View Single Post
Jeg syntes du har tatt et riktig valg, som så mange andre her.

Jeg har også lyst til å dele mitt synspunkt på noe som virker som en akseptert sannhet blant enkelte rusbrukere (eller hva de nå velger å kalle seg): Mange mener at så lenge man har et "nøkternt" og "konstruktivt" forhold til å utforske forskjellige stoffer, og klarer å ikke "la det gå ut over" andre, så er det greit. ( mye gåsetegn her )

I min mening er det visse faktorer som man ikke har kontroll over, og som man aldri kan få kontroll over. Eksempel: En bekjent som jeg har hatt mye til felles med og som potensielt kunne vært en god venn tok en overdose på et stoff han/hun trodde var et annet. Dette ledet til en nær døden opplevelse, som påvirket ikke bare vedkommende, men også mange andre venner og bekjente. Om han/hun hadde dødd, hadde det holdt relativt kort med argumentet "Det er bare ens egen business om man velger å prøve bevissthetsutforskende verktøy eller ei".

Dette var en person som jeg og flere andre regnet for å ha et veldig informert og nøkternt forhold til rusmidler, og jeg tror den dag i dag at det er et uhell som kunne hendt "den beste".

Et annet eksempel, som jeg ikke har opplevd, men som jeg regner som ikke alt for urealistisk, er om politiet eller noen andre innenfor miljøet vil ha noe å gjøre med en slik person, og du er en god venn. Da er du en potensiell "ressurs" for dem, og kan bli innblandet i en sak du helst ikke vil ha noe med å gjøre. Så uansett om man vil det eller ei vil rusbruk påvirke andre enn deg selv.

På grunn av dette har jeg dessverre måttet velge å ta større avstand til noen mennesker jeg ellers helst kunne vært gode venner med.