View Single Post
Opprinnelig postet av robz
i annledning marihuana marsjen 2004 kom jeg inn på en diskusjon med en venninne...

hun sa bla at marihuana kan gi deg sykdommer, psykoser, schizofreni og den kan ødelegge muskelkontrollen dine...

er dette sant? noen som har bra argumenter for og i mot?
Vis hele sitatet...
OK, får prøve å svare litt saklig da.

Cannabis kan ikke gi deg psykoser og schizofreni, men kan i verste fall utløse det hos personer som er disponert for slikt (altså personer som er litt "på kanten" fra før).

Ang. muskelkontroll og spasmer, kan det slå ut begge veier. Det er gjort litt lite forskning her, men de har forsøkt cannabis som epilepsi-medisin, men fant at det ikke fungerte helt optimalt.

Ellers er det mange gode grunner til å legalisere. Ihvertfall burde det komme på resept, slik at folk som kan ha utbytte av det (f.eks. de som lider av grå stær eller kreft), kan få det. Og det burde i tillegg bli lovlig med industriell hamp (som er helt uten rus), denne kan man produsere tekstil, tauverk, papir, o.l. med mye bedre kvalitet og mye mer miljøvennlig en i dag.

Og når det kommer til marihuana som rusmiddel, er det i praksis umulig å dø av 'overdose' med mindre man setter en sprøyte eller to med rent THC-ekstrakt. Faktum er at ikke et eneste dødsfall har blitt registrert som direkte årsak av cannabis-forgiftning, mens det årlig dør veldig mange av alkohol-forgiftning.

For de fleste er den eneste negative virkningen at de blir litt sløve i lengden, men for meg er ihvertfall dette en meget euforisk sløvhet, som jeg heller ser på som bonus en noe negativt.

Jeg mener ikke at det er bra med hasj, men jeg mener at jeg som voksent menneske er moden nok til å bestemme om jeg vil røyke hasj selv eller ikke.