View Single Post
Sitat av Antrax-Vtec
Den rangeringa er ganske merklig egentlig men det kommer jo ann på mengde og skadeomfang osv da. Har søkt litt rundt på nettet om dette før men alle forskerene sier jo forskjellige ting! Blir jo helt forvirra, hadde vært fint om noen kunne virkelig bekrefte en slik " liste "
Vis hele sitatet...
For å utdype listen min og hvordan jeg har tenkt da:

8. Nevnt over.
7. Røyk, tenkte en relativt beskjeden bruk, f.eks 5 siggaretter daglig. Men akkurat denne synes jeg er veldig vanskelig å plassere iom at det kan føre til døden for noen mens bare nedsatt kondis hos andre.
6. Cannabis, her tenker jeg meg et forbruk på 4-10 kvelder i måneden. Ellers er det jo et veldig trygt stoff med i mine øyne lite beviste bivirkninger.
5. Kokain i norge er så dyrt at for de de fleste under 30 er avhengighet egentlig uaktuelt. 8-1500 kroner bare for 1 kveld eller 2 gjør det til et stoff hvertfall jeg utelukkende bruker ved litt spesielle anledninger. Ingen hangover og ingen merkbare plager gjør at det havner så langt oppe.
4. Ecstacy er sykt vanskelig å plassere i mine øyne pga den store forskjellen pillene imellom. Men en kombinasjon av min opplevelse av stoffet samt hvordan andre litt mer "lærde" omtaler det gjorde at det endte opp her.
3. Havnet her først og fremst pga farene for bad-trip og ting du kunne finne på å gjøre der. Men må inndrømme at jeg vet latterlig lite om dette stoffet.
2. Alkohol er jo helt jævlig på kroppen, og rusen er relativt kjip. I tillegg kan man ende opp med å gjøre helt idiotiske ting som kan få store konsekvenser.
1. Amfetamin ødelegger hvertfall meg i flere dager etterpå både fysisk og psykisk, og er uten tvil det værste dopet jeg har vært borti mtp ettervirkninger.
0. Metamf, trenger jeg si mer?

Sitat av Hansix
Om jeg skulle lage en slik liste ville jeg ha tatt antall døde av stoffet pr år delt på antatte brukere.
(tall fra løse lufta)
Det vil si at cannabis 0 døde delt på ca 80 000 brukere = 0 i skade.
Heroin: 15 døde brukere delt på ca 2000 brukere = 0.0075 skadelighet.
Amfetamin: 6 døde brukere delt på ca 13 000 brukere = 0.00046154 skadelighet.

Dette vil gi en ganske bra oversikt over skadeomfang av forsjelige stoffer så lenge en vet cirka antall brukere.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Som tallene dine illustrerer dør man som regel ikke av rusmiddler, man opplever først og fremst psykiske og fysiske problemer som evnt. kan ødelegge livet ditt. Og det er dette som i mine øyne utgjør de største faremomentene.
Sist endret av Elefanten; 25. februar 2008 kl. 20:54.