View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Nå er det ikke så altfor lenge til flein sessongen er på plass igjen.
De fleste vet at de kommer rundt den første frost natt, som da vil si slutten av august og utover i september,og det er jo alltid kjekt å kunne lagre litt, slik at du har utover året også ved spessielle anledninger..

Jeg og noen kamerater fant en genial måte å lagre disse soppene på best mulig måte.:. Gelatin Kapsler.
Det du gjør:
Sank sammen masse sopp..lemp dem oppi brød poser for fuktigheten skal trekke mest mulig ut av dem.
Du kan også tørke dem i avis papir.. Avis under og over med soppen i midten, dette vil ta en ca. 4-6 dager.
Når soppen er tørr, tar du et skalpell/barberblad og hakk soppen opp til pulver. Da mener jeg SKIKKELIG PULVER.
Deretter tar du en ett eller annnt som du kan bruke til å stappe kapslene med pulver.
Det vil gå rundt en ca. 30 sopp inn i hver kapsel, og spiser du 2 kapsler fungerer det som faen.

Jeg spiste 6 slike kapsler på lørdag, og det tok HELT av!


EDIT

Legg merke til DATO på denne tråden.
Frostnatt myten er forlengst avkreftet, men ellers stemmer den lille informasjonen som er nedført.

Den store Fleinsopp tråden eller tråden: Verd å vite mot sopp - finnes det mye mer informasjon rundt lagring, vekstforhold og inntaks metoder av soppen.
Sist endret av spQ; 19. september 2007 kl. 19:06.