View Single Post
Sitat av Pantheon
Eksempel: En bekjent som jeg har hatt mye til felles med og som potensielt kunne vært en god venn tok en overdose på et stoff han/hun trodde var et annet. Dette ledet til en nær døden opplevelse, som påvirket ikke bare vedkommende, men også mange andre venner og bekjente. Om han/hun hadde dødd, hadde det holdt relativt kort med argumentet "Det er bare ens egen business om man velger å prøve bevissthetsutforskende verktøy eller ei".
Vis hele sitatet...
Hvis en av dine venner hadde begynt å hoppe i fallskjerm, hadde du da tatt avstand fra vedkommende?

Slike ulykker kan skje hvem som helst, men stort sett så skjer det med individer som er et par hakk for selvsikre, og derfor ikke gidder å dobbeltsjekke sikkerheten rundt det de holder på med. Om man vil drive med noe som innebærer en risiko så er det faktisk ens egen business, men man har jo naturligvis et ansvar overfor sine nærmeste om å være ansvarlig og tenke sikkerhet.

Sitat av Pantheon
Et annet eksempel, som jeg ikke har opplevd, men som jeg regner som ikke alt for urealistisk, er om politiet eller noen andre innenfor miljøet vil ha noe å gjøre med en slik person, og du er en god venn. Da er du en potensiell "ressurs" for dem, og kan bli innblandet i en sak du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Så uansett om man vil det eller ei vil rusbruk påvirke andre enn deg selv.
Vis hele sitatet...
Du blir ikke plaget av politiet fordi en kompis av deg har et moderat forbruk av illegale rusmidler. Hadde vedkommende drevet med omsetning så kanskje, men til og med da er sjansen liten for at du vil bli oppsøkt.

Enkelte mennesker er dog så livredde for å være i nærheten av et lovbrudd at de rett og slett ikke takler å omgås en livsglad psykonaut. Det må man naturligvis respektere, selv om det kan virke ganske tullete for oss med et litt mer nøkternt forhold til realiteten.
Sist endret av mentalmelt; 3. mars 2009 kl. 19:04.