View Single Post
Her er greia: Jeg er for tiden medlem av statskirken, som de fleste andre. Jeg er ikke kristen, og derfor vil jeg helst ikke være medlem av statskirken, men problemet kommer som mangel på alternativer.

Hvilke trossamfunn finnes det i Norge? Jeg vil ikke stå oppført som medlem og bidra med medlemstall i verken statskirken eller human-etisk forbund. Mitt menneskesyn passer verken med statskirkens eller human-etisk forbund sitt menneskesyn.

Statskirkens verdier antar jeg de fleste kjenner - jeg fant de ikke pent formulert på nettsidene, men selv om det kanskje er en viss stridighet rundt nyansene, så krever det å være kristen egentlig en tro på Gud.

"Humanismen har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. I mellommenneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse."

Forholdsvis intetsigende ting. Troen på mennesket blir det ofte kalt. Vel, jeg tror verken på mennesker eller Gud. Jeg vet at statskirken tjener på å ha meg som medlem. Antallet medlemmer korresponderer til hvor mye penger som kommer inn i kassen, og det blir også nødvendig at folk faktisk gidder å melde seg ut av statskirken hvis vi en dag skal få skilt kirke og stat. Noe både kristne og de som ikke er kristne har alt å tjene på i mine øyne. Hvorfor skal halvparten av stortinget være pliktig medlemskap i statskirken? (Paragraf 11 eller 12 i grunnloven! OH SHIT, JESUS PÅ TINGET)

Nå har jeg skrevet nok usammenhengende tull, så til poenget:
Jeg vil ikke være medlem av statskirken, eller human-etisk forbund, eller noe annet med samme innpakning. Jeg tror at livssyn er individuelt, og at man umulig kan forvente at alle kan finne akkurat sitt livssyn ordrett formulert i et forbunds paragrafer. Livssynet forandrer seg med livet. Hva er alternativene mine?

1) Melde meg ut av statskirken. Det jeg lurer på er om dette vil ha noe å si? Hører rykter om at like mye penger fremdeles vil gå rett inn i statskirkens kasse, men det er bare hearsay. Noen som vet? Kildehenvisninger liker jeg!

2) Melde meg inn i et trossamfunn som baserer seg på ingen tro annet enn separering av kirke og stat. Intet svada om menneskets frihet og hellig egenverdi og hele den regla der: Jeg er ikke medlem av organisasjoner for å høre min egen arts fortreffelighet gjentatt til stadighet. Jeg trenger simpelthen en organisasjon som ikke kobler meg til noe som helst annet enn ønsket om å bli kvitt en kobling mellom kirke og stat.

3) Hvis 2) ikke finnes, lage det. Hvor vanskelig er det egentlig å ordne et forbund av denne typen som sikrer at medlemmene ikke blir knyttet opp til noe som helst? Jeg har nok av tid til overs. Dessuten vil jeg gjerne lede et (ikke)trossamfunn for å få kulere visittkort.

Dette er usammenhengende, og for det ber jeg om tilgivelse.