View Single Post
Sitat av bolla3 Vis innlegg
Tror ikke den beste metoden er å overvåke de på den måten, tror heller det vil virke mot sin hensikt hvis de finner det ut.
Mitt råd vil være og sette klare grenser for hva som er/ikke er lov.
Har selv sett barn som har mistet all tro på sine foreldre som har brukt lignende løsninger.
Vis hele sitatet...
Her i gården har vi følgende regel: Internet har 18-årsgrense.

Men siden denne regelen er upraktisk i forhold til skolearbeid og lignende, får barna lov til å bruke nettet ut fra "frihet under ansvar"-prinsippet. De vet hva som er lov og ikke lov. Jeg har med andre ord ingen aktiv innholdsfiltrering.

Og så vet de at vi foreldre kan følge med på alt de gjør. Dette er opplyst på forhånd - så dette er ikke noe de plutselig finner ut. Stikkprøver viser at de holder seg innenfor spillereglene. Dette er bra for tilliten begge veier. Det er alt for mange foreldre som ikke vet hva barna driver med på nett, eller hvordan de kan regulere dette. Det blir som å sende smårollingene ut i verden på egenhånd uten styring - og det er uforsvarlig. Det finnes noen slemme mennesker der ute, som gjerne vil bli bedre kjent med barna deres. Og så er det vel ikke alt man kan få tak i på nett som egner seg for barn heller.

Til formålet bruker jeg Spector PRO http://www.spectorsoft.com/
eBlaster fra samme selskap løser oppgaven trådstarter har spurt om.