, ikke bare keyloggers.


2 ->
Linkene jeg gav over er gratis, men ønsker du overvåking eller keylogger for å grave i den private sfære trenger du et av de program som er linket i svarene over mitt.

Er du tenkisk kompetent vil du klare overvåkingen via Windows' funksjoner, men det forderer at du har kontroll på adgangsrettighetene til brukerne på maskinen. De komersielle programmene er ofte slik at de legger inn overvåkning eller sperring av funksjonalitet i windows uavhengig av den påloggedes rettigheter, og heller har adgangskontroll til sitt eget program. På den måten trenger du ikke ta høyde for at konen di eller barna dine er administratorer på maskinene.

Lykke til, og bruk sunt bondevett