View Single Post
Sitat av Henriken
Går jo ann å klare seg uten id i en by også, øl og stemming trenger jo id(jeg har kjøpt øl flere ganger uten å bli spurt om id), men hvis du ikke har konto i banken og bare tar kontant betaling for div. jobber du gjør trenger du ikke å legge igjen spor i banken.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg er litt OT her, men generelt sett trenger man aldri 'ID' for å kjøpe alkohol, bare i unntaksårene mellom (og før, men da for at man IKKE kan kjøpe) 18 og ca midten av 20-årene risikerer man dette. Det er absolutt ingen regel at man trenger ID for dette. Som sagt gjelder dette kun for unger, og tviler på at personer som faktisk skal forsvinne er knapt over myndighetsalderen.

On-T: Jeg tror det er litt mer relevant å nevne andre scenarier der ID faktisk er nødvendig i et voksent liv, for eksempel ved anskaffing av eiendommer eller bankkontoer. Transport krever også ofte ID (fly gjør iallfall det, og ofte tog også). Så man burde ha en plan med en alternativ identitet, eller et velfungerende nettverk av mennesker som kan hjelpe. Det finnes mange mennesker i Norge i dag som mangler identitet (for det meste ulovlige innvandrere) som klarer å leve et vanlig liv pga hjelp fra andre.