View Single Post
Til ChrisThePsyko: Flott standpunkt du har tatt. Kan ikke annet enn å gratulere deg i ditt valg.

På en måte vil jeg gratulere deg, samtidig som jeg vet at det er mange som driver med psykadelika og trives med dette. Jeg velger å ta et standpunkt mot bruk av rusmidler. Samme hvor positive effektene måtte være under "kontrollerte forhold".
Jeg tror neppe dette er et valg du vil angre på senere.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du har nå, som så mange andre psykonauter før deg møtt på fordommer i samfunnet som i hovedsak er basert på frykt og mangel på informasjon. At du er en så grei og medgjørlig fyr at du velger bort disse bevissthetsutforskende verktøyene til fordel for dine venners ignorante fordommer er beundringsverdig, men samtidig er det noe fundamental galt i å la slike etablerte, sosiale sykdommer diktere hvordan vi skal leve livene våre.
Vis hele sitatet...
Jeg svarer egentlig her i tråden på grunn av dine uttalelser metalmelt. Jeg har flere ganger hatt lyst til å skrive svar i tråder da det du skriver både interesserer meg og provoserer meg. Du er velartikulert, faktabasert og gir oss som ikke vet noe om dette og ikke har noe interesse av å prøve dette et litt mer nyansert bilde på dette.

Dog vil jeg gjerne påpeke at jeg syns at denne positive holdningen din til rusmidler (og da tenker jeg i hovedsak på psykedelika) er et tveegget sverd. Jeg er enig i at skal man først prøve dette, bør man gjøre det med best mulig informasjon tilgjengelig. Men jeg mener også at du skriver for liberalt om emnet.

Nå er det nok av de som skriver skremselspropaganda, og jeg mener du er i motsatt ende av skalaen. Jeg tolker det dit at du mener at de fleste baserer sin viten om dette på frykt og mangel på informasjon, der mener jeg du tar feil. Det er nok av tråder på nff til å underbygge argumenter mot bruk av disse midlene. Da syns jeg personlig du skulle være litt mer forsiktig med så positive holdninger uten nøktern fremstilling.

Jeg er også bekymret for din fremstilling av disse rusmidlene som "bevissthetsutforskende verktøy". Dette er tross alt rusmidler som ved "uriktig" bruk kan føre til store skader på et menneske. Et menneske som leser dine innlegg like ukritisk som du mener at flesteparten leser det du mener er propaganda, vil i mine øyne ta større skade av det enn om det ble skrevet litt mer nøkternt.

Jeg ser samtidig poenget med det du skriver, og jeg har vært bortpå lukkeknappen flere ganger fordi jeg var usikker på om jeg skulle skrive noe her i det hele tatt, da innlegget mitt i stor grad er en avsporing. Men jeg tar sjangsen likevel, og understreker igjen at jeg mener det er viktig med god informasjon begge veier.
Dette er på ingen måte ment som direkte personlig kritik av deg heller, og jeg håper ikke det blir oppfattet slik.

Selv om jeg er uenig i mye av det som skrives på rusmiddelforumet, ser jeg samtidig nytten av å være informert begge veier før man prøver et rusmiddel. Noe det heldigvis er relativt godt mulig å bli ved å lese rusmiddelforumet på freakforum.