View Single Post
Sitat av Potrick Vis innlegg
Mat er nytelse, og selv bruker jeg jo mat som et nytelsesmiddel. Jeg synes imidlertidig at det er viktig og ikke dra dette for langt, fordi overdreven konsum av enkelte matvarer gir deg en dårlig helse. Poenget mitt var bare å sette opp en liten tankevekker: skal mat egentlig være et nytelsesmiddel, eller skal det være en ernæringskilde? Jeg tror svaret er rimelig opplagt, men nekter ikke i det hele tatt for at mat i det moderne samfunnet flittig brukes som nytelsesmiddel, og det har definitvit sine fordeler deg også. Som fks. bedre humør osv. Jeg mener imidlertidig at mange av oss nærmest bruker mat ene og alene som nytelsmiddel, og ikke som ærneringskilde, fordi vi bortprioriterer i mange sammenhenger sunn mat som kanskje ikke smaker like godt som den usunne maten, og da tyder jo det igjen på at vi ikke tenker på ærneringen, men heller nytelsen. Henger du med? Sunn mat blir på en måte bare en kompensasjon for den usunne maten når vi får dårlig samvittighet over den generelle usunne kosten vår. Det er jo ingen hemmelighet at barn og ungdom får i seg altfor mye sukker for eksempel? Eller at fedme er et voksende problem i velferdstater?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er ekkelt å stjele søppel med de ”retningslinjene” du har tegnet opp, men er kanskje ikke noe jeg ville drevet med selv akkurat. Holder mitt opprør mot samfunnet på et litt lavere nivå.

Forøvrig må jeg motsi deg på en ting. At usunn mat skulle være et bedre nytelsesmiddel enn sunn mat er jeg helt uenig i! Usunn hurtigmat er som oftest kjedlig mat uten noen form for kompleksitet. Selvfølgelig finnes det sunn mat som ikke smaker godt, og som derfor ikke går ann å nyte. Men som oftest er virkelig god mat, for eksempel fra det franske, indiske, kinesiske, japanske, greske, italienske ovs kjøkken sunt hvis det er laget på en autentisk måte. Det handler selvfølgelig om hva du gjør med råvarene, og hvor god kvalitet de har til å begynne med. Jeg er sikker må at i vårt ”syke samfunn” kan du finne absolutt brukbare råvarer som du med hjelp av den rette kokeboken (lånt miljøvennlig på ditt lokale bibliotek?) kan gjøre om til et utmerket måltid i gourmetklasse hvis du ønsker det. For det jeg mener er: Ville du si at en øl fra Ringnes er bedre enn en flaske Boillot Montrachet Grand Cru fra 2002/2004, eller at en simpel rullings overgår en Cubansk sigar? Tror ikke det, det siste overgår det første som nytelsesmiddel, det er jeg helt sikker på! Jeg er også sikker på at god chief ville fått mer ut av råvarene han finner i en konteiner bak Kiwi enn på McDonald’s noble kjøkken.