View Single Post
Jeg har masse venner som er helt "normale" og som ikke kunne tenke seg å gjøre en del av de tingene som jeg selv har gjort. Men vi aksepterer hverandres særheter og forskjeller, og er venner nettopp fordi vi har en relasjon som er bygget på gjensidig respekt, noe som betyr at vi lytter til hverandre og prøver av beste evne å sette oss inn i hverandres perspektiver. Dette må nødvendigvis gå begge veier hvis vennskapet skal ha noen hensikt.

Jeg kunne ikke tenke meg å skulle skjule for mine nærmeste at psykedelika er en del av mitt interessefelt, så hvis noen skulle vise seg å være så lite imøtekommende at de ikke engang gidder å sette seg littegrann inn i hva dette dreier seg om før de dømmer meg basert på det, så har jeg strengt tatt liten interesse av å ha dem som venner.

Jeg skjønner naturligvis at du ikke vil miste vennene dine pga dette, og har god forståelse for beslutningen din. Jeg vil bare poengtere at venner bør møte hverandre med et åpent sinn, og respektere hverandres intellekt såpass at man holder muligheten åpen for at den andre kanskje har innsikt i noe som man selv vet lite eller ingenting om.

Du har nå, som så mange andre psykonauter før deg møtt på fordommer i samfunnet som i hovedsak er basert på frykt og mangel på informasjon. At du er en så grei og medgjørlig fyr at du velger bort disse bevissthetsutforskende verktøyene til fordel for dine venners ignorante fordommer er beundringsverdig, men samtidig er det noe fundamental galt i å la slike etablerte, sosiale sykdommer diktere hvordan vi skal leve livene våre.

Jeg skjønner at du skriver dette delvis for at vennene dine skal se at du har tatt et standpunkt, men husk ihvertfal at du fortsatt er ung, og at du gjennom de neste tiårene antageligvis kommer til å møte mindre fordommsfulle mennesker med andre holdninger til disse tingene =)
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2009 kl. 01:07.