View Single Post
Dette er min historie, og mitt tips til dere som har innrykk til 2BN i sommer. Om dere ikke har ambisjoner om noe mer enn å sitte på ræva hele dagen og onanere hver kveld, kan dere se bort fra dette innlegget.

Jeg rykket inn til 2BN 14. august i fjor. Jeg dimmer om 10 dager, og tro meg, det kommer til å bli det beste som noensinne har hendt meg.

Jeg var jævlig motivert for å avtjene min førstegangstjeneste, og fikk 9 (toppkarakter) på alt på sesjonen. Denne motivasjonen fikk forsvaret sugd relativt lett ut av meg.

Jeg ble kalt inn i HV i januar i år. Jeg gikk ikke med på denne drittjenesten. Jeg ville løpe fortest mulig, svette mest mulig, og spy mest mulig blod. Jeg skrev en søknad og tok et par telefoner, og ble lovet tjeneste i Kp. A eller B i 2BN. Utplasseringen i kompaniene skulle senere vise seg å være et resultat av loddtrekning.

Når jeg ankom leiren klokken halv 3 på natten på innrykksdagen sammen med 5-6 andre personer, ble samtlige fordelt ut til Kp. A eller B - untatt meg. Jeg skulle til støttekompaniet (STØKP). Når jeg hørte navnet mitt bli ropt opp, og hørte at jeg skulle inn i STØKP føltes det som om verdenen rundt meg gikk i oppløsning.

Jeg skjønte med en gang at dette kom til å bli den værste drittjenesten jeg kunne tenke meg, og søkte meg uttallige ganger til Kp. A/B, uten å lykkes. Alt troppsjefen sa var at jeg måtte prøve litt til, og at det skulle bli bedre. Det værste med dette var at det var veldig mange folk fra Kp. A/B jeg snakket med som heller ville vært i STØKP og dasse på ræva hele dagen. På tross av dette tviholdt både troppsjefen og kompanisjefen på meg.

Rekrutten (som varte i 6 uker) var grei nok, men likevel alt, alt for lite krevende. Det ringte sykt mange bjeller for meg angående at jeg var på feil plass. Blant annet at folkene i troppen min (ikke ta dette feil; de er bra folk, men har verken ambisjoner eller motivasjon). Etter det gikk alt i dass. Tiden etter rekrutten fram til nå har i all hovedsak bestått av vasking og rydding.

Om du havner i STØKP finner du relativt fort ut (om du er relativt oppegående) at ALT av befal i dette kompaniet er det dårligste befalet i bataljonen. Det er bare det mest sjanseløse befalet som befinner seg i STØKP (befal som bryr seg mer om forvarming av termoser enn noen faktisk militær tjeneste, er det rart STØKP blir kalt vaffelkompaniet?). Det samme gjelder BS-elevene (STØKP er det eneste kompaniet som har befalselever fordelt ut i troppene, og elevene i troppen min er alle på grensen til å være mentalt tilbakestående, for ikke å snakke om at de for lenge siden har krysset grensen for å være sosialt tilbakestående).

Om jeg hadde funnet en tidsmaskin som tok meg tilbake til 14. august i fjor, ville jeg heller valgt fengsel (nei, jeg kødder ikke) enn å gjøre det jeg gjør nå. I fengsel tjener man mer, man kan både trene og studere hva man vil, og man slipper å bo på rom med en idiot/idioter.

Hva enn du gjør, hold deg til helvette unna STØKP. Jeg hadde nok hatt et helt annet inntrykk av førstegangstjenesten om det ikke hadde vært for STØKP, men slik er det dessverre den gang ei.